{ }

دستیابی به فرصت‌های شغلی و تحصیلی بهتر از اصلی‌ترین دلایلی است که ذهن بسیاری از افراد را در این روزها به مهاجرت مشغول کرده است. به طور کلی مهاجرت در لغت به معنای خروج مردم از کشور خود با قصد اسکان دائم در کشوری دیگر است. این لغت نخستین بار در قرن هفدهم برای اشاره به مردم غیرنظامی به کار رفت که در میان دولت-ملت‌ها در حال جابه‌جایی بودند. در قرن بیستم شاهد رشد 41 درصدی مهاجرت در سراسر جهان بودیم، تا جایی که در سال 2015، حدود 244 میلیون نفر مهاجر در دنیا وجود داشتند. نزدیک به نیمی از مهاجران (43%) از قاره آسیا بوده که به مقصد ایالات متحده و اروپا کشور خود را ترک می‌کنند. همچنین کشور هند با 16 میلیون مهاجر، بیشترین میزان مهاجرت در میان کشورهای جهان را در اختیار دارد.

علل مهاجرت

افراد به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی، دینی و حتی شخصی اقدام به مهاجرت می‌کنند. یکی از رایج‌ترین دلایل مهاجرت در جهان که در گذشته پررنگ‌تر بود، مربوط به شرایط اقتصادی است. به طور مثال در قرن نوزدهم بسیاری از افراد برای کسب درآمد بیشتر و یا فرار از فقر موجود در کشور خود به آمریکا مهاجرت کردند. با پیشرفت‌های تکنولوژیک در قرن بیستم، هزینه حمل و نقل کاهش یافت و مهاجرت از هر زمان دیگری ساده‌تر شد. همین موضوع به افزایش نرخ مهاجرت کمک شایانی کرد. همچنین وقوع دو جنگ بزرگ جهانی به همراه دیگر وقایع سیاسی همچون فروپاشی امپراطوری عثمانی و شوروی، تشکیل کشورهای تازه استقلال یافته و نزاع‌های قومیتی شرایط تازه‌ای را برای ساختار جمعیتی جهان رقم زد و موحب مهاجرت اجباری بسیاری از گروه‌های قومی شد.

امروزه با وجود اینکه محرک‌های سیاسی و اقتصادی همچنان پابرجا بوده و بسیاری از افراد به علت شرایط ویژه سیاسی، اقتصادی یا محیط زیستی مجبور به مهاجرت از کشور خود می‌شوند، عوامل تازه‌ای برای مهاجرت پدیدار گشته‌اند. تلاش برای بهبود سطح زندگی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت در سال‌های اخیر است. افراد برای دستیابی به فرصت‌های بهتر آموزشی، شغلی و درمانی برای خود و یا حتی فرزندانشان برای مهاجرت اقدام می‌کنند. سالانه میلیون‌ها نفر از کشورهای کمتر توسعه‌یافته به کشورهای پیشرفته صنعتی رفته تا شغل و درآمد بهتری کسب کنند، در نظام آموزشی برتری به تحصیل بپردازند و یا از خدمات سلامتی و درمانی بهتری بهره‌مند شوند. در ایران نیز نرخ مهاجرت شغلی و تحصیلی بیش از انواع دیگر مهاجرت بوده و دانشجویان و متخصصین بی‌شماری خواهان ارتقا سطح تحصیلی و شغلی خود هستند.

فواید مهاجرت

مهاجرت می‌تواند فواید زیادی برای شما و خانواده‌تان داشته باشد، برخی از آن‌ها عبارتند از:

فرصتی برای رشد و یادگیری:

مهاجرت به معنای قرار گرفتن در یک محیط فرهنگی اجتماعی جدید است. یادگیری یک زبان خارجی و آشنایی با سبک زندگی و جهان‌بینی‌های متفاوت می‌تواند به رشد فردی شما کمک شایانی بکند. همچنین از طریق مهاجرت، می‌توانید به فرصت‌های آموزشی بهتری دست پیدا کنید و تحصیلات خود را در فضایی متناسب با استانداردهای بین‌المللی آموزشی و تجهیزات پیشرفته دنبال کنید.

تجربه زندگی منحصر به فرد:

مهاجرت به یک کشور خارجی راه فوق‌العاده‌ای برای زندگی کردن در یک ساختار جدید اجتماعی و لذت بردن از منابع غنی تاریخی، فرهنگی و یا حتی مناظر طبیعی آن است. اگرچه یکی از کاربردهای سفر نیز آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و انسانی کشورهای مختلف جهان است، اما از طریق مهاجرت شما تجربه زندگی در چنین فضایی را به دست آورده و مهارت‌های فکری و عملی خود را گسترش می‌دهید.

