{ }

مشاور مدیریت کار راحتی نیست. مسئولیت مشاور خیلی بیشتر از کسی است که توصیه‌های او را انجام می‌دهد؛ به ویژه اینکه نتیجه برعکس آنچه انتظار می‌رفت، دربیاید. در این صورت، همه چیز سر مشاور خراب می‌شود. تمامی مدیران بالارده و میانی انگشت اتهام را به سمت او می‌گیرند که آن‌ها توصیه‌های گفته شده را انجام دادند؛ اما چرا برخلاف حرفش درآمد. برای همین کسی که مشاور مدیریت شرکت می‌شود، باید خیلی حساب شده قدم بردارد.

مشاوره مدیریت دادن یک شغل است و به کسی که در این حوزه تخصص دارد مشاور مدیریت می گویند. مشاور مدیریت شغلی است که از گذشته ابهت خاصی داشته و دارد. هرکسی که وارد این شغل می‌شود، باید نسبت به حوزه تخصصی خودش، تجربه و دانش بالایی داشته باشد. به اصطلاح موهایش در این راه سفید کند. نگاه به فضای مجازی امروزی نکنید. در چنین فضاهایی همه منتور و مشاور شده‌اند. افرادی که با خواندن چند کتاب مدیریتی و جملاتی از بزرگان خود را مشاور این حوزه می‌نامند. در صورتی که در بسیاری از سازمان‌های بزرگ به ویژه دولتی از افراد بازنشسته یا با تجربه که قبلا خودشان در شرکت های دیگر مدیر بوده اند برای پست مشاور مدیریت استفاده می‌کنند. سوابق کاری قبلی مدیریتی برای مشاور مدیریت شدن بسیار مهم است.

افراد کم تجربه و تازه فارغ التحصیلان راه بسیار طولانی و سخت دارند که مدیران یک شرکت را متقاعد کنند که توانایی مشاور مدیریت شدن در یک شرکت را دارند. اگر قبلا سالها کارشناس و مدیر شرکت های مختلف بوده اید می توانید به مشاور مدیریت شدن فکر کنید.

یک مدیر عامل و یا تیم مدیریتی یک شرکت در انتخاب مشاور مدیریت شرکت خود بسیار دقت می کنند. به هرحال برای کسی که قصد مشاور مدیریت شدن را دارد، باید اصولی را بداند و رعایت کند. البته همه قصد مشاور مدیریت شدن به عنوان شغل را ندارند، بلکه خود آن‌ها مدیر مجموعه‌ای بوده و برای هدایت تیم خود، به دنبال اصول یادگیری اصول مشاوره هستند.

 

کارهایی که در حیطه مشاوره مدیریت است

مشاوره مدیریت با ارائه راه کارهای تخصصی برای حل مشکلات و ترغیب رشد، با حرفه های مختلف کار می کنند تا عملکرد خود را نیز بهبود بخشند. آنها با مشاغل در طیف وسیعی از بخشهای مختلف، از جمله استراتژی تجارت ، امور مالی، منابع انسانی و بازاریابی و فروش همکاری می کنند. در اصطلاحات مدیریتی، نقش مشاوره مدیریت این است که به مشتری خود ممیزی رویه های جاری، توصیه های آنها را برای بهبود و یک برنامه عملی برای اجرای ارائه دهد. آنها قادر هستند تا از طریق یک پست مشورتی وارد شوند تا به مدیریت ارشد آن سازمان در مورد یک پروژه خاص یا به طور گسترده تر در مورد ساختار و عملکرد یک بنگاه مشاوره دهند.

مشاوره مدیریت اغلب برای پر کردن شکاف مهارتهایی که یک کسب و کار دارد و به عنوان تکمیل کننده فعالیت می کند. احتمالاً یک مشاور در یک حوزه خاص تخصص دارد که ممکن است درون آن کسب و کار وجود نداشته باشد. مشاوره در مورد آنچه ارائه می دهد متفاوت است، بنگاه های بزرگتر راه حل های انتهایی را ارائه می دهند در حالی که دیگران ممکن است تخصص خود را بر یک حوزه خاص متمرکز کنند.شاور

ه مد

پروژه مشاوره مدیریت چگونه کار می کند؟

از آنجایی که معمولاً مشاوره مدیریت در مورد یک موضوع و حوزه تخصص خاص انجام می شود، یک مشاور تمایل به تجزیه و تحلیل داده های زیادی دارد. پیاده سازی یک پروژه غالبا شامل مواردی از قبیل تعریف، مشکل، رویکرد، جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها، مشاوره و اجرا.

