{ }

پروانه بهداشت

مطابق قانون، هر شخص جهت فعالیت در حوزه تولید و ارائه مواد غذایی و محصولات آرایشی بهداشتی، باید برای گرفتن پروانه بهداشت اقدام نماید.

پروانه بهداشت، برای تاسیس، بهره‌برداری، مسئول فنی و ساخت محصولات مشمول قانون، مواد خوراكی، آشامیدنی، محصولات آرایشی بهداشتی صادر می‌شود.

 

پروانه تاسیس

جواز تاسیس در واقع مجوز تولید در شهرک‌های صنعتی است. که پس از دریافت آن، می‌توان یک کارخانه یا واحد تولیدی را احداث کرد.

 

پروانه بهره‌‍برداری

مجوزی است که در صورت داشتن شرایط و ضوابط خاص صادر می‌شود. شرایطی همچون تجهیزات و امكاناتی مثل نصب ماشین آلات خط تولید، تامین نیروی انسانی و تولید آزمایشی صادر می‌گردد.

 

پروانه ساخت

در آن، فرمول ساخت تائید شده از طرف اداره كل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی درج شده است. زمانی كه موسسه، آمادگی تولید داشته و از نظر فنی و بهداشتی مورد تایید باشد، صادر می‌شود.

پروانه ساخت، پس از اخذ پروانه‌های تاسیس، بهره ‌رداری و مسئول فنی صادر می‌گردد.

 

پروانه مسئول فنی

مسئول فنی به فردی گفته می‌شود كه شرایط لازم جهت كنترل و نظارت تولید دركارگاه‌ها و كارخانجات را دارد. باید دارای مدرك تحصیلی حداقل كارشناسی باشد.

همچنین باید به تائید كمیته فنی قانونی رسیده باشد.

اصولاً موسسات مشمول قانون، در زمان اخذ پروانه ساخت، باید دارای مسئول فنی باشند. که تائید شده از طرف اداره كل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی باشد.

همچنین پروانه مسئول فنی را اخذ نموده باشند.

 

مجوز ورود کالا

این مجوز، موافقت اولیه برای ورود كالای مورد نظر به كشور است. طبق مقررات واردات و صادرات بازرگانی صادر می‌شود.

درصورت تكمیل مدارك مربوطه توسط اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی، یا ادارات تابع، بعد از طی مراحل قانونی صادر می‌شود.

 

مجوز ترخیص كالا

 مجوز ترخیص كالا مجوزی است كه پس از تائید قابلیت مصرف و طی مراحل قانونی، صادر می‌گردد. پس از ورود كالا به گمركات كشور، جهت عرضه صادر می‌شود.


نظرات




مطالب مرتبط