{ }

بین موسسه و شرکت چه تفاوت هایی وجود دارد؟

 

تفاوت شرکت و موسسه در چه چیزهایی است

شرکت چیست؟

شرکت تجاری برای امور مالی و برای بهره مندی از سودو سرمایه تشکیل میگردد و یکی از فعالیت های این شرکت ها این است که محصولات بازرگانی را از یک کشور دیگر خریداری کرده، و آن را در کشورهای دیگر به فروش میگذارند و در صورتی هدف اصلی این شرکت تجارت نمی باشد و شرکت حقوقی ومدنی نام گذاری میشوند.

بطورکلی شرکت های تجاری از اجتماع 2 یا چندین شخص حقیقی و حقوقی برای انجام امور تجاری و اخذ سود تشکیل میشود.

 یک شرکت تجاری فعالیت های خود را در حوزه مدیریت گمرکات و موانع تجارت بین المللی، توزیع و فروش محصولات مذاکره در رابطه با شرایط خرید و فروش و تحویل محصولات و غیره به انجام می رساند. یک شرکت تجاری عموماً در طیف گسترده ای از زمینه ها به فعالیت می پردازد و بیشترین تمرکز آن نیز بر روی سرمایه‌گذاری تجاری خود است.


انواع شرکت تجاری:

مطابق با ماده ۲۰ قانون تجارت ایران شرکت های تجاری در کل به ۸ دسته تقسیم می شوند .هر کدام از این شرکت‌ها از لحاظ ماهیت و اهداف ویژگی های خاصی دارند. تفاوت شرکت و موسسه را می‌توان با توجه به اهداف تجاری هر یک از این شرکت ها دریافت. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت نسبی، شرکت تعاونی، شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت مختلط سهامی و غیرسهامی تقسیم بندی کرد‌.


شرکت سهامی خاص:

در این نوع شرکت ها حداقل سه شریک حضور دارند. سرمایه نیز از سوی موسسین شرکت تأمین می گردد.


شرکت سهامی عام:

در این نوع شرکت ها نیمی از سرمایه توسط فروش سهام به افراد تامین می گردد؛ یعنی مدیران این اجازه را دارند که برای تامین نمودن سرمایه به انتشار اوراق پذیره نویسی به مردم بپردازند و تعداد سهامداران نیز کمتر از ۵ نفر نباید باشد.


شرکت با مسئولیت محدود:

این شرکت از دو شریک تشکیل می شود و مطابق با قانون، سرمایه شرکت به صورت سهام می‌باشد و هر کدام از شرکا چند درصد از سرمایه را به خود تعلق داده اند که به آن سهم الشرکه می گویند. در نظر داشته باشید که سهم الشرکه را نمی توان بدون رضایت داشتن سایر شرکا به دیگر افراد منتقل کرد.


شرکت تضامنی:

معمولاً در این نوع شرکت دو نفر با هم شریک هستند. نظر داشته باشید اگر دارایی شرکت نتواند تمام قرض ها را پرداخت کند، هر کدام از شرکا مسئولیت پرداخت تمام قرض های شرکت را دارند.


شرکت نسبی:

شرکت نسبی نیز شبیه شرکت تضامنی می‌باشد، با این تفاوت که شرکا هرچقدر که سهیم باشند به همان اندازه نیز مسئولیت پرداخت قروض را برعهده دارند.


شرکت مختلط سهامی و غیرسهامی:

شرکت مختلط غیر سهامی به ترکیب شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود اشاره دارد یعنی چند نفر از شرکا از مسئولیت تضامنی برخوردار هستند و دیگر شرکا نیست از مسئولیت محدود به آورده آن ها برخوردار می باشند. شرکت مختلط سهامی ترکیبی از شرکت تضامنی و سهامی خاص است.


موسسه چیست؟

به نهادی اطلاق می شود که همانند شرکت ها می تواند به فعالیت های اقتصادی و غیر اقتصادی بپردازد اما اجازه انجام دادن امور تجاری را ندارد‌. به همین خاطر همه ما موسسه را به عنوان یکی از ارگان های غیر تجاری می شناسیم. در حقیقت موسسات همگی به دنبال کسب سود هستند و در آن ها فعالیت هایی همچون فعالیت های آموزشی به انجام می رسد.


تفاوتهای بارز موسسه و شرکت را نام ببرید

تفاوت شرکت و موسسه با یکدیگر:

تفاوت شرکت و موسسه بیشتر در اهداف و موضوع آنهاست. لازم به ذکر است که یکی از بزرگ‌ترین شباهت های این دو ارگان لزوم ثبت آن ها است که شما می توانید در این رابطه با مدیران ثبت سفیر تماس حاصل نمایید. اما در کنار این شباهت ها، تفاوت هایی نیز ما می توانیم برای آن ها قائل شویم. نوع فعالیت این دو ارگان کاملا با هم متفاوت می باشد. شرکت‌ها می‌توانند به واسطه دو تا پنج نفر تشکیل شوند، در حالی که موسسات فقط به واسطه یک نفر نیز تشکیل می گردند. یکی از بزرگترین اهداف شرکت ها از تاسیس، سودآوری و انجام دادن فعالیت های اقتصادی و بازرگانی است و این در صورتی است که در موسسات فعالیت‌های انتفاعی و غیرانتفاعی نیز به انجام می‌رسد و در کنار آن موسسات حق انجام فعالیت های بازرگانی را ندارد.

