{ }

(مالیات بلاگرها)

امسال دریافت  مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها انجام خواهد شد و نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبت‌نام افراد و اظهارمالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آن‌ها اعلام خواهد شد.

جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی دریافت مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها گفته است: امسال تلاش می‌کنیم هم از بلاگرها، اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.

دریافت مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها

رحیمی درباره آغاز فرایند دریافت مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرهای فضای مجازی بیان کرد : از سال جاری فعالیت افراد دارای فالورهای بالا در فضای مجازی را از چند جنبه و در چند بحث از لحاظ اقدامات و رویدادهای اقتصادی و تجاری در مقاطع زمانی مختلف را پیگیری می‌کنیم و سامانه مالیاتی فضای مجازی راه اندازی می‌شود.

داده‌ها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت می‌شود و به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسانند را براساس الگوریتم‌هایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر می‌کنند و نیز کسب و کارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارائه می‌دهند، ‌ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تمام داده‌ها و اطلاعات را از مراجع ناظر دریافت کرده‌ایم:

جهانگیر رحیمی در ادامه گفت : تمام داده‌ها و اطلاعات را از مراجع ناظر دریافت کرده‌ایم، نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخ‌های مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایه‌های مالیاتی می‌رسد.

نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبت‌نام افراد و اظهار مالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آن‌ها اعلام خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی دیتاها و داده‌ها را به صورت گسترده و دقیق رصد می‌کند:

او در پایان درباره اینکه افراد بلاگرها و اینفلوئنسرها نشان می‌دهد که گزارش درستی از فعالیت خود ارائه می‌دهند یا خیر ، گفت: سازمان امور مالیاتی ناظر فعالیت این افراد در فضای مجازی نیست و دیتاها و داده‌ها از مراجع ناظر که فضای مجازی را به صورت گسترده و دقیق رصد می‌کنند، به دست می‌آید. مرجع ناظر براساس فعالیت این افراد، آنها را دسته بندی می‌کنند و سازمان امور مالیاتی براساس قواعد مالیاتی درآمد مالیاتی را تعیین و پیاده سازی می‌کند و به طور قطع رفتار مودی بر اینکه مشمول معافیت های مالیاتی  می‌شوند یا نه متاثر خواهد شد.

 

نحوه محاسبه مالیات اینفلوئنسرها:

سازمان مالیاتی بر اساس موارد زیر اقدام به تعیین مالیات اینفلوئنسرها می‌نماید:

  • اطلاعات ارائه شده در اظهارنامه‌ها
  • اطلاعات کسب شده از مراجع ناظر بر فعالیت افراد در فضای مجازی
  • بررسی حسابهای بانکی و گردش مالی اینفلوئنسرها

به این ترتیب سازمان مالیاتی بر اساس میزان درآمد‌ها، هزینه‌های قابل قبول و معافیتهای مالیاتی اینفلوئنسرها نسبت به گروه بندی و تعیین مالیات آنها (بر اساس نرخ ماده 131 ق.م.م) اقدام می‌کند.

تکالیف مالیاتی اینفلوئنسرها:

اینفلوئنسرها همانند سایر اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل، مشمول انجام تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات بر درآمد هستند. به این ترتیب اینفلوئنسرها بر اساس گروه بندی مالیاتی موظف به انجام تکالیف زیر هستند:

  • ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
  • تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی
  • تهیه و ارائه دفاتر قانونی و صورتهای مالی اساسی
  • ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب
  • نگهداری اسناد و مدارک درآمد و هزینه

تشکیل پرونده مالیاتی:

اولین اقدام برای مالیات اینفلوئنسرها، ثبت نام الکترونیک در نظام مالیات و تشکیل پرونده است. برای این کار اینفلوئنسرها موظفند به سامانه سازمان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه و نسبت به انجام فرآیند پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی در این سامانه اقدام نمایند.

 

 

تهیه و ارائه دفاتر قانونی و صورتهای مالی اساسی:

در صورتی که اینفلوئنسر بر اساس میزان درآمد خود مودی گروه اول مالیاتی باشد، موظف است در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر قانونی مربوط به درآمدها و هزینه‌های خود و همچنین صورتهای مالی اساسی نظیر ترازنامه و خلاصه سود و زیان خود را نیز به سازمان مالیاتی ارائه نماید.

معافیتهای مالیاتی اینفلوئنسرها:

اینفلوئنسرها از معافیت‌های مالیاتی زیر می‌توانند استفاده نمایند:

  • معافیت مالیات سالانه مشاغل (ماده 101 ق.م.م)
  • کاهش درصدی از مالیات به ازای هر 10% افزایش درآمد ابرازی (تبصره ماده 131 ق.م.م)
  • 5% جایزه خوش حسابی اینفلوئنسر برای انجام به موقع تکالیف مالیاتی به مدت سه سال متوالی (ماده 189 ق.م.م)
  • بخشودگی 80% جرایم مالیاتی در صورت انجام به موقع تکالیف مالیاتی (تبصره ماده 190 ق.م.م)

نحوه اعتراض به مالیات اینفلوئنسرها:

یکی از امتیازاتی که سازمان مالیاتی برای کلیه مودیان از جمله اینفلوئنسرها در نظر گرفته است، امکان اعتراض به اوراق و تصمیمات مالیات اینفلوئنسرها است. به عنوان مثال بر اساس ماده 238 ق.م.م، اینفلوئنسر یا وکیل او باید مراحل زیر را برای اعتراض به برگ تشخیص ابلاغی طی نماید:

  • اقدام برای اعتراض ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ
  • آماده سازی اسناد و مدارک کتبی و ارائه به سازمان مالیاتی

به این ترتیب ماموران مالیاتی موظفند اعتراض مودی را ظرف 30 روز بررسی و نتیجه را به او اعلام نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

WWW.ILSAFIR.COM

 

 

لطفا برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

مالیات بر درآمد مشاغل
مالیات شرکت ها چند درصد است
میزان مالیات در بودجه سال آینده

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد
 

 


نظرات