فرصت‌های شغلی بیشتر و درآمد بالاتر:

همانطور که گفتیم، شرایط اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به کشوری خارجی است. از طریق مهاجرت شما می‌توانید شانس خود را برای دستیابی به مشاغلی جدید و متنوع محک بزنید. کار کردن در محیط شغلی خلاقانه‌تر همراه با دستمزدهای بالاتر و بهره‌مندی از سطح رفاهی بیشتر از مهم‌ترین فواید مهاجرت است.

دسترسی به خدمات درمانی مناسب‌تر:

سلامت و تندرستی را به جرات می‌توان اصلی‌ترین دغدغه انسان‌ها دانست و دسترسی رایگان و آسان به بیمه‌های سلامتی و خدمات درمانی حق اولیه همگان است.با مهاجرت به بسیاری از کشورهای جهان و اخذ اقامت دائمی آن، شما تحت پوشش خدمات درمانی گسترده آن کشور قرار خواهید گرفت و از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و سلامتی به صورت رایگان بهره‌مند خواهید شد.

ایجاد فرصتی برای فرزندان:

هدف هر پدر و مادری در زندگی فراهم آوردن بهترین شرایط برای زندگی فرزندانشان است. آن‌ها می‌خواهند برای نسل بعدی خود فرصت‌های متعددی ایجاد کنند تا امکان رشد و بالندگی بیشتری داشته و به ابزار متفاوتی برای رسیدن به موفقیت مجهز باشند. با مهاجرت شما می‌توانید برای فرزندان خود را در جامعه متفاوتی پرورش دهید و مطمئن باشید که از بهترین فرصت‌ها برای تحصیل و اشتغال بهره‌مند خواهند بود.

انواع روش‌های مهاجرت

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به شرایطی اطلاق می‌شود که فردی به مدت حداقل 12 ماه در کشوری بیگانه به تحصیل بپردازد. این نوع مهاجرت در میان ایرانیان بسیار متداول است و افراد زیادی برای ادامه تحصیلات خود در مقاطع مختلف دانشگاهی اقدام به اخذ ویزای دانشجویی می‌کنند. کشورهای پیشرفته با هدف جذب استعدادهای جوان و برابری سازی فرصت‌های آموزش سالانه جمع کثیری از دانشجویان بین‌المللی را پذیرفته و با اعطای کمک‌هزینه و بورسیه‌های مختلف تحصیلی آن‌ها را حمایت می‌کنند. همچنین از آنجایی که در بسیاری از کشورها شهریه دانشجویان بین‌المللی بیش از دانشجویان بومی است، بخش عمده‌ای از درآمد سالانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی توسط این گروه تشکیل می‌شود. علاوه بر کسب دانش، انگیزه دیگر بسیاری از دانشجویان بین‌المللی اخذ اقامت دائم در کشور مقصد است. طبق تحقیقات دانشگاه موناش استرالیا، 75% از فارغ‌التحصیلان هندی برای دریافت اقامت دائم درخواست داده و برای همیشه در استرالیا ساکن می‌شوند.

مهاجرت شغلی

یکی دیگر از انواع رایج مهاجرت، مهاجرت کاری است که در آن افراد برای دستیابی به فرصت‌های شغلی یا درآمدی بهتر به کشوری بیگانه می‌روند. مهاجرت شغلی اغلب در شرایطی رخ می‌دهد که فرد مهاجر از امکانات کافی برای زندگی در کشور خود برخوردار نباشد و برای ارتقا سطح زندگی به کشوری پیشرفته‌تر با موقعیت‌های شغلی بهتر مهاجرت کند. طبق گزارش سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی، در طول ده سال گذشته مهاجران موجب افزایش 47 و 70 درصدی نیروی کار در ایالات متحده و اروپا شده‌اند. مهاجرت شغلی یکی از بهترین روش‌ها برای اخذ اقامت دائم کشور مقصد است، به همین دلیل متقاضیان برای کسب درجه شهروندی در کشور مورد نظرشان، ابتدا برای درخواست ویزای کاری اقدام می‌کنند.

پناهندگی

پناهنده به کسی گفته می‌شود که به علت ترس یا شرایط خیلی سخت به اجبار از کشور خود خارج شده و امکان بازگشت به آن را ندارد. از آنجایی که پناهندگی فرآیندی غیرقانونی به حساب می‌آید، پناهندگان پس از ورود به کشور مقصد، در ابتدا به عنوان پناهنده (Asylum Seeker) شناخته شده و تنها پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتی نام پناهنده (Refugee) بر آن‌ها اطلاق می‌گردد. طبق قوانین سازمان ملل متحد، تمامی کشورها باید حقوق پناهجویان مانند حق بازگشت به خانه، حق عدم استرداد، حق اتحاد با خانواده و حق سفر را رعایت کرده و از امنیت و سلامتی آن‌ها را حراست کنند.

