{ }

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره ملک



مالیات اجاره، در واقع مبلغی است که بابت اجاره ملک از فرد حقیقی یا حقوقی توسط دولت اخذ می‌شود. منظور از ملک می‌تواند زمین، آپارتمان، خانه شخصی با هر کاربردی باشد. کاربرد املاک به صورت مسکونی، تجاری یا اداری ثبت می‌شود. در این راستا اگر قرار باشد، ملکی را اجاره کنیم، باید بدانیم که هر سال هزینه‌ای را بابت مالیات بر درآمد اجاره ملک خواهیم پرداخت.

 

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره ملک

  1. در قدم اول باید اجاره سالانه را مشخص کنید. اگر برای اجاره ملکی، پول پیش نداده باشید، مبلغ اجاره را در عدد ۱۲ ضرب کنید تا اجاره سالانه را به دست آورید.
  2. اگر مبلغی هم به عنوان پول پیش به صاحب ملک داده باشید، باید ۱۸ درصد از مبلغ رهن را محاسبه کرده و حاصل آن را با اجاره سالانه جمع کنید.
  3. بر اساس قانون وضع شده، ۲۵ درصد درآمد اجاره، از مالیات معاف است. برای محاسبه آن عدد به دست آمده را در ۷۵ درصد ضرب کنید.
  4. مالیات برای اجاره سالیانه تا ۳ میلیون تومان، ۱۵ درصد و مالیات برای اجاره سالیانه ۳ تا ۱۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد محاسبه می‌شود.
  5. اگر اجاره سالیانه ملک، ۵ میلیون تومان باشد، ۳ میلیون تومان از آن را با ۱۵ درصد و ۲ میلیون تومان آن را با نرخ ۲۰ درصد محاسبه می‌کنیم.

اجازه دهید برای روشن شدن قضیه، یک مثال عددی بیاوریم تا مالیات بر درآمد اجاره ملک را بهتر درک کنیم:

فرض کنید مبلغ رهن ملکی ۲۰ میلیون و مبلغ اجاره آن، ماهی ۵۰۰ هزار تومان باشد. برای محاسبه مالیات بر اجاره ملک باید ابتدا ۱۸ درصد از مبلغ پول رهن را محاسبه کنیم.

۳٫۶۰۰٫۰۰۰=۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰-۱۸%

۶٫۰۰۰٫۰۰۰=۱۲*۵۰۰٫۰۰۰

حالا ۲ عدد به دست آمده را با هم جمع کنید.

۹٫۶۰۰٫۰۰۰=۶٫۰۰۰٫۰۰۰+۳٫۶۰۰٫۰۰۰

حالا برای کم کردن میزان معافیت از مالیات باید طبق این دستور پیش روید. عدد به دست آمده را در ۷۵ درصد ضرب کنید. این عدد مجموع اجاره سالیانه را برای مالیات نشان می‌دهد.

۷٫۲۰۰٫۰۰۰=۷۵%*۹٫۶۰۰٫۰۰۰

۴۵۰٫۰۰۰ =۱۵%*۳٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۴۰٫۰۰۰ =۲۰%*۴٫۲۰۰٫۰۰۰

۱٫۲۹۰٫۰۰۰ =۸۴۰٫۰۰۰+۴۵۰٫۰۰۰

 

شرایط معافیت از مالیات بر درآمد اجاره ملک

  • اگر فرد درآمدی غیر از دریافت اجاره ملک نداشته باشد. در این صورت طبق قانون می‌تواند از مالیات معاف شود. اما در صورتی که مبلغ اجاره بیشتر از میزان عرف باشد، لازم است مازاد اجاره آن را پرداخت کند.
  • در صورتی که فرد، ملک خود را برای اقامت یا فعالیت تجاری و اداری بستگان درجه یک قرار دهد از پرداخت مالیات معاف است. اقوام درجه یک یعنی: پدر و مادر، همسر و فرزندان. در غیر این صورت اگر با سند و مدرکی خلاف این موضوع ثابت شود، ملک مشمول مالیات است.
  • متراژ خانه می‌تواند تعیین کننده پرداخت یا عدم پرداخت مالیات باشد. در شهر تهران اگر متراژ خانه کمتر از ۱۵۰ متر و در شهرستان‌ها کمتر از ۲۰۰ متر باشد، مشمول مالیات نیست. به این قانون، معافیت زیربنایی گفته می‌شود.
  • مبالغی که از دولت بابت بازسازی ملک دریافت می‌شود، شامل پرداخت مالیات نیست.

اگر شرایط بالا شامل حالا شما نباشد، لازم است اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و مالیات بر درآمد اجاره ملک را محاسبه و پرداخت کنید.

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی

  • به سایت اظهارنامه مالیاتی مراجعه کنید.
  • نسخه نرم افزاری اظهارنامه مالیاتی را دانلود و بر روی سیستم خود نصب کنید.
  • اطلاعات هویتی و مشخصات مربوط را مشاهده و تکمیل کنید.
  • برای اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده، آن را بررسی کرده و ارسال اطلاعات به سازمان مالیاتی را انجام دهید.
  • کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود.