 

چگونه می توانم یک مشاوره مدیریتی دریافت کنیم؟


شرکت های مشاوره غالباً خارج از برنامه های استخدامی اقدام به جذب مشاور می کنند، بنابراین انجام تحقیقات در مورد نوع بنگاهی که به آن علاقه مند هستید، اولین قدم عالی است. چنانچه به نحوه کار یک تجاری و استراتژی، ساختار، مدیریت و عملیات آن علاقه دارید، حرفه مشاوره مدیریت ممکن است برای شما مناسب باشد. مشاوران مدیریت با حل مشکلات و یافتن راههای جدید و بهتر انجام امور به کسب و کار ها کمک می کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند و رشد کنند. در دنیا، این فقط در بخش خصوصی نیست بلکه بسیاری از شرکت ها با سازمان های بخش دولتی همکاری می کنند تا به توسعه خدمات خود کمک کنند و در صورت لزوم، هزینه ها را کاهش داده و پس انداز کنند.مشاور مدیریت چیست – حوزه های مشاوره مدیریت – رزومه شرکت مشاوره مدیریت – شرکت مشاوره مدیریت – بهترین شرکت های مشاوره مدیریت ایران – انواع مشاوره مدیریت – گروه مشاوره مدیریت – مشاوره مدیریت

مشاور مدیریت کیست؟

اولین چیزی که باید بدانید، تعریف مشاور مدیریت است. اینکه مشاور مدیریت کیست؟ مشاوره کسی است که روش‌های حل مشکل یا همان راهکارهای سازمانی را جلوی مدیران می‌گذارد. این مدیر می‌تواند عالی رتبه یا میانی باشد. در واقع مشاورمدیریت زمانی کار خود را آغاز می‌کند که مشکل عمیقی در سازمان یا شرکت وجود داشته و تصمیم‌ گیری را برای مدیران سخت کرده است.

مشاوره مدیریت چیزی بیشتر از توصیه است

با تعریف بالا شاید خیلی از افراد و تازه فارغ التحصیلان فکر کنند که تخصص اصلی مشاور مدیریت، توصیه کردن است. همین که یک جلسه از تمامی اعضای شرکت تشکیل دهد و چند توصیه جهت بهبود بیان کند، کافی است. این کار یک مشاور مدیریت نیست. چنین مواردی را هم می‌توان از یک فرد باتجربه پرسید. مشاور مدیریت شرکت کسی است که در تمامی فرآیندها از جمله حل مشکل، تدوین استراتژی، تشکیل جلسات، خریدوفروش، بازاریابی و غیره شرکت دارد. او فقط توصیه نمی‌کند بلکه گاهی خودش باید سررشته بسیاری از کارها در دست بگیرد.
در واقع کسی که قصد ورود به حوزه مشاور مدیریت شرکت ها و سازمان ها شدن را دارد، فکر توصیه کردن را باید از سر خود بیرون کند. بیان نکات اولین بخش ورود به این کار است. وظایفی وجود دارد که مشاور همه آن‌ها را به خوبی دانسته و مسلط باشد.

 

چرا باید به دنبال مشاور مدیریت باشید؟

منبع درآمد بالا یک مشاور مدیریت که حاصل سالها تلاش و تجربه و تحصیل و اعتبار است اولین عاملی است که جوانان را به سمت چنین رشته‌ای می‌کشاند. چیزی شبیه به رشته‌های پزشکی، حقوق، روانشناسی و مهندسی کامپیوتر در ایران که بیشترین انتخاب را در هنگام ورود به دانشگاه دارند. به هرحال درآمد می‌تواند انگیزه خوبی باشد؛ اما به شرطی است که بتوانید وظیفه خود را به درستی انجام دهید.

در واقع وظیفه اصلی یک مشاورمدیریت شرکت یا سازمان این است که بتواند با ارائه راهکارهایی، نیازهای مشتریان کسب‌وکاری را برطرف کند. به این صورت شرکت به سوددهی خواهد رسید. پس شناخت کسب‌وکار و مشتریان آن اولین قدمی است که باید یک مشاور مدیریت به درستی انجام شود.

دانشجویانی که در رشته‌های MBA، مدیریت و صنایع تحصیل می‌کنند، به دنبال دو هدف در آینده شغلی خود هستند؛ ایجاد بیزینسی یا درصدد گرفتن پست مدیریت و سمت مشاور مدیریت در یک سازمان بزرگ. البته درصد گروه دوم به هرحال بیشتر است. برای اینکه در یک سازمان، بنیانگذار یک نفر است؛ اما برای بخش‌های مربوطه نیاز به مشاور مدیریت و مشاوره تخصصی دارد.

به هر حال اینکه شما به دنبال شغل مشاوره مدیریت باشید، چند دلیل می‌تواند داشته باشد:

  • درآمد مشاور مدیریت مناسب خیلی بیشتر از بقیه پست‌ها است؛
  • مشاور مدیریت شرکت ها هر روز در حال یادگیری هستید؛
  • دایره ارتباطی مشاور مدیریت با آشنا شدن با دیگر متخصصان گسترش پیدا می‌کند؛
  • مشاور مدیریت هر روز با چالش جدیدی روبرو هستید که این می‌تواند لذت بخش باشد.