 

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری که به شهروندی اقتصادی نیز شهرت دارد، به وضعیتی گفته می‌شود که در آن فرد متقاضی مبلغ قابل توجهی را در اقتصاد کشور مقصد سرمایه‌گذاری کند. البته این روش بیشتر بر داشتن سهم اقتصادی تاکید دارد تا سرمایه‌گذاری صرف و فرد مهاجر باید در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور مقصد عمل کند. تمامی این فرآیند باید به طور قانونی و شفاف طی شده و با قوانین کشور مقصد مغایرتی نداشته باشد. امروزه کشورهای متعددی از این روش استفاده کرده و هدفشان از آن تنها کسب سرمایه مالی نیست، بلکه عموما به افرادی درجه شهروندی را اعطا می‌کنند که در ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیرگذار خواهند بود. به طور مثال فرد سرمایه‌گذاری که با خانواده خود قصد مهاجرت دارد، پس از اخذ اقامت دائم با پرداخت شهریه مدرسه، خرید املاک و مستغلات، گسترش کسب و کار خود و ایجاد اشتغال می‌تواند در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور نقش مثبتی ایفا کند. بریتانیا، سوئیس، پرتغال، بلژیک، کانادا و استرالیا از کشورهایی هستند که از طریق روش سرمایه‌گذاری برای اقامت دائم در آن‌ها می‌توان اقدام کرد.

مهاجرت استارت آپی

به تازگی شاهد ظهور حوزه جدیدی در روش‌های مهاجرتی با نام مهاجرت استارت آپی هستیم که در میان برخی از کشورها به رسمیت شناخته می‌شود. ویزای استارت آپی که در صورت امکان می‌تواند منجر به اخذ اقامت دائم در کشور مقصد گردد، مناسب افرادی است که ایده‌ای حساب شده و سودمند برای ایجاد یک کسب و کار جدید در ذهن داشته اما نیازمند منابع مالی برای آغاز آن هستند. هم‌اکنون کشورهایی چون کانادا، استرالیا، شیلی، دانمارک، فنلاند، ایرلند، ایتالیا، لیتوانی، هلند، نیوزلند، سنگاپور، اسپانیا، بریتانیا و ایالات متحده پذیرای کارآفرینان خلاقی هستند که با توسعه کسب و کار خود و ایجاد اشتغال در اقتصاد محلی نقش عمده‌ای ایفا کنند. اگرچه شرایط و قوانین هر کشور در این زمینه با یکدیگر متفاوت است، شرط عمومی و اصلی اخذ این ویزا سابقه کاری و مهارت‌های شغلی متقاضی، تاثیر ایده شغلی مطرح شده در اقتصاد کشور میزبان و البته میزان سرمایه موجود و مورد نیاز پروژه است.

مهاجرت از طریق خوداشتغالی

مهاجرت از طریق خوداشتغالی نیز روشی نوین در فرآیند‌های مهاجرتی است. خوداشتغالان اغلب کسانی هستند که سابقه شغلی قابل توجهی در زمینه‌های فرهنگی، هنری و یا ورزشی دارند. متقاضیان برای دریافت ویزای خوداشتغالی باید گواهی حاوی مهارت خود در رشته مورد نظر را به همراه تصدیق تمکن مالی برای ایجاد کسب و کار خود در درخواست خود ارائه دهند. در این روش، فرد مهاجر ابتدا اجازه اقامت کوتاه‌مدتی را دریافت کرده و در صورت موفق بودن کسب و کار خود در طی چند سال، از امکان تمدید اقامتش بهره‌مند می‌شود. در حال حاضر مهاجرت از طریق خوداشتغالی یکی از راه‌های مهاجرت به کانادا است.

بهترین مسیرها برای مهاجرت

اگر قصد مهاجرت دارید، روش‌های مختلفی پیش روی شماست که می‌توانید یکی از آن‌ها را متناسب با شرایط خود برگزینید. از آنجایی که هر کشوری قوانین متفاوتی در زمینه مهاجرت و اعطا درجه شهروندی داشته، نمی‌توان به طور قطعی از بهترین روش مهاجرت نام برد. با این حال به طور کلی، مهاجرت تحصیلی، شغلی و سرمایه‌گذاری در میان اکثریت کشورهای پیشرفته مسیر امن‌تر و ساده‌تری به شمار می‌آیند و افراد می‌توانند پس از گذشت چندین سال برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند. برای اطلاع از شرایط خود و خانواده‌تان و آشنایی با مناسب‌ترین روش اقدام، با همکاران ما در موسسه مهاجرتی ادب تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان ما در این زمینه بهره‌مند شوید.

