{ }

 

 

ثبت برند در استرالیا به چه صورت است؟

 

 

برندهای تجاری در استرالیا چگونه  به ثبت میرسد؟



برای درخواست ثبت بین المللی علامت تجاری در کشورهای دیگر از جمله کشور استرالیا، در ابتدا بایستی علامت مورد نظر در کشور مبداء به ثبت برسد. ثبت داخلی علامت تجاری در کشور مبداء پیش نیاز ثبت بین المللی علامت تجاری در کشورهای عضو موافقتنامه مادرید می باشد که کشور استرالیا جزو سیستم مادرید می باشد.


اقدام به درخواست ثبت بین المللی علامت تجاری صرفا" از طریق اداره مالکیت صنعتی امکان پذیر می باشد. ابتدایی ترین گام در این امر، تکمیل کردن فرم اظهارنامه علامت تجاری نزد اداره مالکیت صنعتی می باشد که امور مربوط به ثبت علائم تجاری را به عهده دارد.

 

این فرم درخواست باید مشمول جزئیات و مشخصات علامت مورد درخواست از قبیل فرم،رنگ و دیگر مشخصات علامت مزبور باشد. این فــــرم همینطور باید شامل لیست کالاها یا خدمات مرتبط طبق طبقه بندی بین المللی علائم تجاری باشد که علامت درخواستی، آن ها را در برمیگیرد.


یک علامت تجاری باید خاص و متمایز کننده باشد به گونه ای که مصرف کنندگان با دیدن آن علامت محصول مورد نظر را شناخته و همچنین آن را از دیگر علائــــم تجاری و دیگر محصولات که با آن علائم تجاری معرفی میشوند را تشخیص دهند. یک علامـــت تجاری نباید باعث گمراهی و یا فـــریب مصرف کننده گردیده و یا سبب از بین رفتن نظم عمومی یا خلاف اخلاق حسنه گردد.

حقوقی که به یک علامت تجاری اعطا میگردد به صورت الزامی با حقوق اعطا شده به علامت تجاری دیگر یکسان نخواهد بود. این موضوع از راه سنجیدن های انجام شده به دست اداره علائم تجاری و یا در نتیجه ادعای اشخاص ثالث به حقوق مشابه مشخص می گردد.

دامنه حمایت از برند تا کجا می باشد؟


تقریباً بیشتر  کشورهای دنیا، علائم تجاری را ثبت و حمایت میکنند هر اداره ملی یا منطقه ای ثبت علائم تجاری، مجموعه ای از اطلاعات علامت های تجاری ثبت شده را نگهداری میکنند که شامل اطلاعات کامل درخواستی برای همه ی علائم ثبت شده، تمدید شده، جستجوها و اعتراضات به دست اشخاص ثالث، می باشد. لیکن تأثیر ثبت اين علائم محدود به کشور يا قلمرو مورد نظر میشود.


به هدف دوری کردن از احتیاج به ثبت علامت تجاری به صورت جداگانه در هریک از سازمان های ملی یا منطقه ای ثبت علائــم، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO سیستمی را برای ثبت بین المللی علائم تجاری به وجود آورده است. این سیستم تحت موافقتنامه و پروتکل مادرید که ثبت بین المللی علائم را در برمیگیرند اداره میگردد.

 

هر شخصی که به گونه ای(به لحاظ ملیت، اقامت و یا استقرار بنگاه تجاری یا صنعتی ) به یک کشور طرف قرارداد و به یکی یا هر دو معــــاهده مذکور مرتبط باشد، میتواند با ثبت یا درخواست ثبت علامت تجاری خود در اداره ثبت علائم تجاری آن کشور(برای مثال کشور استرالیا) از مزایای ثبت بین المللی که تأثیر آن در همه یا برخی از دیگر کشورهای عضو سیستم مادریداست برخوردار گردد.

درحـال حاضر 85 کشور جهان عضـــو سيستم مادريد میباشند و متقاضیان ثبت بین المللی علائم قادرند به طریق سیستم مادرید به شرح ذیل علائم خود را در کشورهای موردنظر خویش ثبت نمایند:


1- با مراجعه به آدرس اینترنتی MADRID SYSTEM WWW.WIPO.INT برای دریافت اطلاعات مربوط به ثبت و فرم تقاضا (اظهارنامه) و محاسبه هزینه ها
Fee Calculation -2 یکبرگ نامه درخواست ثبت بین المللی با عنوان اداره ثبت علائم تجاری با مشخص کردن نام های کشورهای مورد نظر(از جمله کشور استرالیا)
3- تصویر تصدیق ثبت داخلی نیز می بایست ضمیمه درخواست شود.متقاضیان باید دقت داشته باشند درخواست ثبت (تصویر یا علامت بین المللی) آن ها به صورت دقیق با تصدیق داخلی مطابقت داشته باشد.
4- ارائه معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت یا وکالتنامه رسمی وكيل برای (اشخاص حقوقی)، مراجعه مالک علامت یا وكيل ايشان با ارائه وکالتنامه رسمی براي (اشخاص حقيقي)
5- تکمیل کردن یکی ازسه فــرم مربوط (MM1, MM2, MM3 که ازسایــــت WIPOگرفته میشود)با دقت به تقاضای ثبت دركشورهای عضو موافقتنامه، پروتکل یا هردو، در سه نسخه
6- پرداخت هزینه ثبت که به طریق کامل کردن فرم برآورد هزینه، موجود در سایت مذکور و به فرانک سوئیس مشخص میشود.(هزینه ثبت بين المللي بعد از تسلیم اظهارنامه به اداره مالكيت صنعتي بر مبنای تعداد طبقه ها و کشورهای مورد تقاضا به فرانک سوئیس به حساب WIPO قابل پرداخت میباشد).