 

همچنین شما مشاور مدیریت می‌شوید تا:

  • بتوانید سیستم جدیدی را در شرکت به طور مناسب پیاده سازی کنید؛
  • راهکار مناسبی برای معرفی محصولات و خدمات ارائه دهید؛
  • مسائل و مشکلات شرکت را درک و برای حل آن‌ها روش مناسبی پیدا کنید؛
  • تغییراتی را در جهت بهبود شرکت دنبال کنید؛

راهنمای مشاوره مدیریت

شاید درباره یک مشاوره مدیریت شنیده باشید و حتی ممکن است با این عنوان فردی در بین دوستان خود داشته باشید. ولی، خوب، آنها واقعاً در طول روز چه کاری انجام می دهند؟ چگونه آنها نقشخود را شروع کردند؟ و از همه مهمتر، آیا شغلی مانند آن می تواند مناسب شما باشد؟ مشاوره مدیریت پس از فارغ التحصیلی دانشگاه مقصدی محبوب برای دانشجویان است. با حقوق خوب، آموزش های تخصصی و فرصت هایی که به سرعت باعث پیشرفت می شود. پس می توان به راحتی دلیل آن را درک کرد.

مشاوران مدیریت کارشناسانی هستند که برای حل مشکلات پیچیده، تبیین راهبردهای های ارزشمند و بهبود سلامت مالی و عملیاتی سازمان و مشتریان خود آموزش دیده اند. بیشتر مشاوران مدیریت به مشتریان خود در حل مسئله ای خاص یاری می رسانند. این برخلاف مشاوران استراتژی است که برای بهبود شکایات مزمن و مشکلات دائمی استراتژی های بلند مدت خدماتی ارائه می‌کنند. بیشتر شرکت ها مشاوره مدیریت را برای بینش صنعت، توانایی حل مسئله و عینیت منطقی استخدام می کنند. ابزار های در دسترس مشاوران مدیریت شامل تحقیقات، تجزیه و تحلیل داده های داخلی، مصاحبه با افراد و تهیه و ارائه گزارش می باشد. مشاوران مدیریت در دنیا اغلب حداقل ساعت های بسیاری را در طول هفته کار می کنند و وقت خود را صرف توسعه روابط تجاری مفید با مشتری و سایر متخصصان می کنند.

 

مشاور مدیریت چه کاری انجام می‌دهد؟

وقتی شما مشاور مدیریت سازمانی یا حتی کسب‌وکار خود می‌شوید، ممکن است که تک نفر نباشید. در بیشتر سازمان‌های بزرگ اتاق فکری وجود دارد که میز کار مشاوران در آنجا است. حالا اینکه چه تعداد باشد، به نوع سازمان و دیگر عوامل بستگی دارد. نکته مهم اینکه همه آن‌ها باید یک هدف را دنبال کنند: کمک به شرکت برای رشد و رسیدن به سوددهی.

مسلماً برای انجام این کار شما باید اول از همه با خود کسب‌وکار آشنا شوید؛ صفر تا صد. از شناخت اصلی، هدف، بازار، رقبا، محصولات و از همه مهم‌تر نیازهای کاربران را بدانید. مشاور کسی است که در تدوین استراتژی‌ها بیشتر درصد مشارکت را دارد. زمانی می‌تواند این هدف خود را دنبال کند که به خوبی مشتریان و نیازهای آن‌ها را تحلیل کرده باشد؛ حتی بیشتر از مدیر بازاریابی. کار یا همان وظایف شما که در ادامه می‌نویسیم، گرو همین مسئله است.

 

 

 

شما یعنی مشاور مدیریت چه وظایفی بر عهده دارید؟

در بالا هم نوشتیم، مشاوره مدیریت فقط توصیه کننده نیست. برخی فکر می‌کنند که این حوزه فعالیت اجرایی ندارد، در صورتی که تعداد عملیاتی که او باید انجام بدهد، نسبت به بقیه تیم‌ها بسیار بیشتر است. او باید با همه اتفاقات و وظایف افراد سازمان آشنا باشد.

مشاورمدیریت یک فرد پشت میزنشین نباید باشد.

 

در یک سازمان، شمای مشاورمدیریت وظایف زیر را بر عهده خواهید داشت:

 

  • شناخت کامل کسب‌وکار یا سازمان و مشتریان و همچنین رقبای آن‌ها
  • جمع‌آوری اطلاعات و سازماندهی آن‌ها برای برطرف کردن مشکل یا برآورده کردن نیاز
  • جلسه با تک‌ تک افراد سازمان و بررسی بخش‌های مختلف برای تدوین استراتژی آن‌ها
  • جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مالی شامل درآمد، هزینه، دارایی، بدهی و غیره
  • افزایش دانش و مطالعه در خصوص کسب‌ وکار
  • ارائه راه‌حل‌هایی به منظور خارج شدن شرکت از بحران
  • بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت و تدوین استراتژی برای بهبود و تقویت آن‌ها
  • پیشنهاد سیستم یا روش‌هایی به منظور بهینه سازی ساختار داخلی شرکت
  • مشورت با مدیران ارشد و میانی برای کمک به آن‌ها
  • ارائه گزارش از عملکردهای سازمان و پیشنهاد روش‌هایی برای بهبود آن‌ها به صورت مکتوب و شفاهی
  • بررسی نیازهای شرکت و مشتریان و ارائه راهکارهای برای برآورده کردن آن‌ها
  • تجزیه و تحلیل داده‌های بازار و رقبا
  • بیان ایده‌های کسب‌وکار و فعالیت به منظور تدوین کمپین تبلیغاتی
  • رصد کردن تمامی فعالیت‌های شرکت و ارائه گزارش از عملکرد آن‌ها
  • ارائه برنامه‌هایی برای برخورد مؤثر با مشتری