بهترین کشورها برای مهاجرت

هر ساله بر اساس معیارهایی چون شاخص توسعه انسانی، شاخص سطح زندگی، چشم‌انداز اقتصادی، فرصت‌های شغلی، نرخ بیکاری، زبان مشترک و امکان اخذ اقامت دائم و درجه شهروندی بهترین کشورهای مناسب مهاجرت در جهان ارزیابی و اعلام می‌شوند. طبق آخرین ارزیابی انجام شده در سال 2020 ده کشور برتر در زمینه مهاجرت عبارتند از:

کانادا:

کانادا به لحاظ مساحت، دومین کشور جهان است که 37 میلیون جمعیت را در خود جای داده است. اگر شما قصد مهاجرت به کانادا را دارید از روش‌های مختلفی می‌توانید برای آن اقدام کنید. ممکن است که از کارفرمایی در کانادا پیشنهاد شغلی دریافت کنید، یا بخواهید برای تحصیل در کانادا از طریق دانشگاه‌ها و کالج‌ها اقدام کنید، سرمایه‌گذاری در کانادا، ورود به عنوان کارآفرینی خلاق و یا خوداشتغال نیز از روش‌های دیگر اخذ ویزای کانادا است. همچنین اگر از درآمد کافی برخوردار باشید می‌توانید اسپانسرشیپ خانواده خود را نیز بر عهده بگیرید. کانادا به علت برخورداری از بالاترین استانداردهای آموزشی و کیفیت بالای زندگی به عنوان بهترین کشور جهان برای مهاجرت شناخته شده که فرآیند اخذ درجه شهروندی آن حدود 3 سال به طول می‌انجامد.

تحصیل در کانادا|مهاجرت کاری در کانادا

نیوزلند:

کشور نیوزلند با جمعیتی کمتر از پنج میلیون نفر، یکی از شادترین کشورهای حوزه انگلیسی زبان به شمار می‌آید. رایج‌ترین روش مهاجرتی به این کشور از طریق مهاجرت کاری است. اگر شما در حرفه خود فردی ماهر هستید، برای مهاجرت به نیوزلند اقدام کرده و پیشنهاد کار بگیرید. کیفیت بالای زندگی، تحصیلات مناسب و نرخ پایین بیکاری موجب شده تا این کشور در مقام دوم بهترین کشورها برای مهاجرت قرار بگیرد. فرآیند اخذ شهروندی در این کشور 5 سال به طول می‌انجامد، اما به محض کسب درجه شهروندی، امکان ورود به استرالیا نیز برای متقاضیان فراهم خواهد شد.

سنگاپور:

سنگاپور که آن را قلب اقتصادی آسیا لقب داده‌اند، جزیره‌ای کوچک در جنوب شرقی آسیا است که تنها 5 میلیون جمعیت دارد. این کشور در شاخص سطح زندگی در مقام پنجم جهانی قرار داشته که نشان‌دهنده کیفیت بالای زندگی مردمان آن است. همچنین سنگاپور محفل برخی از بهترین دانشگاه‌های آسیا و جهان است به نحوی که دانشگاه ملی سنگاپور در مقام یازدهم جهانی و دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در مقام سیزدهم جهانی قرار دارند. ویزای تحصیلی و شغلی بهترین راه‌های مهاجرت به این کشور هستند. همچنین سنگاپور امتیاز ویژه‌ای برای کارآفرینان در نظر گرفته و آن‌ها می‌توانند با درخواست ویزای استارت آپی زندگی و کار خود را در این کشور آغاز کنند. البته لازم به ذکر است که اخذ شهروندی سنگاپور حدود 10 سال زمان می‌برد.

استرالیا:

استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان است که 25 میلیون نفر از قومیت‌های مختلف جهان در آن زندگی می‌کنند. عمده جمعیت این کشور در دو شهر سیدنی و ملبورن واقع شده که به عنوان دو شهر بزرگ چندفرهنگی Multicultural جهانی شناخته می‌شوند. متقاضیان می‌توانند برای درخواست مهاجرت شغلی به عنوان فردی ماهر در این کشور با اسپانسرشیپ و یا بدون آن اقدام کنند. همچنین هفت دانشگاه اصلی این کشور دارای رتبه‌ای زیر 100 بوده که عبارتند از: دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ملبورن، دانشگاه نیو ساوت ولز، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه موناش و دانشگاه استرالیای غربی. به همین دلیل مهاجرت تحصیلی به استرالیا متقاضیان فراوانی در جهان و به ویژه ایران دارد. اخذ شهروندی حدود 4 سال به طول انجامیده و شهروندان از حق تحصیل و بیمه درمانی رایگان بهره‌مند خواهند شد.

شرایط و هزینه های تحصیل در استرالیا

ایرلند:

ایرلند کشوری انگلیسی زبان در شمال غربی اروپا و سومین جزیره بزرگ آن با جمعیتی کمتر از پنج میلیون نفر است. تکنسین‌ها و افراد دارای مشاغل تخصصی پس از دریافت ویزای شغلی، در کمتر از دو سال می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کرده و در عرض 5 سال به شهروندی ایرلندی بدل شوند. همچنین ایرلند از جمله کشورهایی است که ویزای استارت آپی ارائه داده و کارآفرینان می‌توانند برای مهاجرت به آن از این طریق اقدام کنند. این کشور پایگاه‌های اصلی بسیاری از کمپانی‌های بزرگ را به علت پایین بودن نرخ مالیات در خود جای داده است.

