{ }

 

قیم کیست؟

قیم امور حقوقی فرزند را سر و سامان می‌دهد به همین علت جهت انتخاب این شخص قانون ، حساسیت زیادی به خرج داده است . اصلی ترین گزینه جهت قیمومیت مادر است به این شرط که صلاحیت لازم را داشته باشد.

به این نکته حتما دقت داشته باشید که در صورتی که زن ازدواج مجدد کند معمولا اداره سرپرستی ، قیمومت را به یکی از اقوام درجه یک پدر یا مادر می ‌دهد و در صورتی که هیچ کدام از این‌ ها هم نبودند یا صلاحیت نداشتند اداره سرپرستی یک نفر را به عنوان امین انتخاب و همین فرد ، قیم فرزندان این زن را برمیگزیند. نکته مهم دیگری که نباید فراموش شود این است که قیم هرگز نمی ‌تواند خودسرانه درباره اموال کودک تصمیم ‌گیری کند . قانون در این‌ باره نیز سخت گیری کرده و قیم را ملزم کرده است تا همه کارها را با نظارت اداره سرپرستی انجام دهد. بنابراین این را بدانید که در صورتی که قیم بخواهد اموال کودک را نقل و انتقال دهد حتما باید اجازه ی اداره سرپرستی را از پیش گرفته باشد.

خویشاوندان از صلاحیت جهت قیم شدن برخوردار باشند، بر دیگران مقدم خواهند بود و دادگاه یک یا چند نفر از آنان را به سمت قیمومت معین خواهد کرد، در میان خویشان محجور ، پدر یا مادر او مادام که شوهر ندارد ،با داشتن صلاحیت بر دیگران مقدم است ؛ و نیز در صورت محجور شدن زن ،شوهر زن با داشتن صلاحیت جهت قیمومت بر دیگران مقدم است . برابر ماده ۱۲۳۳ قانون مدنی: زن قادر نیست با عدم رضایت شوهر خود سمت قیمومت را بپذیرد.

 

جهت قیمومیت چه شرایطی لازم است ؟

1-طبق قوانین اسلامی در صورتی که برای طفل صغیری كه مسلمان است قیم انتخاب می‌شود ، باید قیم او نیز مسلمان باشد ؛ به این دلیل که كفار قادرنیستند قیم یک فرد مسلمان باشند.

2-قیم باید عاقل ،‌ بالغ ، بصیر و آگاه به مورد مد نظر باشد.

3-قیم باید دارای اهلیت کامل و شایستگی اخلاقی و قابل اعتماد باشد.

 

قیم چه اختیاراتی دارد؟

قیم قادر است در اموال منقول تحت قیمومیت دخل و تصرف داشته باشد ، اما نسبت به اموال غیر منقول باید با اجازه ی دادستان در آن دخل و تصرف کند ، اگر کودک به سن بلوغ رسیده باشد همه ی اموال از جمله منقول و غیر منقول به خود او تعلق می‌گیرد و در صورتی که از قیم خود شكایتی دارد كه وی مصلحت را رعایت نكرده قادر است به مراجع قانونی شكایت کند اما در این صورت قیم هم با ارائه مدارک می‌تواند ادعا كند كه در نگهداری از اموال مصلحت را رعایت كرده است .

 

دريافت مجوز قيمومت مادر چگونه است ؟

در صورتی که مادری مي ‌خواهد اداره اموال فرزندش را بر عهده بگيرد بايد با ارائه مدارک فوت پدر طفل و نوشتن تقاضا در یک برگ معمولی مبتنی بر اینکه پدر طفل طبق مدارک موجود فوت کرده و اعلام آمادگی جهت قیمومیت به اداره ی سرپرستي مراجعه کند ، در اين هنگام دادستان بعد از بررسي ، مادر را به عنوان قيم طفل اعلام مي‌ کند و پس از آن او مي ‌تواند در امور مالي فرزند خود برای مصلحت و منافع طفل دخالت کند، ولی لازم به ذکر است که دخالت قیم در امور مالی طفل ، دخالتي بدون حد و حصر نيست و حتما بايد بر اساس مصلحت طفل انجام شود .در غير اين‌ صورت برای قيم مسئوليت‌هاي سنگيني به بار خواهد آورد.

 

 

اگر مادر قیمومت را قبول نکند!

در صورتی که مادر حضور نداشته باشد یا این که به هر علتی نخواهد سرپرستی کودک خود را بپذیرد، در اینصورت شخصی صالح ازبستگان ، جهت قیمومت معرفی می شود و در صورتی که هیچ یک از اقوام و بستگان حاضر به قبول کردن قیمومت نباشند یا صلاحیت نداشته باشند ، اداره سرپرستی رأسا شخصیی را برمیگزیند که صلاحیت داشته باشد . این فرد احتمال دارد از کارمندان مورد اعتماد خود اداره سرپرستی باشد . بعد از مشخص شدن فرد صالح برای قیمومت ، اداره سرپرستی ، پرونده را جهت صدور حکم به دادگاه می فرستد و در صورتی که دادگاه هم صلاحیت فرد معرفی شده را تایید و او را قادر به اداره امور طفل بداند بعداز صدور حکم ، پرونده را به اداره سرپرستی برمیگرداند . در این هنگام قیم نامه صادر شده و به قیم تحویل داده می شود تا مطابق وظیفه هایی که در قانون مقرر شده ، به اداره امور بپردازد.


نظرات