{ }

برای انجام یک معامله موفق در بازار سهام(بورس) ایران نیازمند تحلیل دقیق و درست سهام هستیم. در بازار سرمایه ایران همچون سایر بازارهای مالی در دنیا دو روش تحلیلی وجود دارد که تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نامیده می‌شوند. هم‌چنین ابزارهایی وجود دارد که شما را در کنار تحلیل‌ها کمک شایانی می‌کند. فیلترنویسی، تابلوخوانی و روانشناسی بازار جزو ابزارهای اصلی معاملات در بازار به حساب می‌آیند. شناخت دقیق انواع سهام و روش‌های تحلیلی در بازار سرمایه کمک شایانی به شما در جهت انجام معاملات موفق خواهد کرد.

تحلیل تکنیکال : شما در تحلیل تکنیکال بر اساس رفتار قیمتی سهام، روند آتی قیمت سهام بر اساس گذشته قیمتی آن را پیش‌بینی می‌نمایید. در تحلیل تکنیکال از RSI، MACD، ابزار فیبوناچی و سایر اندیکاتورها، اسیلاتورها و ابزارهای مختلف دیگر در جهت پیش‌بینی روند آتی قیمت‌ها استفاده می‌شود. شناسایی پتانسیل روند صعودی در یک سهم و شناسایی نقاط ورود و خروج بهینه از کاربردهای اصلی این تحلیل به حساب می‌آید.

تحلیل بنیادی : در تحلیل بنیادی سهام به دنبال این هستیم تا وضعیت بنیادی یک شرکت را با توجه به اعداد و ارقام موجود در صورت‌های مالی، پتانسیل‌های ذاتی موجود در شرکت مزبور، وضعیت صنعت، اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور و جهان و وضعیت عرضه و تقاضای محصولات بررسی نماییم. در نهایت با اعمال پیش‌فرض‌های تحلیلی به برآورد سود خالص شرکت در آینده پرداخته و با تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت به سود خالص هر سهم که به (Earning Per Share) EPS معروف است، دست پیدا کنیم.

فیلترنویسی : در سایت بورس اوراق بهادار تهران قسمتی تحت عنوان دیده بان تعریف شده است، در این قسمت شما می‌توانید بسیاری از اطلاعات مربوط به سهام پذیرفته‌شده در بازار بورس را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. یکی از امکانات جالب در این صفحه بخش فیلترنویسی است. در این بخش شما می‌توانید با تعریف مجموعه‌ای از مشخصه‌های مالی، تعداد محدودی از سهام را که دارای آن مشخصه می‌باشند شناسایی نمایید و به جای رصد ۶۰۰ شرکت حاضر در بورس، تنها ۵ تا ۸ شرکت را گلچین کرده و پس از آن تحلیل تکنیکال و بنیادی آن سهام را انجام داده و در صورت مناسب ارزیابی کردن شرکت، اقدام به خرید سهام آن شرکت بنمایید.

تابلوخوانی : در مبحث تابلوخوانی شما با توجه به تغییرات حجم معاملات، تعداد خریدار و فروشنده حقیقی و حقوقی و حجم خرید و فروش آن‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین متغیرهای تابلوخوانی در کنار ارزیابی سایر متغیرهایی که در صفحه سایت هر نماد بورسی نمایان استدر رابطه با ورود و خروج سهامداران و جذابیت و توجه به یک شرکت را ارزیابی می‌کنید و درنتیجه با تلفیق این مبحث با تحلیل تکنیکال و بنیادی درصد موفقیت خود در بازار بورس را افزایش می‌دهید.

روانشناسی : روانشناسی در بازار بورس به اهمیت نقش کنترل فردی در معاملات، چگونگی رفتار جمعی در بازار، چگونگی چینش سهام با توجه به شخصیت معاملاتی و تمامی مطالبی که در نهایت به شکل‌گیری هر چه سریع‌تر شخصیت معاملاتی شما کمک می‌کند می‌پردازد. توجه داشته باشید که تقریباً تمامی معامله گران بازار سرمایه زمان زیادی صرف کرده‌اند تا شخصیت اصلی معامله‌گری خود را شناخته و درصد موفقیت خود را در شناسایی سهام ارزشمند افزایش داده‌اند.