هلند:

کشور هلند با 17 میلیون جمعیت، در قلب اروپا واقع شده و شاهراهی برای دسترسی به کشورهایی چون فرانسه و آلمان است. کیفیت بالای آموزشی، خدماتی، شغلی و حتی محیط زیستی این کشور را تبدیل به یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و حتی مهاجرتی کرده است. زبان اصلی مردم هلندی بوده، اما 99% از آن‌ها به زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کنند. هلند یکی از پایتخت‌های صنعتی و تکنولوژیک اروپاست و کمپانی‌های بزرگی چون Shel، Philips و Unilever در این کشور قرار دارند. مهاجرت شغلی و تحصیلی متداول‌ترین راه‌های ورود به این کشور بوده و افراد می‌توانند از طریق درخواست ویزای خوداشتغالی نیز زندگی خود را در آنجا آغاز کنند. پنج سال زمان می‌برد تا مهاجران بتوانند شهروند هلند شوند.

آلمان:

کشور آلمان با 85 میلیون جمعیت به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و تکنولوژیک اروپا شناخته می‌شود که در عین حال اقتصادی مقاومتی دارد. به عبارت دیگر هزینه بسیاری از خدمات عمومی در این کشور همچون خدمات درمانی، حمل و نقل، تحصیل و .. توسط دولت پرداخت شده و بدین ترتیب هزینه‌های زندگی از دیگر کشورهای اروپای غربی کمتر است. زبان آلمانی از ضروریاتی است که تمامی متقاضیان مهاجرت به آلمان باید آن را فرا بگیرند. مهاجرت شغلی و مهاجرت تحصیلی از روش‌های رایج مهاجرت به این کشور هستند و افرادی که موفق به دریافت مدرک تحصیلات تکمیلی خود در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شوند، شانس بهتری برای استخدام شدن در این کشور دارند. در صورت دارا بودن EU Blue Card، در طول 6 ماه می‌توانید شهروندی آلمانی شده و در غیر این صورت این فرآیند 6 سال زمان می‌برد.

تحصیل در آلمان | مهاجرت کاری به آلمان

دانمارک:

دانمارک که آن را شادترین کشور جهان نیز لقب داده‌اند، با جمعیتی حدود 6 میلیون نفر در شمال اروپا واقع شده است که از سطح بالای زندگی و نرخ بیکاری پایینی برخوردار است. کارآفرینان و افراد متخصص می‌توانند به ترتیب برای اخذ ویزای استارت آپی و حرفه‌ای در این کشور اقدام کنند. مهاجران در صورت موفقیت در کسب و کار خود می‌توانند اقامت دائم را کسب کنند اما اخذ درجه شهروندی دانمارک حدود 9 سال به طول می‌انجامد.

سوئد:

سوئد از دیگر کشورهای شمالی اروپا بوده که با جمعیت 10 میلیون نفره به عنوان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت و زندگی شناخته می‌شود. این کشور با اعطای بورسیه‌های کامل دولتی و دانشگاهی، دانشجویان زیادی را از سراسر جهان جذب کرده و به همین دلیل مهاجرت تحصیلی روشی متداول برای ورود به این کشور است. مهاجرت شغلی از طریق دریافت پیشنهاد کار از کارفرمایان نیز از روش‌های رایج مهاجرت به سوئد است. مهاجران می‌توانند پس از گذشت پنج سال عنوان شهروند سوئدی را از آن خود سازند.

سوئیس:

سوئیس یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی است که از مناظر طبیعی زیبایی نیز برخوردار است. کیفیت بالای زندگی و نرخ پایین بیکاری این کشور را به یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجران در جهان تبدیل کرده است. سوئیس یکی از بهترین نظام‌های آموزش عالی را در رشته‌های فنی و مهندسی داشته که بورسیه‌های متنوعی را نیز در این زمینه ارائه می‌دهد. همچنین مهاجرت شغلی برای تکنسین‌ها و شاغلان در این گروه‌های شغلی یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت به سوئیس به شمار می‌آید. برای اخذ درجه شهروندی، مهاجران باید به مدت حداقل 10 سال در این کشور زندگی کرده و در یکی از زبان‌های فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و رومانش (زبان سوئیسی) تسلط داشته باشند.

