{ }

ویزا (Visa) اصطلاح کلی برای مدارک سفر است. اگر ویزایی را در دستان اشخاص دیده باشید، متوجه خواهید شد که ویزاها در رنگ‌ها، اندازه‌ها و اشکال مختلف صادر می‌شوند. برخی از صفحات ویزا مهر خورده‌اند. این مهرها ممکن است در رنگ‌های مشکی، قرمز، آبی، سبز یا بنفش بوده و شکل مستطیلی، گرد یا مثلثی دارند. در ویزا اطلاعات شخصی شما مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و جنسیت وجود دارد. همچنین می‌توانید در برگه ویزا اطلاعاتی نظیر نوع ویزا، تعداد دفعات مجاز رفت و آمد، تاریخ صدور و تاریخ اعتبار را مشاهده نمائید.

دو نوع ویزا وجود دارند، ویزای مهاجرتی و ویزای غیر مهاجرتی. به ویزای مهاجرتی، جواز اقامت (Residence Permit) گفته می‌شود. این ویزا برای اشخاصی است که قصد دارند در یک کشور خارجی، جواز اقامت دریافت نمایند. شاید اصطلاح "گرین کارت" برای شما آشنا باشد. گرین کارت یک نوع جواز اقامت محسوب می‌شود. اما قبل از اینکه بتوانید یک جواز اقامت دریافت نمائید، باید از قوانین سرسخت و نیازمندی‌های بسیار آن، عبور نمائید. پروسه ویزای مهاجرتی، اغلب بسیار طولانی و گرانقیمت خواهد بود.

ویزاهای غیرمهاجرتی با توجه به دلیل سفر متقاضی صادر می‌شوند. دلیل سفر می‌تواند بخاطر گردش در آن کشور، تحصیل یا کار در آن کشور باشد. ویزای توریستی برای افرادی است که قصد بازدید از آن کشور را دارند. اگر قصد تحصیل و نقل مکان در کشوری را دارید، باید برای ویزای تحصیلی دریافت نمائید. این نوع ویزا تنها برای دانشجویان انتقالی نبوده و شامل مشاوران، استادان دنشگاه، دانشجویان دارای بورسیه و غیره نیز می‌شود. و اگر قصد کار در خارج کشور را داشته باشید، باید ویزای کار دریافت نمائید. پرستاران، ورزشکاران، هنرمندان، تجار، معلمان و افرادی از این قبیل می‌توانند ویزای کار دریافت نمایند.

برای دریافت ویزا، باید به سفارت کشوری که قصد بازدید یا مهاجرت به آن را دارید، مراجعه نمائید. هزینه اخذ ویزا به آن کشور و نوع ویزایی که قرار است برای شما صادر شود، دارد. روند صدور ویزا ممکن است از چند روز تا چند ماه به طول بیانجامد. اما در موارد اضطراری می‌توان بصورت یک روزه، ویزا دریافت نمود. برای اینکه روند صدور ویزای شما هرچه سریعتر به سرانجام رسد، باید تمام هزینه‌های لازم را پرداخت نموده و علاوه بر پاسپورت سایر مدارک را همراه خود داشته باشید.


نظرات