{ }

اظهارنامه الکترونیکی مالیات املاک

سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی جهت خود اظهاری مودیان مالیاتی، اظهارنامه را در این سامانه قرار داده است که مودیان محترم مالیاتی، پس از ثبت نام درسامانه ثبت نام موقت می بایست به سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک مراجعه و پس از تکمیل اظهارنامه، اقدام به ارسال نمایند.       

 

کلیه اشخاصی که ملک/ املاک خود را به اجاره واگذار نموده اند و درآمدی از آن حاصل می نمایند مشمول مالیات بوده و موظف اند تا پایان مهلت قانونی نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بردرآمد اجاره املاک خود اقدام نمایند.

 

تسلیم الکترونیکی اظهارنامه با استفاده از اطلاعات سامانه ثبت نام امکان پذیر می باشد. بنابراین ضروری است مودیان نسبت به تکمیل ثبت نام، رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه ثبت نام موقت اقدام نمایند. اطلاعاتی که از این سامانه در اظهارنامه دریافت می شود، غیرقابل ویرایش است، به همین خاطر می بایست درصورت لزوم اطلاعات در سامانه ثبت نام موقت اصلاح گردد.
قبل از ارسال، نسخه پیش نویس تکمیل شده را از سیستم دریافت و به دقت بررسی فرمایید. سپس اقدام به ارسال الکترونیکی، که نهایی و قطعی تلقی میگردد نمایید. ارسال الکترونیکی اظهارنامه به منزله تسلیم قانونی اظهارنامه تلقی خواهد گردید و نیازی به ارائه اظهارنامه چاپ شده به اداره امور مالیاتی ذیربط نخواهد بود.

نکته مهم: در اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر درآمد اجاره املاک، هر مودی مشمول می بایست به ازای تمام املاک مورد اجاره در کل کشور یک اظهارنامه تسلیم نماید.

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی به شرح زیر می باشد:
• حصول اطمینان کاربر از اتصال رایانه به اینترنت
• مراجعه به سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک
• ورود اطلاعات درخواستی در سامانه اظهارنامه مربوطه
• دریافت اطلاعات هویتی مودی از سامانه ثبت نام موقت
• تکمیل جداول مالی و مشخصات ملک/املاک مورد اجاره
• چاپ و بررسی نسخه پیش نویس
• ارسال اطلاعات به سازمان امورمالیاتی کشور
• دریافت کد رهگیری
• صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
• امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

صدور قبض مالیاتی
مودیان حقیقی می توانند هنگام ارسال اطلاعات اظهارنامه خود، اقدام به درخواست صدور قبض مالیاتی نموده، که پس از دریافت کد رهگیری اظهارنامه، قبوض صادره

مشمولین مالیات اجاره املاک 1400 چه کسانی هستند؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران که املاک و مستغلاتی را در مالکیت دارند و آن را اجاره می دهند مشمول مالیات املاک 1400 می شوند. در محاسبه مالیات املاک نکات و مواردی وجود دارد که دانستنشان ضروری است:

نکته 1: اگرملک مورد نظر در اختیار والدین یعنی پدر و مادر یا همسر و فرزندان و اجداد باشد یا حتی محل سکونت افرادی باشد که تحت تکلف مالک باشند دیگر این ملک اجاره ای محسوب نمی شود و در نتیجه مشمول مالیات اجاره املاک 1400 نخواهد شد.

نکته 2: آن دسته از افراد که مالک مجتمع های مسکونی باشند که دارای بیش از سه واحد اجاره ای هستند  که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده اند در مدت اجاره مشمول معافیت درصدی از مالیات بر درآمد اجاره ملک 1400 هستند.

نکته 3: میزان مالیات اجاره املاک  1400 برای هر ملکی به ازای قرارداد اجاره تعیین می شود. اما در مورد ملک هایی که قراردادی ندارند یا قرارداد ارائه نشده باشد مبلغ اجاره بر اساس جدول اجاره املاک مشابه این ملک تعیین می شوند.

نکته 4: اگر درآمد شخص در تهران از اجاره ملکی تا 150 متر مربع بنا باشد و در شهرستان ها تا 200 متر مربع ، از پرداخت مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۰ معاف است . لازم به ذکر است که سود بانکی و حقوق بازنشستگی جزو حقوق محسوب نمی شود

قابل رویت و پس از چاپ قبض مالیاتی می توانند از طریق بانک یا سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات  اقدام به پرداخت نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

www.ilsafir.com

 

 

لطفا برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

مالیات چیست؟
جرایم مالیاتی
مالیات علی الحساب واردات

 

 

 


جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد
 

 


نظرات