 بزرگترین اهداف موسسات انجام فعالیت های غیر تجاری است. از دیگر تفاوت شرکت و موسسه میتوانیم‌ به نحوه ثبت شرکت و موسسات اشاره کنیم که برای ثبت کردن شرکت حداقل دو نفر شریک نیاز است، اما موسسات با یک نفر نیز می‌تواند ثبت گردند. موسسه معمولاً در تملک دولت و یا همچنین بخش خصوصی می تواند قرار بگیرد.

مهم‌ترین تفاوت موسسه و شرکت در اهداف و موضوع فعالیت آن‌هاست. هدف از تشکیل شرکت، انجام امور تجاری و رسیدن به سود و منفعت است در حالی‌که موسسات برای انجام امور غیر تجاری مانند علمی، فرهنگی، هنری و… تاسیس می‌شوند و می‌توانند کسب سود هم داشته باشند. فرق موسسه با شرکت، محدود به موضوع فعالیت و اهداف نمی‌شود بلکه در شرایط ثبت مانند حداقل تعداد شرکا، انواع و حتی تکالیف مالیاتی نیز با هم متفاوت‌اند.


گرچه شرکت و موسسه با هم شباهت‌هایی دارند ولی تفاوت‌های مهم و اساسی نیز بین آن‌ها وجود دارد.


تفاوت شرکت با موسسه شامل موارد زیر است:
  موسسه شرکت
موضوع فعالیت امور غیر‌تجاری مانند فرهنگی، آموزشی، حقوقی و …  امور تجاری مانند تصدی به حمل و نقل، خرید مال به قصد فروش
هدف غیر‌تجاری + کسب سود هم می‌توانند داشته باشند تجاری + کسب سود و سرمایه
انواع ۲ نوع: انتفاعی و غیرانتفاعی ۷ نوع: سهامی(خاص و عام)، با‌مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی و غیر‌سهامی، تعاونی
حداقل تعداد شرکا/سهامداران ۲ نفر متفاوت با‌توجه به نوع شرکت
مالیات موسسات انتفاعی: اجباری
موسسات غیر‌انتفاعی: معاف
اجباری

 

 

۱- اهداف

ثبت شرکت با هدف انجام امور تجاری و رسیدن به سود و سرمایه بیشتر انجام می‌شود در‌حالی‌که موسسه، نهادی است که برای مقاصد غیر‌تجاری از‌ جمله امور ادبی، فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی، حقوقی، ورزشی، خیریه و… تشکیل می‌شود؛ اعم از آنکه قصد سودآوری داشته باشد یا نداشته باشد.

۲- موضوع فعالیت؛ یکی دیگر از انواع تفاوت موسسه و شرکت

موضوع فعالیت موسسه می‌تواند هر یک از فعالیت‌های غیر‌تجاری از جمله امور فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی، ادبی، ورزشی، خیریه، حقوقی و… باشد. ولی موضوع فعالیت شرکت حتما امور تجاری است. امور تجاری در ماده ۲ قانون تجارت نام برده شده‌اند مانند تصدی به امور صرافی و بانکی، تصدی به حمل و نقل، خرید و تحصیل مال منقول به قصد فروش یا اجاره و… . سایر فعالیت‌ها که در قانون ذکر نشده‌اند، غیر‌تجاری محسوب می‌شوند. بنابراین هنگام ثبت شرکت یا موسسه در اداره ثبت شرکت‌ها باید موضوع فعالیت را به صورت دقیق مشخص کنید. 

چه تفاوت هایی بین موسسه و شرکت باعث تفاوت بارز ان هاشده

۳- انواع:

موسسات با‌توجه به هدف و نوع فعالیت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • موسسات انتفاعیهدف این نوع موسسات، کسب سود و منفعت از فعالیت‌های غیر‌تجاری است مانند موسسات حقوقی، آموزشگاه‌های علمی و فنی و حرفه‌ای و هنری، آموزشگاه زبان‌های خارجی، موسسات کاریابی، مدارس غیرانتفاعی. 
  • موسسات غیرانتفاعی: هدف این نوع موسسات، خیرخواهانه است و در‌صدد کسب سود نیستند؛ مانند خیریه‌ها، انجمن‌ها، صندوق‌های قرض‌الحسنه، سازمان‌های مردم نهاد(NGO).

درصورتی‌که شرکت‌های تجاری طبق قانون تجارت به ۷ نوع تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • شرکت سهامی عام و خاص
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت نسبی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت تعاونی

۴- حداقل تعداد سهامداران/شرکا

حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت تجاری با‌توجه به نوع آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال برای ثبت شرکت با‌مسئولیت محدود، حداقل ۲ نفر و برای ثبت شرکت سهامی خاص، حداقل ۳ سهامدار لازم است. در صورتی‌که برای ثبت همه انواع موسسات اعم از انتفاعی و غیر‌انتفاعی، حداقل ۲ شریک کافی است. 

۵- فرق موسسه با شرکت در مالیات  

موسسات غیرتجاری در صورتی‌که دارای فعالیت‌ انتفاعی باشند مانند موسسات حقوقی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و … مشمول مالیات می‌شوند. بنابراین موسسات غیرانتفاعی مانند خیریه‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند. ولی همه انواع شرکت‌های تجاری باید مالیات پرداخت کنند و در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی، جریمه می‌شوند.


لطفا برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

 

ثبت موسسه غیر تجاری چگونه است ؟

ثبت شرکت | ثبت انواع شرکت؛ مدارک و مراحل

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید

 

 

 


نظرات




مطالب مرتبط