آیا مشاور مدیریت کار بازاریابی هم می‌کند؟

اینکه بازاریابی چیست و بازاریابی چه فعالیتی انجام می‌دهد، نیاز به نوشتن مقاله‌ای جداگانه دارد؛ اما باید گفت که بازاریابی با مشاور مدیریت متفاوت است. بازاریابی شخصی است که وظیفه معرفی محصول یا خدمات شرکت را بر عهده دارد. وظیفه او فقط در این حوزه می‌چرخد؛ اما مشاور کسی است که بر این روندها نظارت داشته و توصیه‌ها و برنامه‌هایی برای بهبود عملکرد بازاریاب ارائه می‌دهد.

 

 

 

یک مشاور مدیریت چه دانشی باید بدانید؟

یک مشاور باید چندین دانش و توانایی را در کنار هم داشته باشد. مسلماً اول از همه شما که قصد ورود به این حوزه را دارید، باید بتوانید اطلاعات لازم را به خوبی جمع‌آوری و تحلیل کنید. سپس آن‌ها در قالب یک برنامه توصیه‌ای به اعضای تیم بدهید. مشکل از همین‌جا شروع می‌شود. بسیاری از افراد سازمان در برابر هرگونه و تغییرات ناشی از آن مقاومت می‌کنند. ممکن است که این فکر در آن‌ها به وجود بیاید که کارشان تا اینجا بد بوده و اعتماد به نفسشان را پایین بیاورد.

با اینکه هدف مشاور مدیریت شرکت یا سازمان در نهایت به تأمین خواسته‌های مشتریان می‌رسد، اما قبل از آن باید اعضای تیم را در راستای هرگونه تغییر مجاب کند. برای همین مشاور باید بتواند تا بیان صحبت و مذاکره با خود اعضای شرکت و گوش کردن به مشکلات آن‌ها، بهترین شیوه را انتخاب کند. فن بیان و خوب شنیدن اولین مهارتی است که مشاور باید داشته باشد.

توانایی که شمای مشاور مدیریت شرکت برای ورود به این حوزه باید داشته باشید، شامل:

  • توانایی برقراری ارتباط مؤثر و خوب را با مشتریان و از همه کارمندان و مدیران داشته باشید. این ارتباط نه باید خیلی دوستانه و نه خیلی با تحکم باشد. شما باید به صورتی رفتار کنید که آن‌ها شما را امین خود بدانند. کسی که به دنبال پیشرفت یا تأمین خواسته‌های شما است.
  • بتوانید تکنیک‌های پرسشگری و مصاحبه را به خوبی اجرا تا به نیازهای واقعی دست پیدا کنید. قدم اول برای مشاور آشنایی با کسب‌وکار و مشتریان است.
  • باید شنونده خوب و صبر و حوصله بالایی داشته باشید. شنونده خوب بودن فقط برای مشتریان نیست، بلکه اول از همه خواسته‌ها و مشکلات شرکت و اعضای تیم را بشنوید. همچنین در دریافت مشکلات باید صبور باشید. خیلی از کارمندان و افراد تمایل دارند تا برای خواسته‌های خود داستان‌سرایی کنند. قطع حرف آن‌ها می‌تواند به منزله نوعی توهین و مخدوش شدن اعتبار شما تلقی شود.
  • اطلاعات خود را کامل کنید. باید با تمامی بخش‌های شرکت ارتباط مؤثر داشته تا بتوانید خواسته و مشکلات آن‌ها را به خوبی دریافت کنید. همچنین هرچه اطلاعات و دانش تکمیل‌تر باشد، بهتر می‌توانید برنامه‌ای متناسب با اهداف شرکت تنظیم کنید.
  • قدرت بیان قوی داشته باشید. باید بتوانید با استفاده از کلمات، انگیزه مناسب را در جهت تغییر به وجود بیاورید.
  • توانایی برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی را داشته باشید. این برنامه‌ریزی نیاز به داشتن اطلاعات کامل از اهداف شرکت را دارد.
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری مورد نیاز را داشته باشید. باید بتوانید با ساختن اسلایدهای مناسب اعضای تیم به ویژه مدیران را مجاب به گوش کردن و تغییر کنید.
  • باید بتوانید به خوبی اطلاعات را تحلیل کنید. دانش ریاضی به ویژه آمار در اینجا خیلی مهم است.
  • توانایی حل مسئله داشته باشید. هرچه این توانایی قوی‌تر باشد، بهتر می‌توانید با چالش‌ها و مشکلات شرکت روبرو شده و برای بهبود آن‌ها، راهکارهای مناسب‌تری بدهید.
  • اعتماد به نفس لازمه قوی پیش رفتن کار شما است. شما نه تنها باید خودتان اعتماد به نفس در انجام وظایف داشته باشید، بلکه باید این حس را در خود افراد ایجاد کنید.
  • مدیریت زمان خیلی مهم است. تمامی برنامه‌ریزی شما باید به صورتی پیش برود که در زمان تعیین شده، همه چیز به خوبی انجام شود.
  • ایده پرداز باشید. البته ایده داشتن به منظور گفتن روش‌های جدید نیست، بلکه باید بتوانید با بهترین تکنیک، حتی موارد قدیمی، مشکلات شرکت را به بهترین شکل ممکن حل کنید.
  • استراتژی انواع بازاریابی را به خوبی بدانید و آن‌ها را با کمک تیم اجرایی پیاده سازی کنید.
  • باید توانایی ارزیابی از کارها و پیش رفتن آن‌ها مطابق با نیاز مشتریان را داشته باشید. به عبارتی، با انواع تست‌های ممکن آشنا شوید.
  • قیمت‌گذاری مسئله مهمی برای شرکت‌های عرضه کننده خدمات و محصولات است. توانایی قیمت‌گذاری نیاز به شناخت کامل از بازار را دارد.
  • توانایی متقاعد کردن را داشته باشید. اینکه بتوانید مدیران شرکت را مجاب کنید تا بر اساس برنامه شما پیش بروند. به هر حال این نیازمند فن بیان قوی است.
  • انعطاف‌پذیر باشید. تحکم سرسخت روی مسئله‌ای می‌تواند باعث نابودی و دور شدن افراد از شما شود. به هرحال باید شرایط هرگونه پیشنهاد را هم در نظر بگیرید.