به صورت کلی این سیستم دارای 19 فرم می باشد که تقاضای ثبت و دیگر درخواست های متقاضیان مبنی بر اعمال تغییرات علائم و انتقالات و... حسب مورد از فرم های مزبور استفاده میگردد.


مزایای بهره بردن سیستم ثبت بین المللی علائم تجاری ( سیستم مادرید)



به سبب مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری (توافقنامه مادريد)، علامت با دقت به قانون های درونی هر كشور مورد سنجیدن قرار ميگيرد و پس از آن وارد طريق بين المللي خود ميشود يعني ثبت بين المللي علائم تجاري در مرحله ابتدایی با ثبت ملي در اداره كشور مبداء صورت مي گيرد و پس از آن به صورت اتوماتيك با مشخص شدن كشورهای مورد نظر درسطح بين المللي انجام ميشود برتری اين سيستم اين است كه متقاضي با تسليم يك اظهارنامه بين المللي به طریق اداره مالکیت صنعتی به وایپو قادر است درصورت تمايل در85 كشور عضو موافقتنامه و پروتکل مادرید يا برخی از آن ها بسته به انتخاب خود حمايت از علامت تجاري خود را درخواست و به دست بیاورد.


بنابراین مزيت بهره بردن از آن در ساده، موثر و ارزان بودن آن مي باشد يعنی تنها به وسيله ی يك تقاضانامه بين المللي واحد به يك زبان (فرانسه، انگليسي یا اسپانیولی) و پرداخت يك تعرفه به فرانك سوئيس، تحصيل و تامين حمايت از علائم تجارتی يا خدماتی دركشورهای تعيين شده در فرم درخواست ميسر ميگردد.

همچنین چنانچه كه هر گونه تغييری در علامت ثبت مبداء از طرف دارنده آن صورت گيرد از قبيل تغيير نام، آدرس، مالكيت، تمديد وغيره ميتوان با کامل کردن فرم های مربوطه و پرداخت هزينه ای کم تغييرات مزبور را درسطح بين المللي اعمال نمود.


ديگر اين كه اداره مبدا نيز از انجام طبقه بندی كالاها و خدمات و انتشار علائم در روزنامه رسمي كشور متبوع خويش نیازی ندارد. در حقیقت ثبت بين المللي مجموعه ای ازثبت های ملی طبق مقررات داخلي هركشور تعيين شده، می باشد.

 

خلاصه موافقتنامه و سیستم مادريد

 

اولین اقدام جهت حمايت از علامت تجارتی و برخورداری از حقوق مرتبط با آن ثبت علامت در بعد داخلی (ملی) طبق كنوانسيون پاريس ميباشد.

 

با نگرشي بر تاريخچه اين كنوانسيون در خصوص حمايت از مالكيت صنعتی متوجه خواهیم شد كه به هدف حمايت از علائم تجارتی درسطح بين المللی به سبب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقي يا حقوقي) مي بايست به صورت جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهاي مختلف عضو به زبان های گوناگون با پرداخت هزينه های گوناگون و صرف زمان طولانی، توديع نمايد.

 

به همين هدف برای تسهيل روند ثبت بين المللي و تحصيل حقوق ناشی از آن برخی از كشورهای عضو كنوانسيون پاريس اتحاديه بين المللي را جهت حمايت از مالكيت صنعتي در راستای كنوانسيون مزبور تشكيل داده و در آن سيستم مادريد را به عنوان دستورالعمل ثبت بين المللي علائم تجارتي تصويب نمودند.

 

اين سيستم شامل دو معاهده سیستم مادريد مورخ 1891 و پروتكل مرتبط با آن مصوب 1989 ميباشد.
اين سيستم از راه دفتربين المللي وايپواداره ميشود، هر كشور عضو كنوانسيون پاريس برای حمايت از حقوق علائم تجارتی اتباع خويش در دیگر كشورها، قادر است عضو موافقتنامه، پروتكل و يا هر دو آن ها گردد.

مدارك موردنياز برای فرايند ثبت بين المللي علامت (تحت سيستم مادريد) برای ثبت برند در استرالیا


1- نامه درخواست جهت ثبت بين المللي علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاري با درج اسامي كشورهای مورد نظر(از جمله کشور استرالیا)
2- معرفي نامه بر روی سربرگ شركت همراه با امضاء مديران و دارندگان حق امضاء همراه با مهر شركت (اشخاص حقوقي) و درصورت مراجعه وكيل رسمي ارائه وكالتنامه دادگستری
3- رونوشت مصدق شناسنامه و كارت ملي مديران و دارندگان حق امضاء شركت و روزنامه تاسيس و آخرين تغييرات شركت (اشخاص حقوقی) و ارائه رونوشت مصدق شناسنامه و كارت ملي (اشخاص حقيقي) و در صورت مراجعه وكيل رسمي ارائه وكالتنامه دادگستری.

 4- اظهارنامه يا اصل گواهي ثبت علامت تجاری در ايران برای رؤيت و كپي آن برای ضبط در پرونده يا ارائه كپي مصدق گواهي ثبت علامت تجاري.
5- تکمیل کردن فرم مخصوص لاتين پس از مشخص شدن كشورهای مورد نظرمتقاضي
6- برگه محاسبه هزينه ها به همراه مهر و امضاء متقاضي (Fee Calculation)

 

 

 

 

►بیشتر: ثبت برند (کلیک کنید)

 

 

 


جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید


نظرات




مطالب مرتبط