{ }

 

 

جرم قذف چیست و چه مجازاتی دارد؟

 

احترام و ادب به یکدیگر در روابط اشخاص با هم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد تا آن جا که قانونگذار کیفری در موضوع به کاربردن الفاظ در رابطه های میان اشخاص سختگیری کرده است. جرم قذف یکی از جرائمی می باشد که ارتباط با روابط اشخاص با هم دارد و به صورت کلی می توان به این صورت تعریف کرد که هر زمان شخصی چیزی را به دیگری نسبت بدهد تا جایی که سبب تحت شعاع قرار گرفتن شخصیت و آبروی خود و حتی بستگان آن شخص را فراهم آورد جرم قذف اتفاق می افتد. در این مورد مقذوف خود به وسیله وکیل پایه یک دادگستری قادر است به دادگاه مراجعه و احقاق حق بنماید.

 

 

جرم قذف دارای چه شرایط تحققی می باشد؟

 

در آغاز بایستی اشاره نمایم که بین جرم توهین و جرم قذف به علت اینکه آبرو و حیثیت اشخاص تحت شعاع قرار خواهد گرفت شباهت وجود دارد ولی مصادیق این دو جرم به صورت اساسی متفاوت می باشد.

 


چنانچه که لفظ یا فحشی که به ناموس مردم خطاب دارد و نسبتی ناروا به مخاطب خود داشته است قطع به یقین توهین و هتک حرمت بوده و نه به صورت الزامی جرمی تحت عنوان جرم قذف و مخاطب خود با به طریق وکیل پایه یک دادگستری این اختیار را دارد ، از فردی که آن را روا داشته است شکایت کند.

 

با توجه به صراحتی که درماده 245 قانون مجازات اسلامی وجود دارد در صورتی می توان جرم قذف را محقق دانست که شخصی به شخص دیگری زنا یا لواط را در مقام تخاطب نسبت داده است و تفاوتی در مرده یا زنده بودن مخاطبی که ناروا به او نسبت داده می شود ندارد.

 

هر جرمی جهت تحقق نیازمند به ارکانی برای تشکیل می باشد که شامل رکن قانونی و مادی و معنوی می باشد. در ماده 246 قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که جهت تحقق عنصر مادی قذف می بایست روشن و بدون ابهام بوده باشد در غیر این صورت تحقق این جرم امکان ندارد به صورت کلی در صورتی که شخصی شکایت کند که متهم الفاظی را به کار برده اما وکیل پایه یک دادگستری از سوی متهم با علت هایی اثبات کند که الفاظ صریح به شاکی نسبت داده نشده و ابهام آن برای قاضی معلوم و محرز گردد جرم قذف اتفاق نیافتاده و حکم برائت نسبت به متهم صادر می شود،ولی در مورد تحقق عنصر معنوی این جرم که همان وجود قصد و نیت می باشد بایستی اشاره کنم که نسبت دهنده قذف بایستی معنای الفاظی را که مشخص می کند بداند و با قصد این الفاظ را به دیگری نسبت بدهد. آگاه باشد و قاصدانه این انتساب را به کار برده باشد.

 

نکته:هر زمان قرینه ای وجود داشته باشد مبنی بر اینکه منظور نسبت دهنده قذف نبوده است حد این جرم ثابت نمی شود.

 

جرم قذف به شکل الکترونیکی نیز در کنار اشکال دیگر مانند استفاده از لفظ یا نوشتن محقق می شود. هر زمان شخصی عمل ناروای را که نسبت می دهد به خود شخص مخاطب به صورت مستقیم نباشد بلکه قذف به پدر، مادر و یا خواهر، برادر و همسر او نسبت داده شده باشد شخصی که مخاطب بوده است خود و یا به وسیله وکیل پایه یک دادگستری قادر است موضوع را به صورت کیفری در دادگاه پیگیری کند.