 

یعنی برای مشاوره مدیریت دادن کسی از شما مدرک تحصیلی نمی‌خواهد؛ اما به آن صورت هم نیست که شما با مدرک غیرمرتبط بتوانید در این حوزه قوی کار کنید. کسی که قصد مشاوره در یک حوزه خاصی را دارد، باید تحصیلات مرتبط با آن هم داشته باشد. علاوه بر این دانش‌های مدیریتی را بداند. افرادی که در رشته‌های MBA یا انواع مدیریت دیگر و همچنین رشته‌هایی مهندسی مانند صنایع تحصیل می‌کنند، ممکن است بهتر از بقیه قادر به برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی کنند.

یک مشاور مدیریت علاوه بر این باید دانش اقتصاد، روانشناسی، حسابداری و بازاریابی داشته باشد. البته تأکید می‌کنم که لازم نیست، مشاور در این حوزه‌ها متخصص بوده و کار اجرایی انجام دهد؛ اما باید بتواند برای سیستم تحلیل خود، با چنین مواردی به خوبی آشنا باشد. مسلماً هرچه تجربه او بیشتر شود، بهتر می‌تواند در این حوزه کار کند.

البته فقط دانش فنی مهم نیست، بلکه باید ویژگی‌های اخلاقی هم شمای مشاور مدیریت داشته باشید:

  • صبور بودن مشاور مدیریت؛
  • مؤدب بودن مشاور مدیریت در برابر مدیران؛
  • آرام بودن مشاور مدیریت به ویژه در صحبت با کارمندان؛
  • مرتب بودن و داشتن فایل هایی برای مستند کردن تمامی اطلاعات توسط مشاور مدیریت؛

 

 

 

چگونه مشاور مدیریت شویم؟

حالا به سراغ اصل مطلب می‌رویم. اینکه چه روش‌هایی را باید برای مشاور مدیریت شدن سپری کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که توقع همیشه از یک مشاورمدیریت شرکت بالا است. در نگاه اولین مشاور مدیریت کسی است که خود باید تجربه بالایی در آن حوزه داشته باشد. با چالش‌های آن آشنا بوده و در واقع خاک خورده روزگار باشد.

 

۱- همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، مشاور مدیریت بهتر است در رشته‌های مرتبط مانند MBA تحصیل کند. تحصیل در این رشته‌ها به شما در برنامه‌ریزی و دیگر موارد مورد نیاز کمک زیادی خواهد کرد. پس در قدم اول باید دانش خود را افزایش دهید و مدارک لازم مدیریتی را کسب کنید. بهتر است که این تجربه به صورت آکادمیک از خود دانشگاه شروع شود.

۲- در گروه‌ها و انجمن‌های مرتبط مشاوره مدیریت از همان دانشجویی عضو شوید. شرکت در چنین انجمن‌هایی علاوه بر آموزش و کسب تجربه، باعث می‌شود تا شما با افراد حوزه کاری به ویژه استادان آشنا شده و دایره کاری خود را افزایش دهید.

۳- فکر نکنید که تحصیلات را تمام کرده‌اید، مشاور مدیریت کسب و کار شده‌اید. عاملی که باعث مشاوره شدن شما می‌شود، تجربه است. هرچقدر هم که دانش داشته باشید، نبود تجربه و مواجه شدن با چالش‌ها می‌تواند شما را گاهی تا مرز سقوط پیش ببرد.

