{ }

دریافت مالیات از بلاگر اینستاگرام


شاید در خبرها شنیده باشید که دولت در بودجه ۱۴۰۰ اعلام داشته که قصد دریافت مالیات از بلاگر اینستاگرام دارد. مالیات از بلاگرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار فالوور دارند اخذ شود. برای اطلاع از جزییات این طرح با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

پس از شیوع کرونا که با محدودیت فعالیت‌ در فضای حقیقی مواجه هستیم، استفاده از اینترنت رونق بی سابقه‌ای گرفته است. طبق آمار اعلام شده توسط محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصرف اینترنت کشور با رکوردی بی سابقه، 2.5 برابر شده است.

طبعا شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام سهم قابل توجهی از مصرف این حجم از اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. از همین رو توجه به پدیده اینفلوئنسرها یا بلاگرهای اینستاگرامی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

بلاگرها طیف‌های متنوعی از افرادی که به واسطه صداوسیما مشهور شده‌اند (مانند مجریان، بازیگران و خوانندگان و …) تا زنان جوان خانه‌داری که فعالیت‌های روزمره خود را روایت می‌کنند را شامل می‌شوند.

در این بین به دلیل ساختار تصویر محور این شبکه اجتماعی، اندیشمندان و افراد باسوادی که حرفی برای گفتن دارند، نتوانسته‌اند سهم زیادی از مخاطبان این اپلیکیشن را به سمت خود جذب کنند و شاهد هستیم بسیاری از افراد صاحب فکر در رقابت با زن جوان خانه‌دار ساکن فلان شهر کوچک بر سر جذب مخاطب شکست سختی خورده‌اند.

اینستاگرام به کاربران خود امکان ارائه روایتی کاملا اختیاری از زندگی خود می‌دهد. در این روایت زیبایی‌های زندگی برجسته و زشتی‌ها، شلختگی‌ها، سختی‌ها و ناخوشی‌ها عموما سانسور می‌شوند؛

همواره حال خوب روایت می‌شود، بگونه‌ای که برای بسیاری از مخاطبان صفحات پرطرفدار سوالاتی نظیر شما چگونه همیشه پر انرژی هستید؟ چگونه هیچ مشکل خانوادگی ندارید؟ و … ایجاد می‌شود.

از همین روست که بسیاری از کارشناسان اینستاگرام را مخرب‌ترین شبکه اجتماعی در بعد سبک زندگی می‌دانند. افراد دارای صفحات پرطرفدار با روایت گزینشی از زندگی خود، تاثیر عمیقی در ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی گذاره و یک نوع سبک زندگی که حتی مخصوص خودشان نیست را ترویج می‌کنند.

مخاطبان این صفحات اگر قدری هوشمندی به خرج ندهند بعد از مدتی پر از آرزوهایی هستند که در زندگی خود هرگز به آن‌ها نخواهد رسید. انتظارات این فرد از زندگی، خانواده و مخصوصا همسر خود فاصله زیادی با واقعیت‌های فرهنگی و معیشتی جامعه امروز ما خواهد داشت و همین امر سبب بروز مشکلات جدی در خانواده‌ها می‌شود.

بعد دیگر فعالیت‌های اینستاگرامی این بلاگرها، بعد درآمدی آن‌هاست. اینستاگرام یک اپلیکیشن پرطرفدار در میان ایرانیان است، بگونه‌ای که ایران رتبه هفتم تعداد کاربران را در میان سایر کشورها دارد. همین اقبال زیاد به اینستاگرام زمینه را برای تبلیغات در این شبکه اجتماعی بسیار مهیا کرده است.

طبق برخی آمارهای غیر رسمی، یک استوری با محتوای تبلیغاتی رقمی بین 600 هزار تا 4 میلیون تومان برای سفارش دهندگان آن آب می‌خورد. بنابراین 20 تا 120 میلیون تومان درآمد ماهانه دارندگان این صفحات، صرفا از طریق تبلیغات در استوری خواهد بود.

موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که این گردش مالی بالا، مشمول هیچگونه مالیاتی نمی‌شود. این درحالی‌ است که از حق‌الزحمه کارمندان، کارگران و معلمان پیش از پرداخت، مالیات کسر شده و سپس حقوق پرداخت می‌شود.

بی توجهی به اخذ مالیات از بلاگر اینستاگرام در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کاهش قیمت جهانی نفت، عملا درآمد نفتی کشور را تقریبا صفر کرده و راهی به جز اداره کشور با درآمدهای مالیاتی نیست، عجیب و سوال برانگیز است.

در بسیاری از کشورهای جهان مالیات‌ از بلاگر ایستاگرام ذیل قوانین مالیات بر مجموعه درآمد و نیز مالیات بر شهرت تعریف شده و نظارت‌های سختگیرانه‌ای بر درآمد این افراد اعمال می‌شود.

گفتنی است باوجود زیرساخت‌های بانکی موجود امکان رصد تراکنش‌های بانکی و به تبع آن اخذ مالیات از بلاگر اینستاگرام وجود دارد و انجام این کار صرفا به اراده قانونگذاران و مجریان بستگی دارد.


از کدام بلاگر ها مالیات اخذ می شود ؟


نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز، ۵ اسفند ۱۳۹۹، لایحه‌ای تصویب کردند که به‌ موجب آن، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند از تبصره ۶ لایحه‌ مورد نظر، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از بلاگر اینستاگرام از محل تبلیغات را تهیه کرده و به تأیید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند.

سازمان امور مالیاتی هم باید لیست مؤدیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه‌شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در وب‌سایت سازمان در منظر عموم قرار بدهد.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مشهد که در مرکز پژوهش‌های مجلس فعال است و پیشنهاددهنده‌ این بند الحاقی بود، در مورد آن اظهار کرد:

در حال‌ حاضر بخشی از کسب‌وکارها در فضای واقعی و حقیقی انجام نمی‌شود بلکه فضای مجازی و نت فرصت خوبی است برای توسعه‌ دولت الکترونیک و کسب‌وکارهای مجازی و به‌طور حتم باید شکل سالم آن را تشویق کنیم و مشوق‌هایی در نظر بگیریم.

به‌ گفته‌ حسین‌زاده بحرینی، در فضای مجازی برخی از کسب‌و‌کارها شکل خاصی پیدا کرده‌اند؛ برای مثال تعداد کاربران برخی کانال‌ها در اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی، نجومی است و به چند صد هزار نفر می‌رسد.

وی افزود: «… در اصطلاح به این افراد اینفلوئنسر می‌گویند و شاخه‌های مختلفی ایجاد می‌کنند و از جمله کارهایی که در این کانال‌ها انجام می‌شود، تبلیغات است.»

حسین‌زاده بحرینی تأکید می‌کند که تبلیغات در رسانه‌ای انجام می‌شود که کاربرمحور است؛ یعنی به ‌دلیل مخاطبان زیاد، تبلیغات در این کانال‌ها بسیار با ارزش و در کانال‌های دارای مخاطبان نجومی، بسیار گران‌قیمت است؛ در نتیجه صاحب آن درآمد غیر متعارف و نجومی کسب می‌کند.

توجه داشته باشید که فقط مالیات از بلاگر اینستاگرام اخذ نمی شود بلکه منظور از رسانه‌های کاربرمحور، کانال‌های اینستاگرام، تلگرام و موارد مشابه است که اگر بیشتر از ۵۰۰ هزار کاربر داشته باشند، مشمول مالیات می‌شوند.

لازم به ذکر است که این حکم شامل کسب‌و‌کارهای کوچک نمی‌شود که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. این درحالی است که تلگرام، سال‌ها است در ایران فیلتر شده است.

 

 

 

 

www.ilsafir.com

 

 

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

برای اطلاعات بیشتر لطفا به لینک های زیر مراجعه کنید :

اظهارنامه مالیاتی
مالیات چیست؟
معافیت مشاغل خانگی از مالیات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد

 

 

 


نظرات