 

 

میزان مجازات جرم قذف

 

در خصوص مجازات جرائم کیفری قذف ماده 250 قانون مجازات اسلامی مشخص کرده است که مرتکب به 80 ضربه شلاق محکوم می گردد. در مقدار مجازات چنانچه که  قذف کننده شخصی را که بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیر متظاهر به زنا و لواط بوده را قذف کرده باشد مجازات حدی اعمال می گردد و چنانچه که قذف شونده نابالغ، مجنون، غیر مسلمان یا غیر مشخص باشد، در صورت شکایت از ناحیه قذف شونده و یا وکیل پایه یک دادگستری که انتخاب کرده است قذف کننده 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود. و چنانچه که قذف متظاهر به زنا و لواط بوده باشد، مجازات اعمال نمی شود.

 

قراین موجود در مواد گوناگون  به خصوص ماده 254 قانون مجازات اسلامی می توان به این نتیجه رسید ، نسبت دادن قذف به فردی که به خاطر آن مورد مجازات حدی زنا یا لواط برای او اعمال شده است پیش از توبه مقذوف هیچ مجازاتی را برای قاذف به بار نخواهد آورد. بر اساس ماده 247 قانون مجازات اسلامی چنانچه که فردی به فرزند مشروع خود گفته باشد تو فرزند من نیستی ! و یا همین حرف را به فرزند شخص دیگری که فرزند مشروع از پدرش بوده است بزند به علت قذف مادر او قادر است با انتخاب یک وکیل پایه یک دادگستری نسبت به قذف کننده طرح دعوا مطرح کند در این مورد دادگاه مجازات حدی 80 ضربه شلاق را نسبت به قاذف اعمال می کند. هر زمان شخصی که قذف شده است خود و یا وکیل پایه یک دادگستری او با در اختیار داشتن حق قانونی به جهت گذشت در دادگاه کیفری در هر مرحله از رسیدگی اعلام گذشت نماید فرآیند رسیدگی متوقف خواهد شد و پرونده مختومه می گردد.

 

 

سقوط حد قذف چه مواردی دارد؟

 

1-تصدیق قاذف در خصوص اظهارات قذف کننده مبنی بر قذفی که انجام داده است به صورتی که تحقق این جرم را از نسبت ناروای آن بیرون بیاورد.

2-چنانچه که آنچه به مقذوف نسبت داده شده است را بتوان با شهادت یا علم قاضی اثبات کرد.


3-گذشت مقذوف از حق خود و در صورت فوت او ورثه اش از این حق گذشت کرده و یا کنند.


4-در موضوع هایی که دو نفر یکدیگر را قذف بنمایند.

 

 

مجازات مرتکبین جرم قذف متقابل حد قذف نمی باشد بلکه مجازات تعزیری درجه 6 یعنی تحمل 31 تا 74 ضربه شلاق شامل آنها خواهد بود.

 

موارد متعدد قذف

 

هر زمان شخصی چند نفر را به صورت جداگانه قذف کرده باشد در موضوعی که همه ی شاکیان خود یا از طریق وکیل پایه یک دادگستری شکایت کرده باشند و این شکایت اعم از اینکه به صورت جداگانه بوده و یا اینکه همه با هم در قالب یک شکایت مطرح نموده باشند قاذف در برابر هر یک از این جرائم قذف مشمول حد مستقل شده و دادگاه آن را اجرا می کند.

 

و چنانچه که شخصی چند نفر را به یک لفظ مورد قذف قرار می دهد هر کدام از این اشخاص قادرند جداگانه طرح دعوا نمایند و چنانچه که همه آنان یکجا دعوای خود را مطرح کرده باشند بیشتر از یکبار حد بر مرتکب جاری نخواهد شد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با وکیل پایه یک و کارشناس تخصصی جهت ثبت موسسه حقوقی با موسسه حقوقی بین المللی ثبت سفیر تماس بگیرید.

 

مسائل حقوقی،ثبت شرکت،ثبت برند ، رتبه بندی شرکت ، اخذ ایزو ، اخذ کارت بازرگانی و امور مهاجرتی خود را به ما بسپارید(با قیمت مناسب).


نظرات