ارزان‌ترین کشورها برای مهاجرت

دلایل اقتصادی همچون دستیابی به شغل یا درآمد بهتر همواره از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت افراد در طول تاریخ بوده اما امروزه امور مالی تبدیل به محوری‌ترین موضوع در این زمینه شده است. به دلیل اختلافات ارزی، بسیاری از افراد از عهده هزینه‌ها و مخارج مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته برنیامده، به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا به کشورهایی ارزان‌تر مهاجرت کنند. برخی از ارزان‌ترین کشورهای جهان در سال 2021 عبارتند از:

1-کاستاریکا:

کاستاریکا که آن را به عنوان سوئیس آمریکای مرکزی نیز می‌شناسند، یکی از بهترین و ارزان‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت است. هزینه‌های زندگی و مسکن در این کشور بسیار مقرون به صرفه بوده و یک نفر می‌تواند تنها با 1600 دلار در ماه به خوبی زندگی کند. رفتار دوستانه مردم محلی، قیمت‌های به صرفه مسکن و مناظر طبیعی بسیار زیبا از دیگر دلایلی است که افراد را به مهاجرت به کاستاریکا ترغیب می‌سازد.

2-پاناما:

کشور پاناما را معمولا به محل مهاجرت بازنشستگان می‌شناسند زیرا بازنشستگان در این کشور بسیاری از کالاها و خدمات عمومی را مانند حمل و نقل، بلیت سینما، دارو، قبوض ماهیانه و رستوران‌ها با تخفیف‌های 25 و 50 درصدی استفاده می‌کنند. زندگی در کنار اقیانوس، آب و هوای گرم و اقتصادی باثبات از مهم‌ترین مزایای زندگی در پاناما است. هزینه‌های مسکن و زندگی ماهیانه در پاناما برای یک نفر 1600-3000 دلار است. همچنین به دلیل پوشش بیمه سراسری، هزینه‌های دکتر و درمان بسیار پایین است.

3-مکزیک:

بیش از یک میلیون آمریکایی و نیم میلیون کانادایی در حال حاضر به مکزیک مهاجرت کرده یا نیمی از سال را در آن می‌گذرانند. هوای گرم و مرطوب آن راه‌حل مناسبی برای فرار از سرمای نیمکره شمالی در فصل زمستان است. وسعت مکزیک و تنوع فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی در آن به مهاجران امکان می‌دهد تا با توجه به شرایط و سلایق خود محیط شهری یا روستایی را برای زندگی انتخاب کنند. هزینه‌های زندگی در مکزیک برای یک نفر معادل ماهیانه 1700 دلار بوده و هزینه‌های حمل و نقل، مسکن، پوشش درمانی و سرگرمی برای مهاجرت خانوادگی کاملا مقرون به صرفه است.

4-کلمبیا:

در سال‌های اخیر کشور کلمبیا در میان مهاجران محبوبیت زیادی یافته و از طرف دیگر اقتصاد این کشور نیز در دوران شکوفایی و رشد خود به سر می‌برد. هزینه‌های زندگی برای یک نفر در کلمبیا 1000 دلار و برای یک خانواده 2000 دلار است. سواحل زیبای کلمبیا و خانه‌های ویلایی آن اجاره‌های بسیار پایینی داشته و به همین دلیل در میان مهاجران آمریکایی شهرت زیادی دارند.

5-پرتغال:

یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی که مهاجران شرقی و غربی علاقه زیادی به آن دارند، پرتغال است. محیط پویای شهری، سواحل شنی و طلایی، بیمه درمانی سراسری، هزینه‌های پایین زندگی و امنیت از مهم‌ترین مزایای کشور پرتغال برای مهاجران است. هزینه زندگی برای یک نفر در ماه 2000 دلار بوده، اگرچه در لیسبون و شهرهای بزرگ آن ممکن است هزینه‌های زندگی خانوادگی به 3000 دلار در ماه نیز برسد. مهاجرت سرمایه‌گذاری پرتغال یکی از بهترین برنامه‌های گلدن ویزا در جهان است و دانشجویان بین‌المللی نیز به دلیل فرهنگ جذاب و تاریخی آن علاقه زیادی به تحصیل در این کشور دارند.

6-مالزی:

مالزی یکی از کشورهای رو به رشد آسیایی است که در سال‌های اخیر در حوزه مهاجرت محبوبیت زیادی پیدا کرده است. فرهنگ مسلمان، قیمت‌های پایین، دانشگاه‌های برجسته، آب و هوای گرم و مناظر طبیعی بی‌نظیر از جمله دلایل این امر است. به دلیل تسلط مردم بومی به زبان انگلیسی، مهاجران نیازی به یادگیری زبان دوم نداشته و دانشجویان به سادگی می‌توانند در بهترین دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنند. هزینه‌های زندگی برای یک نفر در مالزی 1700 دلار بوده که اجاره خانه حدود 500-600 دلار آن را تشکیل می‌دهد.

