{ }

ثبت برند با حمایت از نام علائم تجاری و نام نشان هر فرد و یا شرکت که از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن و معرفی کالا ها و خدمات و یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب کالا را محافظت می کند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی قابل تمدیدشدن می باشد محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه ی متوقف کردن و تخلف در این زمینه را دارند تایید میشود از دیدگاه دیگرعلائم تجاری با وسعت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آ نها در سطح جهانی سرمایه گذاری می کنند و این ابتکار را ترویج میدهند حفاظت نام و علائم تجاری و همچنین مانع تلاش های رقبای غیر منصف مثل متقلبان و سود جویان برای استفاده از علائم مشخص به منظور مصولات ارائه خدمات نامرغوب و بی کیفیت و یا متفاوت می شوند این نظام آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید خرید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.

دیگر نگران تقلب و کپی برداری از نام نشان تجاری خود نباشید . با ثبت برند نام و نشان تجاری خود، می توانید مانع از سو استفاده سود جویان از کالا های خود باشید.

برند چیست؟

ثبت یک نام، عبارت یا علامت یا ترکیبی از این ها است. هدف از ایجاد آن، متمایزکردن کالاها یا خدماتی از دیگر کالاها و خدمات است. اما این تعریف، به تنهایی نمی تواند مفهوم «برند» رانشان دهد. برند در واقع چیزی است که هرکس با دیدن، شنیدن، لمس کردن یا حتا چشیدن و بوییدن آن، به یاد ویژگی های مورد نظر سازنده‌ی آن می افتد. ویژگی ها و مفاهیمی که به یک نام خاص مربوطند. این نام می تواند نام یک شرکت، فروشگاه یا یک محصول خاص باشد. هر تاجر و یا تولید کننده یا کسبه و یا صاحب شغلی برای محصولات خود می بایست نامی انتخاب نماید که مشتریان برای خرید و شناخت محصول بدنبال نام تجاری همان محصول باشند.در درجه اول شروع هر فعالیت و یا راه اندازی خط تولید انتخاب نام تجاری می باشد که این امر موجب جلوگیری از کپی برداری افراد سودجو می باشد.امروزه اکثر مدیران و یا صاحبان مشاغل مختلف برند خود را به ثبت رسانده اند و شاید به فکر ثبت نمودن چندین برند جدید دیگر برای خود باشند.

یک برند را می توان از هفت منظر نگاه کرد: اقتصادی، هویتی، دید مصرف کننده، شخصیت شناسی، دید مدیریت رابطه، اجتماعی، فرهنگی

فرق برند و نام تجاری چیست؟

نام و نشان تجاری (Trade Mark)، علامت مخصوصی است با رنگ، شکل، حرف، شعار، آهنگ و تصاویر خاص. کسی که نام تجاری را ثبت می کند، با ثبت آن، مطمئن است که هیچ کس دیگری، حق استفاده از آن نام و نشان را ندارد. نشان تجاری تصویری است که یک شرکت یا سازمان از خود یا محصولش، آن چنان که هست و دوست دارد دیگران بشناسند، ارائه می دهد. اما برند در واقع، ثبت هویت نشان تجاری است. برند، فقط یک مفهوم گرافیکی نیست، بسته بندی، نوع ارائه  محصول، مخاطبان محصول، کیفیت آن، تبلیغات، تجربه ها و... همه در ایجاد یک برند دخیل هستند.

برای ثبت برند چه باید بکنیم؟

شما می توانید مستقیما به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. اما یادتان باشد که روند این کار، کمی طولانی و وقت گیر است. علاوه بر این اگر پیش از اقدام، از مشاوران ماهر کمک نگیرید مکن است مجبور شوید چندین بار برند خود را تغییر دهید. پس بهتر است از کمک افراد متخصص بهره مند شوید.