شرکت در دوره‌های کارآموزی بهترین شیوه برای قوی‌تر شدن در حوزه مشاوره مدیریت است. شاید حدود ده سال طول بکشد تا شما به یک مشاور مدیریت تبدیل شوید؛ اما خوب شروع کردن در این حوزه خیلی مهم‌تر از شروع سریع و بدون برنامه است. مشاوره مدیریت چیست – حوزه های مشاوره مدیریت – رزومه شرکت مشاوره مدیریت – شرکت مشاوره مدیریت – بهترین شرکت های مشاوره مدیریت ایران – انواع مشاوره مدیریت – گروه مشاوره مدیریت – مشاوره مدیریت

چگونه با کمک از مشاوره کسب و کار، شغل جدیدی را راه اندازی کنیم؟

در مشاوره کسب و کار می­توان ده مرحله برای راه اندازی موفقیت آمیز کار جدید در نظر گرفت. در هر مرحله یک قدم بردارید، تا در مسیر خود مالک یک کسب و کار کوچک موفق شوید.

۱- تحقیقات خود را انجام دهید برای مشاوره مدیریت

به احتمال زیاد یک ایده تجاری در ذهن شما وجود داشته و حالا تصمیم به راه اندازی و تبدیل  آن به واقعیت گرفته اید. برای آنکه بدانید ایده شما موفقیت خواهد داشت، قبل از هرگونه اقدام، توصیه می شود از طریق مشاوره کسب و کار، ایده تجاری خود را راستی آزمایی کنید. یک تجارت کوچک وقتی موفق خواهد بود که بتواند یک مشکل را حل کند، یک نیاز را برآورده سازد یا چیزی را که بازار می­خواهد ارائه دهد.

۲- برنامه ریزی کنید با کمک مشاوره مدیریتبرای مشاوره مدیریت

شما نیاز به یک برنامه ریزی دارید تا ایده تجاری خود را به واقعیت تبدیل نمایید. این برنامه ای است که با نظر مشاوره کسب و کار، راهنمایی حرفه شما را از مرحله شروع تا ایجاد و در نهایت رشد تجارت، برعهده دارد و برای راه اندازی همه مشاغل جدید یک امر ضروری است.

۳-  امور مالی خود را برنامه ریزی کنید با کمک مشاوره مدیریت

شروع یک کسب و کار کوچک پول زیادی نمی­خواهد، اما قبل از سوددهی، مقداری برای سرمایه گذاری اولیه و مقداری برای پرداخت هزینه های جاری لازم است. در یک صفحه اکسل هزینه های شروع کار را برای کسب و کار خود با هم جمع کنید که شامل مواردی از جمله جوازها و مجوزها، تجهیزات، هزینه های قانونی، بیمه، برندسازی، تحقیقات بازار، فراگیر کردن علائم تجاری در اینترنت، جشن بزرگ افتتاح و اجاره ملک می­باشد. مطابق با آنچه مشاوره کسب و کار پیش بینی می­کند شما باید بتوانید حداقل ۱۲ ماه کار خود را سر پا نگهدارید تا به مرحله سود دهی برسد البته ممکن است خیلی زودتر یا دیرتر به سود برسید. در این حوزه نیز با مشاوران کسب و کار و متخصصین این حوزه حتما مشورت نمایید.

۴-  یک ساختار تجاری را انتخاب کنید با کمک مشاوره مدیریت

کسب و کار کوچک شما می­تواند یک شرکت خصوصی، فروشگاه و یا یک شرکت خدماتی باشد. نهاد تجاری که شما انتخاب می­کنید، را توصیه می شود با یک مشاور مدیریت کسب و کار مشورت نمایید و یا با چند مشاور کسب و کار مشورت نمایید. از متخصصین حوزه کاری خود کمک بخواهید تا در تصمیم گیری در کنار شما باشد. مشورت کردن با کارشناسان حوزه کاری شما احتمال شکست شما را کم کرده و به موفقیت نزدیک می شوید.

 

طبق مشاوره کسب و کار، مراحل بعدی راه اندازی حرفه جدید کدامند؟

۵- نام کسب و کار خود را انتخاب و ثبت کنید با کمک مشاور مدیریت

نام کسب و کار شما نقش مهمی برای جنبه­ های مختلف حرفه شما بازی می­کند، بنابراین باید نام مناسبی را انتخاب کنید. طبق مشاوره کسب و کار، وقتی گزینه های خود را جستجو می­کنید تا نام کسب و کار خود را انتخاب کنید، مطمئن شوید که تمام پتانسیل کار شما را در برمی­گیرد.

۶- دریافت جواز کسب و مجوزها با مشورت مشاور مدیریت

وقتی می­خواهید کار خود را شروع کنید دریافت پروانه کسب و مجوزها بخشی از روند کار است. بسته به نوع حرفه ای که می­خواهید شروع ­کنید و یا اینکه در چه ناحیه ای قرار دارید، انواع جوازهای کسب ممکن است برای شما نیاز باشد. شما باید درمورد فرآیند دریافت جوازهای مربوط به تجارت خود از مشاوره کسب و کار راهنمایی بگیرید.