جدول نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400

جدول نرخ مالیات بر درامد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر می باشد.

 

درصد مالیات درامد سالیانه مشمول مالیات
۱۵ درصد تا ۵۰ میلیون
۲۰ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون
۲۵ درصد بالای ۱۰۰ میلیون

 

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره

هر سال مالک موظف است مالیات ملکی که مورد اجاره قرار داده است را بپردازد. ممکن است بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی برخی از املاک از دادن مالیات معاف باشند اما باید دانست که دادن مالیات بر اجاره قوانین خاصی دارد که در این جا ما ایان قوانین را برای شما بازگو خواهیم کرد.

همان طور که گفتیم مالیات دو شکل مستقیم و غیر مستقیم دارد که مالیات مستقیم مالیاتی است که مستقیما از درامد و دارایی افراد گرفته می شود و مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که به عنوان بخشی از قیمت کالا و خدمات از اشخاص اخذ می گردد.

مالیات بر درامد از انواع مالیات مستقیم می باشد که مالیات بر درامد اجاره ملک نیز از این نوع مالیات است.

این مالیات از فرد اجاره دهنده ملک اخذ می شود. حتی اگر فرد اجاره دهنده خودش ملک را قبلا از دیگری اجاره کرده باشد.

 

نرخ محاسبه مالیات اجاره

هر ساله کمیسیون تلفیق مجلس میزان مالیات بر درامد اجاره را مشخص می کند. در جلسه ای که مربوط به این مالیات در سال ۱۴۰۰ میشد این مالیات افزایش نیافته است و همانند سال ۹۹ محاسبه می شود.

همان گونه که وزارت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهر سازی اعلام نموده است کلیه سرپرستان خانوار که ملکی را به اجاره واگذار نموده اند موظفند که از طریق سامانه املاک و اسکان ( Amlak.mrud.ir ) اطلاعات مورد معامله را ثبت نمایند و در صورت عدم انجام این امر موجرین مشمول جریمه مالیاتی خواهند بود که ممکن است تا ۱۸ برابر هزینه اجاره سالانه یک واحد از ملک باشد.

پس بهتر است برای جلوگیری از این اتفاقات حتما مورد اجاره را در این سامانه ثبت نمایند. ضمنا باید گفت که نرخ مالیات بر اجاره املاک بای اشخاص حقوقی ثابت و به میزان ۲۵ درصد است.

 

شرایط معافیت از مالیات بر درآمد اجاره ملک

ماده ۵۳ و ۵۵ و ۵۷ قانون مالیات تبصره هایی مبنی بر معافیت بعضی از اشخاص از مالیات بر درامد اجاره دارد که در ان موارد معافیت ذکر شده است که عبارت هستند از:

  • خانه های سازمانی که مالکیت ان ها به عهده اشخاص حقوقی است.
  • املاکی که پدر یا مادر یا همسر یا فرزند و یا اجداد صاحب ملک در آن ها ساکن هستند.
  • املاکی که به صورت رایگان در تصرف وزارت خانه ها و موسسه های دولتی و دستگاه هایی که بودجه آن ها به عهده دولت و همین طور شهرداری ها و دهیاری ها است.
  • اگر صاحب ملک آن را بفرشد و با توافق خریدار مقرر شود که تا ۶ ماه در ملک مورد نظر مستقر باشد.

 

مالیات بر درآمد اجاره ملک بر عهده کیست

همان طور که قبلا هم به این موضوع اشاره شد مبلغ مالیات بر اجاره بر عهده شخص اجاره دهنده می باشد و مستاجر هیچ گونه مسئولیتی در این مورد ندارد.

گاهی بعضی از املاک دو بار به اجاره می روند. یعنی مستاجر مجددا ملک را به اجاره می دهد که در این صورت نیز از اجاره دهنده دوم هم مالیات اخذ خواهد شد.

اما میزان مالیات بر اجاره تنها به مابه التفاوت مبلغ اجاره جدید و اجاره قبلی تعلق می گیرد.

ماده 131 مالیات بر اجاره اشخاص حقوقی

طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم باید بدانیمم که نحوه محاسبه مالیات بر درامد اجاره برای اشخاص حقیقی به صورت پلکانی می باشد.

یعنی هر چه درامد شخص از مورد اجاره بیش تر باشد مالیات هم بیش تر خواهد بود و بنا به درامد شخص و به نسبت آن درامد، میزان مالیات نیز متفاوت است اما در اشخاص حقوقی نرخ مالیات بر درامد اجاره به صورت ثابت محاسبه می گردد.

 

 

 

 

www.ilsafir.com

 

 

 

 

برای اطلاعات بیشتر لطفا به لینک های زیر مراجعه کنید:

اظهارنامه مالیاتی
معافیت مشاغل خانگی از مالیات
نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

 


جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد
 


نظرات