{ }

اجرت المثل

هر کس ، بر حسب امر دیگری ، اقدام به عملی کند که عرفا برای آن عمل ، اجرتی بوده یا آن شخص ، عادتا مهیای آن عمل باشد ، مستحق اجرت کار خود خواهد بود ؛ مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع داشته است 

 

اجرت المثل زوجه

بهای خدماتی که زوجه ، خارج از وظایف شرعی و قانونی خود و با قصد عدم تبرع انجام می دهد ، اجرت المثل نامیده می شود . میزان و مبلغ اجرت المثل ، مشخص نیست و توسط کارشناس و با در نظر گرفتن شرایط لازم، تعیین می گردد.

 

ماده قانونی:

تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی: چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.

 

محاسبه فوری اجرت المثل ایام زندگی زوجه

 

شرایط مطالبه اجرت المثل زن در زندگی مشترک

  • اولین شرط ، دریافت اجرت المثل ، انجام کارهایی می باشد که شرعا بر عهده زن نباشد ، بر اساس شرع ، انجام اعمالی ، مانند نظافت منزل ، آشپزی و حتی شیر دادن به فرزند ، از وظایف زن نبوده و او می تواند ، برای انجام این امور ، اجرت المثل ، دریافت کند .
  • شرط بعدی دریافت اجرت المثل زن ، انجام کارهایی می باشد که عرفا برای آن ، اجرت المثل ، پرداخت می شود ؛ مانند انجام کارهای منزل ، از جمله نظافت، آشپزی، نگهداری از فرزندان و سایر امور منزل ، که در عرف ایران ، در ازای انجام آنها ، کسب در آمد می شود .
  • شرط سوم ، در دریافت المثل ، این است که انجام امور فوق ، به دستور زوج بوده و زوجه به طور داوطلبانه ، اقدام به انجام آنها ننموده باشد . بنابراین، اموری که زوجه ، به اختیار خود ، مبادرت به انجام آن می کند ، از حیطه اجرت المثل خارج بوده ، و به آن ،اجرت المثل ، تعلق نمی گیرد .
  • شرط چهارم ، در دریافت اجرت المثل ، عدم قصد تبرع ، می باشد ؛ به عبارتی ، زوجه ، هنگام انجام امور فوق ، قصد انجام کار مجانی نداشته باشد . در این مورد ، اثبات تبرعی بودن انجام امور منزل ، توسط زن ، بر عهده شوهر می باشد . زیرا ، با وجود مطالبه اجرت المثل ، اصل بر عدم تبرع می باشد و در اینجا ، زوج است که می بایست ، خلاف این اصل را اثبات نماید .

 

نکته: لازم به ذکر است، اثبات قصد تبرع بر عهده مرد بوده و او می بایست، اثبات نماید که همسرش قصد کار مجانی داشته است، زیرا با مطالبه اجرت المثل از سوی زن ، اصل بر عدم تبرع انجام امور فوق قرار می گیرد و در این شرایط بر عهده مرد می باشد که خلاف این اصل را اثبات نماید.

 


....................................................................................................................................................................................
همچنین این مطالب می تواند برای شما جالب باشد:

شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه با قانون مهریه جدید 

تکلیف مهریه بعد از فوت زن

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید

 


نظرات