۷- سیستم حسابداری خود را انتخاب کنید با کمک یک مشاور مدیریت مالی و حسابداری

وجود سیستمها در راه اندازی کسب و کارهای کوچک مؤثر است. سیستم حسابداری یکی از سیستم هایی است که برای اداره یک کسب و کار کوچک، بسیار مهم است.

۸- موقعیت مکانی کسب و کار خود را انتخاب کنید با مشاور این حوزه مشورت نمایید

انتخاب محل کار برای راه‌اندازی کسب و کار ها اهمیت دارد، خواه کار شما به صورت دفتری، اداری، خصوصی یا مغازه خرده فروشی باشد.

۹- تیم خود را آماده کنید از مشاور مدیریت کمک بخواهید

اگر شما نیاز دارید کارمندانی استخدام کنید، اکنون زمان شروع روند استخدام است. از مشاوره کسب و کار برای استخدام اولین کارمند خود که برای صاحبان مشاغل کوچک مفید است، راهنمایی بگیرید. برای پر کردن مسئولیت های شغلی با اشخاص متناسب، وقت بگذارید.

۱۰-  کسب و کار کوچک خود را ارتقا دهید می توانید یک مشاور مدیریت استخدام نمایید.

پس از راه اندازی کارتان، باید جذب ارباب رجوع و مشتری را شروع کنید. اینکار را از اصول اولیه با نوشتن پروپوزال منحصر به فرد و ایجاد یک برنامه بازاریابی شروع کنید. سپس با مشاوره کسب و کار و الهام از نوآوری های بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک می­توانید تصمیم گیری کنید که چگونه شغل خود را به گونه ای مؤثر ارتقا بخشید.

 

بهترین مشاوره مدیریت کسب و کار

با توجه به بازار موجود و شرایط فعلی راه اندازی یک استارت آپ حرفه ای واقعا نیاز به داشتن تجربه چندین و چند ساله است تا بتوان در سریع ترین زمان بدون تکرار اشتباهات معمول آن را به هدف نهایی رساند. لذا اگر بخواهیم یک تنه وارد این دنیای بزرگ بی رحم بازار شویم مطمئنا شکست خیلی نزدیک تر است به ما تا زمانی که از مشاور مدیریت برای استارت آپ ها استفاده کنیم. هر مشاور مدیریتی ممکن است تخصصی داشته باشد.

شاید در اولین روز شروع کارتان فکر کنید که شما تمام نکات ریز و درشت بازار کسب و کار خود را میدانید و نیازی به راهنمایی یا مشاور مدیریت کسب و کار برای استارت آپ خود ندارید. اما بگذارید رک بگویم، در این بازار جایی برای تجربه های شخصی یک نفر نیست و شما حتما نیاز به دریافت مشاوره حتی کوچکترین مشاوره را خواهید داشت. بگذارید با یک سوال بحث را ادامه دهیم،

بنظر شما تفاوت بین آدم باهوش با خلاق چیست ؟!

یک مشاور مدیریت باهوش سعی می کند کاری که به او ارائه شده است دقیقا مطابق دستورالعمل در سریعترین زمان ممکن انجام دهد و اکثر اوقات نیز به خوبی کار خود را انجام میدهد. اما یک مشاور مدیریت خلاق کسی است که همان کار را با استفاده از امکانات موجود و با پریدن از روی برخی از دستورالعمل ها انجام میدهد و بجای اینکه یک مسیر را پیاده طی کند در آن مسیر پرواز میکند. ساده تر بگویم مشاور مدیریت خلاق چرخ را از اول نمی سازد و با امکانات و مشاورینی که دارد سعی میکند از همان چرخ از قبل ساخته شده استفاده کند و مسیری که مشاور مدیریت باهوش می رود را دیگر نخواهد رفت. حال شما به دنبال چه نوع مشاور مدیریتی هستید.

چرا باید برای کسب و کار خود مشاور مدیریت داشت

شما اگر بدون مشاور مدیریت کسب و کار وارد بازار امروزی شوید باید همه موارد پیش رو را از اول تجربه کنید و هر بار برای هر مشکل جدید یک چرخ جدید بسازید! اما اگر از مشاور مدیریت کسب و کار برای استارت آپ ها استفاده کنید برای هر مشکل یک چرخ از پیش ساخته شده خواهید داشت یا شاید دو چرخ تا در آینده به یک مشکل دیگر که ممکن بود برای شما پیش بیایید برخورد نداشته باشید و از روی آن بپرید. لذا به جرات می توان گفت با کمک یک مشاور مدیریت می توانید با سرعت جت این مسیر را طی کنید و به هدف نهای خود برسید! در ادامه برای انتخاب بهترین مشاور مدیریت کسب و کار با ما باشید….

بهترین مشاور مدیریت کسب و کار برای استارت آپ ها

حال که با اهمیت موضوع مشاوره مدیریت کسب و کار آشنا شدیم باید بدانیم که چطور می توانیم یک مشاور مدیریت کسب و کار خوب پیدا کنیم و از تجربیات آن استفاده ببریم. در صورتی که استارت آپ شما بین المللی است مشاورمدیریتی انتخاب کنید .