7-قبرس شمالی:

کشور قبرس به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شده که نیمه شمالی آن تحت حاکمیت ترکیه و نیمه جنوبی تحت حاکمیت یونان است. برخلاف نیمه اروپایی آن، قبرس شمالی کشوری بسیار مقرون به صرفه بوده که هزینه‌های زندگی ماهیانه در آن برای یک نفر حدود 1000 دلار است. البته دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تنها با 600 دلار در ماه زندگی بسیار راحتی را در این کشور تجربه کنند. از طرف دیگر به دلیل آنکه شهروندان ایرانی برای ورود به قبرس شمالی نیازی به ویزا ندارند، مهاجرت به این کشور بسیار ساده و مقرون به صرفه است.

8-فرانسه:

یکی دیگر از کشورهای ارزان اروپایی که در مبحث مهاجرت تحصیلی طرفداران زیادی دارد، فرانسه است. دانشجویان بین‌المللی مسلط به زبان فرانسوی می‌توانند به رایگان در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند و هزینه‌های زندگی در آن نیز برای یک نفر معادل 2000 دلار در ماه است. البته باید توجه داشت که زندگی در شهرهایی چون پاریس به مراتب گران‌تر بوده، به همین دلیل اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا در شهرهایی چون نرماندی ساکن شوند. زندگی در قلب اروپا تجربه‌ای تکرار نشدنی برای تمامی افرادی است که قصد دارند در پایتخت مد، زیبایی و هنر جهان زندگی کنند.

بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان

مهاجرت همواره امری است که به نسبت شرایط فرد و پرونده او متغیر است. به عبارت دیگر وقتی سخن از بهترین روش مهاجرتی، بهترین کشورها برای مهاجرت یا بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی می‌شود، نمی‌توان از قوانینی عام و کلی سخن گفت زیرا این موضوعات بسته به شرایط هر فرد تغییر می‌کند. یکی از مسائل تاثیرگذار در انتخاب مقصد و روش مهاجرت، ملیت افراد است. صفت ایرانی بودن ممکن است در برخی از تصمیمات و یا حتی رویه‌های مهاجرتی ما اثر داشته باشد. با توجه به این موضوع برخی از بهترین کشورها برای مهاجرت ما ایرانیان بر اساس مسائل مالی یا اخذ اقامت دائم آن کشور عبارتند از:

1-کانادا:

کانادا نه تنها در میان کشورهای جهان به عنوان ایده‌آل‌ترین کشور برای مهاجرت انتخاب شده، بلکه در میان ایرانیان نیز محبوبیت زیادی دارد. علیرغم اقلیم سردسیری و مسافت زیاد از ایران، مهاجرت به کانادا سالانه افزایش پیدا کرده و افراد بیشتری برای آن اقدام می‌کنند. دلیل اصلی این امر را می‌توان در تنوع برنامه‌های مهاجرتی ارائه شده توسط دولت کانادا و فرآیند ساده اخذ اقامت دائم در این کشور دانست. در واقع نه تنها تحصیل در کانادا می‌تواند گزینه‌های زیادی چون کالج، کارشناسی، ارشد و دکتری را در بر بگیرد، بلکه حتی مسیرهای مهاجرت کاری نیز از تنوع بسیار خوبی برخوردار است. از طرف دیگر دریافت اقامت دائم کانادا در کمتر از سه سال امکان‌پذیر بوده و مهاجران می‌توانند حتی از ابتدا با اخذ اقامت وارد این کشور شوند.

2-قبرس شمالی:

مهاجرت به قبرس شمالی عموما از طریق روش تحصیلی صورت می‌گیرد، زیرا هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های قبرس سالیانه 4000 دلار بوده و برای ورود به این کشور نیازی به اخذ ویزا نیست. همچنین به دلیل کمبود نیروی کار متخصص، فارغ‌التحصیلان از فرصت‌های متعددی برای استخدام بهره‌مند خواهد شد. نزدیکی مسافتی به ایران، عدم نیاز به مدرک زبان و آب و هوای معتدل از دیگر دلایل محبوبیت این کشور در نزد ایرانیان است.

3-استرالیا:

استرالیا یکی از کشورهای گران‌قیمت در سطح جهان است که هزینه‌های زندگی در آن نسبتا بالاست. با این حال تنوع ویزاهای کاری و وجود دانشگاه‌های برجسته در این کشور موجب شده تا به یکی از اصلی‌ترین مقصدهای مهاجرت ایرانیان در جهان تبدیل شود. از آنجایی که نرخ بیکاری این کشور بسیار پایین بوده و چشم‌انداز شغلی بالایی دارد، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شانس بسیار بالایی برای استخدام و برخورداری از درآمدی مناسب خواهند داشت.

