{ }

براساس ماده۱۰۰ قانون شهرداری ها مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده خدماتی بایستی قبل از شروع به ساخت ساز ،از شهرداری ها پروانه ساخت گرفته و شهرداری موظف گردیده که از ساخت و ساز های بدون پروانه و یا خلاف پروانه جلوگیری نماید. همچنین مطابق بند ۲۴ ماده۵۵ قانون شهرداری ها، صدور پروانه برای کلیه ساختمان های شهر از وظایف شهرداری می باشد .

طبق تبصره الحاقی به این بند، شهرداری در شهر هایی که نقشه جامع شهر وجود داشته باشد، مکلف گردیده که نوع کاربری ساختمان را بر اساس نقشه جامع شهر در پروانه ساختمان مذکور،قید نماید. در صورت اطلاع شهرداری از تغییر کاربری به غیر آنچه که در پروانه ساختمان قید شده است، شهرداری این موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح نموده و کمیسیون پس از احراز تخلف از سوی مالک یا مستاجر، ظرف مهلت مناسب که حداکثر دو ماه می باشد بایستی در مورد تعطیلی محل کسب، پیشه و یا تجارت ظرف حداکثر یک ماه تصمیم گیری نماید.

این تصمیم توسط ماموران شهرداری اجرا می گردد و برای کسانی که دانسته و به عمد پس از تعطیلی محل مذبور از آن برای کسب، پیشه و یا تجارت استفاده کنند، به حبس جنحه ای از شش ماه تا دو سال  و پرداخت جزای نقدی از پنج هزار و یک ریال تا ده هزار ریال محکوم گردیده و محل مذبور مجددا تعطیل می گردد.

از نظر این قانون دایر شدن دفتر وکالت، مطب،دفتر مهندسی، دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله توسط مالک ، استفاده تجاری محسوب نمی گردد.


نظرات