{ }

 

 

ویژگی های بیت کوین چیست و با آن چه چیزی میتوان خرید؟

 

تعر یف بیت کوین

بیت کوین(نام لاتین:Bitcoin؛نماد:BTC)، یک پول یا ارز دیجیتالی است که به صورت الکترونیکی توزیع و استفاده می شود. شبکه این ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز و کاربر به کاربر است. هیچ نهاد یا شخصی  این شبکه را کنترل نمی کند. ارز دیجیتال بیت کوین قادر نیست بیرون  از برنامه ریزی انجام شده، چاپ یا خلق شود و تعداد آن محدود است. فقط 21 میلیون بیت کوین به صورت همیشگی تولید می شود. تراکنش های شبکه بیت کوین، در یک لاگ عمومی با تکنولوژی بلاک چین(blockchain) ذخیره می گردند.

 

غیرمتمرکز بودن

یکی از اهداف اصلی خالق بیت کوین(ساتوشی ناکاموتو) هنگام خلق آن، استقلال شبکه آن از هر نوع قدرت کنترل گر بود. این ارز دیجیتال رمزپایه به صورتی طراحی شده است که هر فرد و هر کسب کار و همینطور هر دستگاه دخیل در استخراج و تائید اعتبار تراکنش ها، قسمتی از یک شبکه وسیع را تشکیل می دهند. همینطور طراحی به صورتی است که حتی در صورتی که قسمتی از شبکه از دسترس خارج شود، پول همچنان در حرکت خواهد بود.


ناشناس بودن
این روزها بانک ها تقریبا همه چیز را درباره ی مشتریان خود شامل تاریخچه اعتبار، شماره تلفن ها،آدرس ها، روند دخل و خرج و نیز غیره را آگاهی دارند. با دقت به این که احتیاجی نیست کیف پول به هیچ نوع اطلاعات شناسایی شخصی مرتبط شود، این داستان در بیت کوین خیلی متفاوت است. در حالی که بعضی از مردم نمی خواهند اموال آن ها به وسیله ی هیچ یک از مقامات کنترل و ردیابی شود، گروهی دیگر احتمال دارد استدلال کنند تجارت مواد مخدر، تروریسم، و دیگر فعالیت های غیر قانونی و خطرناک با دقت به ویژگی ناشناس بودن بیت کوین، رشد و رونق پیدا می کند.


شفاف بودن
ناشناس بودن هویت دارندگان بیت کوین نسبی است، به این دلیل که تراکنش های این ارز رمزپایه تنها هنگامی انجام می گیرند که در پلت فرم بلاک چین ذخیره شده باشند. در تئوری، در صورتی که آدرس کیف پول شما به صورت عمومی مورد بهره قرار گیرد، هر فردی به وسیله ی مطالعه دفتر حساب بلاک چین، میتواند بگوید چه میزان پول در آن قرار دارد. هر چند، ردیابی از آدرس بیت کوین به اشخاص هنوز هم تقریبا غیر ممکن است.
افرادی که تمایل دارند تراکنش هایشان ناشناس بماند، قادرند اقدامات لازم را برای گریز از رادار انجام دهند. کیف پول های متعددی وجود دارند که ابهام در تراکنش ها و امنیت شما را در اولویت قرار می دهند، ولی ساده ترین کار، بهره بردن از تعدادی آدرس و عدم انتقال مقادیر عظیم پول تنها به یک آدرس بیت کوین می باشد.


سریع
شبکه بیت کوین پرداخت ها و انتقالات را تقریبا بلافاصله انجام می دهد و به صورت معمول فقط چند دقیقه طول می کشد که در آن سوی دنیا شخص دیگری ارز را اخذ کند، در حالی که انجام چنین انتقالی در بانک ها قادر است  چندین روز طول بکشد.


غیر قابل لغو
هنگامی که بیت کوین را برای شخصی انتقال می دهید، هیچ راهی جهت لغو یا بازگرداندن آن وجود ندارد، مگر این که شخص اخذ کننده بخواهد بیت کوین را به شما بازگرداند. این یک تضمین جهت دریافت و انتقال پرداخت است، به این معنی که فردی که شما ارز را برای وی انتقال داده اید هرگز قادر نیست ادعا کند که انتقال برای وی انجام نشده است.

 

با بیت کوین چه چیزی می توان خرید؟

در سال 2009، زمانی که بیت کوین برای اولین بار معرفی شد، معین نبود که چگونه و کجا می توان از آن جهت پرداخت ها بهره برد. در حال حاضر می توان عملا به دست این ارز همه چیز خرید. به عنوان نمونه شرکت های بزرگی همانند دل و مایکروسافت ، این ارز رمزپایه را به جهت پرداخت برای خریداری خیلی از محصولات و محتوای دیجیتال خود پذیرفته اند. قادرید بلیط هواپیما از هواپیمایی هایی همانند بالتیک ایر خریداری کنید و یا بلیط تئاتر خود را با بیت کوین بخرید. مورد های دیگری همانند پرداخت هزینه هتل، خرید ملک، پرداخت صورت حساب رستوران و یا به دست آوردن کارت هدیه نیز وجود دارند که می توان جهت پرداخت و به دست آوردن آن ها از بیت کوین استفاده کرد. در بازارهای بین المللی نیز برای پرداخت ها می توان از این ارز رمزپایه استفاده کرد.
به هر حال، بیت کوین در حال حاضر نیز هم یک شکل تازه  و کاملا پیچیده پرداخت است و لذا طبیعی است که مورد هایی که بتوان پرداخت ها را با این ارز انجام داد، محدود باشد. ولی هر روز بازارها و مشاغل بیشتر و بیشتری انجام پرداخت های خود با این ارز را می پذیرند، از مشاغل و کافی شاپ های کوچک گرفته تا غول های صنایع گوناگون.
اضافه بر این با دقت به دائمی بودن تغییر نرخ مبادلات بیت کوین، این ارز رمزپایه قادر است فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. علی غم این که این ارز هنوز یک ارز ناپایدار و تا حدی ناشناخته است، اما در طول 2 سال اخیر، ارزش آن بیش از ده برابر شده و قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مطلب 6500 دلار است.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناس متخصص جهت سوال درباره ی بیت کوین با موسسه حقوقی بین المللی ثبت سفیر تماس بگیرید.

مسائل حقوقی،ثبت شرکت،ثبت برند ، ثبت لوگو ، ثبت طرح صنعتی ، رتبه بندی شرکت ، اخذ ایزو ، اخذ کارت بازرگانی و امور مهاجرتی خود را به ما بسپارید(با قیمت مناسب).


نظرات