3-آلمان:

اگرچه فرآیند اخذ ویزای آلمان برای ایرانیان سخت و طولانی است، این کشور یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت در جهان است. از آنجایی که تحصیل در دانشگاه‌های آلمان برای دانشجویان بین‌المللی تقریبا رایگان است، هزینه‌های مهاجرت تحصیلی بسیار پایین بوده و متقاضیان تنها کافیست تا تمکن مالی مورد نیاز سفارت را تامین کنند. از طرف دیگر ویزای جستجوی کار آلمان به افراد متخصص اجازه می‌دهد تا به مدت 6 ماه در این کشور اقامت داشته تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. چنین شرایطی برای متخصصین حوزه مهندسی و تکنولوژی بسیار ایده‌آل است زیرا فرصت‌های شغلی متعددی برای آن‌ها در آلمان موجود است.

4-مجارستان:

مهاجرت به کشورهای اروپای شرقی برخلاف اروپای غربی، به لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است؛ به نحوی که ایرانیان می‌توانند تنها با 700-1000 یورو در ماه از پس هزینه‌های زندگی خود برآمده و به دلیل کمبودهای اساسی در بازار کار، به سرعت استخدام شوند. مجارستان یکی از بهترین کشورهای اروپای شرقی است که اخیرا در مبحث مهاجرت طرفداران زیادی یافته و افراد زیادی برای مهاجرت تحصیلی و کاری به آن اقدام می‌کنند. از آنجایی که کشور مجارستان عضو اتحادیه اروپا و منطقه شینگن است، با مهاجرت به آن می‌توان به طیف وسیعی از کشورهای اروپایی دسترسی پیدا کرد.

5-حوزه اسکاندیناوی:

حوزه اسکاندیناوی شامل کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک از جمله پیشرفته‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند که از نظر استانداردهای بالای زندگی و شاخص‌های توسعه‌یافتگی همواره در صدر رتبه‌بندی‌های جهانی قرار می‌گیرند. هزینه‌های زندگی در این کشورها نسبتا بالاست اما دولت رفاهی آن‌ها تسهیلات گوناگون آموزشی، بهداشتی و اجتماعی را در اختیار شهروندان خود قرار داده‌اند. مهاجرت تحصیلی بهترین راه مهاجرت به حوزه اسکاندیناوی بوده و فارغ‌التحصیلان می‌توانند پس از پایان تحصیلات خود استخدام شده و با گذشت چندسال برای اخذ اقامت دائم این کشورها اقدام کنند. کشور نروژ در این منطقه به دلیل امکان آموزش رایگان محبوبیت زیادی در میان دانشجویان بین‌المللی دارد.

موسسه‌های مشاور مهاجرت

 به متقاضیان کمک می‌کنند تا مناسب‌ترین روش را با توجه به شرایط خود پیدا کرده و این طریق برای اخذ ویزا اقدام کنند. موسسه مهاجرتی ادب با دارا بودن کادری مجرب و متخصص و پنج سال سابقه کار در زمینه مهاجرت به کانادا، استرالیا و قبرس فرآیند مهاجرت شما را به ساده‌ترین روش ممکن به سرانجام می‌رسانند. در این مرکز کلیه درخواست‌های مربوط به مهاجرت تحصیلی، شغلی، کارآفرینی، استارت ‌آپی و ... پذیرفته شده و اقدامات مربوط به پرونده شما از ابتدا تا انتهای انجام خواهد شد.

مهاجرت در زمان کرونا

با همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان، محدودیت‌های بسیاری بر رفت‌وآمد، مسافرت و حمل و نقل وضع شد که بر فرآیند مهاجرت نیز اثری بی‌سابقه گذاشت. به منظور جلوگیری از گسترش دامنه شیوع ویروس، تقریبا تمامی حوزه‌های قضایی، رفت و آمد از کشورهایی که در آن شیوع ویروس در سطح خطرناکی قرار داشته را ممنوع اعلام کردند و حتی برخی از کشورها تا جایی پیش رفتند که از ورود هر فردی به غیر از شهروندان خود، ممانعت به عمل آوردند. البته همگی کشورها اقدامات لازم بهداشتی را برای سنجش وضعیت سلامتی مسافران به عمل آورده و برخی مسافران را برای مدت مشخصی پس از ورود به کشور، قرنطینه می‌کنند. همچنین بسیاری از سفارت‌ها اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه خدمات مربوط به اخذ ویزا، جز در موارد اضطراری را صورت نداده و برخی دیگر این فرآیند را تماما به صورت آنلاین برگزار می‌کنند. در چنین شرایطی برخی از کشورها در زمینه مهاجرت تحصیلی، روش جدیدی را اتخاذ کرده‌اند؛ بدین ترتیب که دانشجویان دارای اجازه تحصیل، می‌توانند به صورت آنلاین در کلاس‌های درس خود شرکت کرده و پس از بهبود اوضاع برای دریافت ویزا و خروج از کشور اقدام کنند. برای آگاهی از سیاست‌های کشور مورد نظر خود، باید به سایت کنسولگری آن مراجعه کرده و آخرین اخبار و تصمیمات مربوط به فرآیند ویزا و مهاجرت را مشاهده کنید.


نظرات