توجه: موفق‌ترین معامله گران افرادی بوده‌اند که توانسته‌اند توازن مناسبی را در استفاده از روش‌ها و ابزارهای تشریح شده ایجاد نمایند.

 
افراد ثروتمند و میلیونر خود ساخته باهوش تر و برتر از شما نیستند. اما آنها از یک سری اسرار ویژه برای ثروتمند شدن بهره گرفته اند که شما نیز میتوانید با پیروی از آنها حداقل کسب و کار خود را رونق بخشید.
 

بورس بازار افراد باهوش است نه بصری!!!

خرید و سرمایه‌گذاری برای اغلب افراد در بازارهایی که می‌توانند حاصل سرمایه گذاری خود را ببینند راحتتر است به عنوان مثال خانه، زمین، طلا و ارز همگی قابل لمس و دیده شدن هستند ولی بورس و سهام این چنین نیست، به همین سبب سهام را پر ریسک و مخاطره آمیز می دانند زیرا برای اطمینان آن بخش از ذهنشان که عادت به لمس و دیدن دارد، چیزی به شکل مادی وجود ندارند؛ این بار روانی موجب می شود تا از سود سرشار این بازار چشم پوشی کنند در حالی که افراد باهوش دچار این فرصت سوزی‌ها نمی‌شوند.

بورس جای تنبل‌ها نیست!!!

ما اغلب می‌دانیم چگونه طلا بخریم، خرید ملک و ماشین هم برایمان آسان است ولی امان از آن زمانی که به ما بگویند کد مشاوره بورسی بگیر، احساس می‌کنیم قرار است وزنه ۱۰۰ کیلویی بزنیم، میدانید چرا؟ فقط به این خاطر که این بازار برایتان ناشناخته است و ذهنتان به صورت طبیعی از ناشناخته ها فراری است زیرا باید انرژی بیشتری را صرف شناسایی آن کند، به سبب همین تنبلی است که عطای سود را به لقای آن می بخشید .

این مطلب کاملا علمی است و می توانید با سرچ درباره مسیر عصبی از صحت آن مطمئن شوید؛ مغز خزنده ما، مصرف انرژی را مغایر با بقای خود می بیند و از انجام یک کار جدید یا فعالیت جدید فرار می کنیم زیرا مغز ما به صورت ناخودآگاه به ما می گوید:

ولش کن، نمی خواد این کار و انجام بدی. چرا می خوای خودت و خسته کنی. تو که آخرش نمی تونی انجامش بدی!!!

 
 
چرا بورس را هیولایی می‌دانیم که باید از آن بترسیم؟
 
 

بزرگترین مشکل بورس این است که از زمان تصمیم گیری کاربر برای سرمایه گذاری تا شروع سرمایه گذاری در بورس بیش‌تر از یک هفته طول نمی کشد. همین موضوع در نهایت به ضرر بورس و اقتصاد کشور ختم می شود.

 

 

اگر معامله گری هم مانند پزشکی مهندسی یا هر رشته تحصیلی دیگر نیاز به گذراندن دوره ای دو ساله یا بیشتر داشت آن وقت شاهد ضرر کردن افراد در بورس نبودیم و این بد بینی نسبت به بورس ایجاد نمی شد.

 

 

متاسفانه برای شروع معامله گری هیچ امتحان ورودی نیاز نیست از همین رو شخص بدون اینکه حتی الفبای تحلیل گری را بلد باشد سهم میخرد، ضرر هم میکند و در نهایت از بورس ایران و تحلیل ناپذیر بودنش حرف می زند.

 

 

معمله گران بورسی فراموش می کنند، بورس بازاری سراسر هیجان برانگیز است ولی رفتارهای هیجانی را تاب نمی آورد‌.

 

 

سرمایه گذاری در بورس معاف از مالیات است


نظرات