 

 

 

 


معیار های انتخاب مشاور مدیریت برای شرکت

 

۱- تجربه و سابقه کاری مرتبط و استارت آپی مشاوره مدیریت

مسلما یکی از مهم ترین فاکتور های یک مشاور مدیریت خوب تجربه و سابقه کاری او است، پس مد نظر داشته باشید که شخصی که به عنوان مشاور خود انتخاب میکنید قبلا تجربه و سابقه کار موفقی داشته باشد یعنی حداقل چند بار کسب و کار استارت آپی را به موفقیت و یا نزدیکی آن رسانده باشد.

هرچند حتی اگر آن مشاور مدیریت در این مسیر شکست خورده باشد نیز با اینحال می تواند برای ما مفید باشد، زیرا با شکستی که خورده است تجربه مقابله با آن شکست را اینک دارد و می تواند از پیش آمدن آن مشکل در استارت آپ شما جلو گیری کند.

 

۲- آشنایی مشاور مدیریت با آن صنعت و کسب و کار

یکی دیگر از فاکتور های انتخاب یک مشاوره مدیریت کسب و کار حرفه ای آشنایی او با موضوع کسب و کار شما است، اگر مشاور مدیریتی که انتخاب میکنید به هیچ عنوان با کسب و کار شما آشنا نباشد حال هرچقدر که میخواهد با فروش و بازار آشنا باشد با این حال نمی تواند برنامه ریزی ای مخصوص کسب و کار شما انجام دهد و نصف وقت آن مشاور مدیریت برای درک و یادگیری کار شما ممکن است سپری شود و سپس بتواند بهترین ایده را به شما بدهد.

 

۳- تحصیلات آکادمیک، تخصص و آینده نگری مشاور

فاکتور بعدی تسلط مشاوره مدیریت کسب و کار برای استارت آپ ها در موضوع مشخص کردن استراتژی کار و آینده نگری او است، مشاور مدیریت شرکت شما باید بتواند برنامه یکساله یا ۶ ماهه شما را در ماه اول برای شما بچیند و تمام کارها و مراحل انجام آنها را از قبل برای شما برنامه ریزی کند تا بتوانید بهترین مشاوره مدیریت را داشته باشد.

 

۴- قدرت برنامه ریزی، تدوین و مدیریت طرح کسب و کار و برنامه بازاریابی مشاور – مشاوره مدیریت

برای مثال اگر کسب و کار شما بصورت آنلاین است و یا به هرحال می توانید از دنیای اینترنت برای خود مشتری جذب کنید اولین کاری که مشاور مدیریت شما باید انجام دهد استخراج تمام مناسبت های مختلف در سال جاری است و چیدن برنامه فروش، کمپین های بازاریابی، تبلیغاتی و تخفیف های مناسبتی است تا شما برای تک تک موقعیت های فروشی که وجود دارد آماده باشید و بهترین فروش را داشته باشید.

و یا مثال دیگری که بخواهم بزنم این است که فردی که قرار است مشاور مدیریت شرکت شما باشد باید قدرت برنامه ریزی و ساخت کمپین های مختلف را داشته باشد، بدین صورت که او حتما باید بتواند یکسری مسابقات یا راهکار های مختلف برای به حرکت درآوردن مشتریان شما و برقراری ارتباط بیشتر با آنها داشته باشد. امروزه هرچقدر که بتوانید به مشتری تان نزدیک تر شوید می توانید اعتماد بیشتری بدست آورید و مسلما فروش بیشتر.

 

۵- قدرت اجرایی و مدیریتی بالای مشاور – خدمات مشاوره مدیریت

یک مشاور مدیریت قبل از هر چیز باید قدرت و توانایی ها و حتی سوابق مدیریتی داشته باشد. پس حتما در انتخاب مشاور مدیریت برای استارت آپ ها باید حساسیت بالایی داشته باشید زیرا که آینده کسب و کار شما را می تواند همین مشاور مدیریت شرکت شما مشخص کند. پیشنهاد ما به شما این است که حتما برای مواردی همچون استفاده درست از اینستاگرام، وب سایت و درکل برای بخش بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ) خود از مشاورین خبره مدیریت استفاده کنید.

 

ارائه خدمات مشاوره مشاوره مدیریت و کسب و کار در تهران و گیلان شامل:

  • مشاوره مدیریت  فروش و بازاریابی
  • مشاوره مدیریت منابع انسانی
  • مشاوره مدیریت بازاریابی بین الملل
  • مشاوره مدیریت بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ)
  • مشاوره مدیریت توسعه کسب و کار
  • مشاوره مدیریت برند و برندسازی
  • مشاوره مدیریت مذاکرات و مکاتبات تجاری بین الملل
  • مشاوره مدیریت تجارت بین الملل
  • مشاوره مدیریت بازرگانی
  • مشاوره مدیریت مالی و حسابداری
  • مشاوره مدیریت صادرات واردات

نظرات