{ }

 

وظایف مشاور حقوقی چیست؟

 

 

تقریبا اکثر مردم آگاهی داند تحصیل‌کردگان حقوق، وارد یکی از مشاغل وکالت، قضاوت یا سر دفتری می‌شوند؛ اما شاید کمتر کسی بداند که این اشخاص قادرند به‌عنوان مشاور حقوقی نیز به فعالیت بپردازند.

 

 

مشاور حقوقی چه فردی است و چه وظیفه هایی بر عهده دارد؟


فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق در همه ی مقاطع قادرند در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی به‌عنوان مشاور حقوقی به فعالیت بپردازند. این اشخاص در حوزه‌های زیر قادرند کار کنند:

 

 

1-امور قراردادها


در خصوص قراردادهایی که شرکت محل فعالیت مشاور حقوقی، یکی از طرفین آن است، مشاور حقوقی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و نکته های مهم را بیان می‌کند؛ همینطور گاهی اوقات این فرد وظیفه‌ی تهیه‌ی پیش‌نویس‌های قراردادی را بر عهده دارد. بعضی اوقات در برخی شرکت‌ها نیز قراردادها صرفا با تأیید و امضای مشاور حقوقی به توافق نهایی می‌رسد.

 

 

2-امور دعاوی


شرکت‌ها در طول دوره‌ی فعالیت خود احتمال دارد درگیر دعاوی مختلفی شوند که در این دعاوی یا نقش خواهان (طرح‌کننده‌ی دعوا) را دارند یا نقش خوانده (فردی که دعوایی علیه او طرح شده است). گاهی اوقات شرکت‌ها به‌جای این که برای این دعاوی به عقد قرارداد با وکیل دادگستری مبادرت کنند، از مشاورین حقوقی خود بهره می‌برند تا یا لایحه های موردنیاز را تهیه و تدوین کنند یا در صورت داشتن پروانه‌ی وکالت، خود به‌عنوان وکیل شرکت وارد عمل شوند.

 

 

پرداخت در این خصوص هم در عمل به دو صورت محقق می‌شود: گاه مشاور حقوقی برای قبول وکالت در دعاوی، بیش از حق‌الزحمه‌ی ساعتی تعیین‌شده در قرارداد خود مبلغی اخذ نکرده و گاه مبلغ یا درصدی بیشتر مانند وکلای عادی اخذ می‌کند؛ البته در فرض نخست، علی‌الاصول هزینه‌ی تمبر الصاقی روی وکالت‌نامه بر عهده‌ی شرکت است.

 

 

اصطلاح دیگری تحت‌ عنوان نماینده‌ی حقوقی نیز وجود دارد. نماینده‌ی حقوقی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی حقوق است که در شرکت یا سازمانی دولتی استخدام شده و بیشتر  از دو سال برای آن سازمان کار کرده باشد. در این صورت با عدم داشتن پروانه‌ی وکالت نیز قادر است به‌عنوان نماینده‌ی حقوقی در دعاوی آن شرکت یا سازمان حاضر شود و تا حدی نقش وکیل را ایفا کند. همان‌گونه که گفته شد، نماینده‌ی حقوقی باید واجد شرایطی باشد که برای مشاور حقوقی ضروری نیست. تفاوت مهم دیگر بین این دو فرد هم در این است که مشاور حقوقی در صورت داشتن پروانه قادر است به‌عنوان وکیل شرکت در دعاوی حضور داشته باشد؛ درحالی‌که نماینده‌ی حقوقی احتیاجی به پروانه ندارد و تنها با ارائه‌ی معرفی‌نامه‌ای از شرکت یا سازمان مربوط می‌تواند در دادگاه شرکت کند.

 

 

3- امور پژوهشی


گاهی اوقات انجام امور پژوهشی از جمله وظیفه های مشاور حقوقی است. این امور برای راهبری شرکت مربوط یا حل مشکلات آن انجام می‌شود. برای این کار، مشاور حقوقی در آغاز به مطالعه های  حقوقی در رابطه با موضوع مورد پژوهش می‌پردازد و بعد از آن گزارش یا پیشنهادهایی در آن خصوص ارائه می‌کند. گاهی پژوهش‌های انجام‌شده خصوصا در ارگان‌های دولتی قادر است با طی تشریفات لازم منجر به پیشنهاد لایحه‌‌ی قانونی جدید یا تغییر و تفسیر قوانین موجود شود.

 

 

تفاوت مشاور حقوقی با سایر کارمندان چیست؟ 

 

این نکته حائز اهمیت است که اصولا مشاور حقوقی به استخدام رسمی شرکت یا سازمان محل فعالیت خود در نمی‌آید و قرارداد او از نوع قرارداد مشاوره است، نه استخدام یا کار. از تفاوت‌هایی که قرارداد مشاوره با قرارداد استخدام دارد، این است که دستمزد مشاور حقوقی اصولا به‌صورت ساعتی تعیین می‌شود؛ به بیان دیگر، مشاور حقوقی موظف است تعداد ساعت معینی (مثلا ۱۰۰ ساعت) را به شرکت طرف قرارداد خود اختصاص دهد و در ازای هر ساعت مبلغی اخذ کند.

 

همینطور طبق قوانین تازه ، مالیات تعلق‌گرفته به قراردادهای مشاوره معادل ۱۰درصد است و سقف معافی مالیات برای این افراد وجود ندارد؛ درحالی‌ که این مبلغ برای کارمندان متفاوت است. حقوق این اشخاص تا رقمی مشخص، معاف از مالیات است و برای حقوق بیشتر از آن، به‌صورت پلکانی به‌ترتیب معادل ۷، ۱۰ و ۲۰درصد مالیات پرداخت می‌شود؛ از طرف دیگر، مزایایی همچون سنوات، عیدی و پاداش به قراردادهای مشاوره تعلق نمی‌گیرد. در بعضی شرکت‌ها برای مشاوران، حق بیمه پرداخت نمی‌شود که این موضوع خلاف قانون و قابل‌پیگیری است.

 

 

از دیگر تفاوت‌های موجود این است که دارندگان پروانه‌ی وکالت، قضاوت و سردفتری قادر نیستند به استخدام رسمی سازمان یا شرکتی در‌آیند و در این صورت لازم است پروانه‌ی خود را نزد مرجع مربوط موقتا تودیع کنند، این در حالی است که چنین الزامی برای مشاور حقوقی وجود ندارد و او قادر است ضمن فعالیت در نقش مشاور، در صورت امکان به‌عنوان یکی از مشاغل گفته‌شده نیز فعالیت کند.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی بین المللی ثبت سفیر تماس بگیرید.

 

مسائل حقوقی،ثبت شرکت،ثبت برند و امور مهاجرتی خود را به ما بسپارید(با قیمت مناسب).


نظرات