مشاوره رایگان ثبتی

قانون درباره ثبت برند چه میگوید؟

ماده های 576 تا 582 قانون تجارت ایران، مربوط به نام تجاری هستند. این فصل قانون، «اسم تجارتی» نام دارد و در آن به کلیات ثبت یک اسم برای یک فعالیت تجاری پرداخته شده است.
علاوه بر این، قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری نیز در سال 1386 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در فصل سوم این قانون، درباره ثبت علامت تجاری با جزئیات کامل صحبت شده است.

نحوه ثبت برند

برای ثبت علامت تجاری در ایران پس از اینکه علامت خود را با مشاوره یک طراح حرفه ای طراحی کردید و نسبت به مفهوم و اعتبار برند خود و دیدگاه های مناسب برند خود اطمینان حاصل نمودید نوبت به ثبت برند قبل از هرگونه اقدام برای معرفی و در واقع برند سازی در بازار خود می باشد.

برای این منظور باید از طریق مشاوران خبره و با صلاحیتی که واجد شرایط لازم بوده و به خوبی قوانین مرتبط با آن را می دانند اقدام به ثبت نام در سایت مالکیت معنوی نموده و مدارک مورد نیاز را تهیه و به صورت الکترونیکی برای این اداره ارسال نمایید.

توجه گردد که داشتن اظهارنامه ثبت الزامی است. فراموش نکنید این اظهارنامه را به دقت تنظیم نمایید و از هرگونه اشتباه که بتواند در اینده برند شما تاثیر گذار باشد پرهیز نمایید. این اظهارنامه باید به همراه سایر مدارک مورد نیاز به اداره مالکیت معنوی ارسال شود .

برای انجام ثبت برند و علامت تجاری باید فردی به عنوان نماینده شرکت برای موارد نیاز و هماهنگی های لازم معرفی شود. پیشنهاد می کنیم این فرد حتما یکی از وکلای شرکت ویونا باشد. این افراد به توانایی خود اشراف دارند و به خوبی می توانند خواسته های کارشناسان اداره مالکیت معنوی را براورده نموده و برند شما را با بهترین نحو به ثبت برسانند. در هر مرحله اگر برند شرایط لازم را نداشته باشد ممکن است اسناد و مدارک شما عودت داده شود و یا درخواست شما به کل منتفی شود.

از برند مورد نظر خود حتما پرینت های با کیفیت زیاد تهیه نمایید. اداره به تنهایی 10 نمونه از این پرینت ها را از شما در ابعاد مشخص تحویل خواهد گرفت. شما می توانید در هر مرحله وضعیت ثبتی آن را با مراجعه به سایت اداره مالکیت معنوی پیگیری نمایید.

پس از اینکه تمامی موارد و مدارک مورد تایید کارشناسان این اداره قرار گرفت به شما برای پرداخت هزینه حق الثبت اطلاع داده می شود که یکی از موارد محاسبه هزینه ثبت برند میباشد. شما باید هزینه را در بانک ملی محل خود شرکت پرداخت نموده و گواهی بانکی مورد نظر را به اداره تحویل نمایید تا پیش نویس اگهی برای شما آماده شود. برند ثبت شده باید ابتدا در یک روزنامه کثیر الانتشار و همچنین روزنامه رسمی به ثبت برسد.

کار ثبت شما به اتمام رسیده و اکنون فرصت سرمایه گذاری و مدیریت آنرا برای رسیدن به خواسته های شرکت می باشد. به خوبی می توان یک برند ثبت شده و قانونی را مدیریت کرد و اصلا هم نگران سو استفاده و تبعات دیگر در مورد آن نبود . برند های ثبت شده بهترین ابزار در دست شرکت ها و افراد حقیقی هستند تا بوسیله آنها به شهرت دست پیدا کرده و در بازار محصول و خدمات خود معرفی شوند.

مطالب زیر نیز می تواند برای شما مفید باشد:

مراحل ثبت برند

مدارک ثبت برند

آموزش گام به گام ثبت برند

 

آموزش ثبت برند به صورت تصویری

 

 


جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد
 

 

 

 


نظرات




مطالب مرتبط