{ }

مالیات خانه های خالی چیست؟

 امروزه یکی از راه های سرمایه گذاری و افزایش سرمایه برای افراد مختلف، خرید ملک و اجاره آن می باشد. البته گاهی اوقات، افراد دارای املاک فراوان که قدرت تاثیر گذاری بر نوسانات قیمت در بازار ملک را دارند با خالی نگه داشتن املاک خود، موجبات بالا رفتن قیمت ملک و اجاره را فراهم آورده و در پی سود خود، منجر به ایجاد ضرر برای عده کثیری می گردند.

یکی از راه های مهار افراد سودجو، در نظر گرفتن مالیات برای خانه های خالی، در صورت عدم اجاره آن ها می باشد

بر اساس ماده یک قانون مالیات های مستقیم باب اول آن، کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران، به شرح آنچه در مواد این قانون آمده مشمول مالیات می شوند. همچنین در ماده 54 مکرر همین قانون، شرایط خالی لحاظ شدن یک واحد و نرخ مالیات مورد تعلق در صورت خالی بودن واحد، بیان شده است.

مالیات خانه های خالی چیست؟

ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در خصوص تعلق مالیات بر خانه های خالی می باشد. در باب تعلق مالیات به خانه های خالی، پیش از این نیز در قانونمالیات های مستقیم صحبت به میان آمده بود، اما از آنجا که نرخ مالیات تعلق گرفته به خانه های خالی پائین بود و قدرت مهار افرادی که از راه ملک و به قیمت ضرر به دیگران کسب درآمد می کردند را نداشت، طرح اصلاح ماده 54 قانون مالیات های مستقیم، در دی ماه سال 1399، موجب اصلاح موادی از این قانون و تهیه دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی و ابلاغ آن به تمام نهادهای ذی ربط شد.

بر اساس ماده 54 مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم: هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت های تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، ماهانه مشمول مالیات بر درآمد اجاره به شرح ماده 54 اصلاحی می شوند که عبارت است از: سال اول 6 برابر مالیات متعلقه، سال دوم 12 برابر مالیات متعلقه و از سال سوم به بعد 18 برابر مالیات متعلقه.

 

دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی ابلاغ شد:

رئیس کل سازمان امور مالیاتی، دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی را به ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، امیدعلی پارسا دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه را به ادارت کل امور مالیاتی شهر تهران و سایر استان‌ها ذیل ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه ۵ آذر ۱۳۹۹، ابلاغ کرد.

بخش‌هایی از این دستورالعمل به این شرح است:

۱. این دستورالعمل در ۱۵ بند تنظیم شده که بر اساس آن، ملاک احراز شرایط خالی بودن واحد مسکونی، واقع شدن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و همچنین اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان است.

۲. در این دستورالعمل، اگر واحد مسکونی در ۱۲۰ روز ابتدایی یا انتهایی سال خالی از سکنه، ولی در سایر ایام سال دارای کاربر باشد، مشمول این مالیات نخواهد شد.

۳. مالیات خانه‌های خالی شراکتی به نسبت سهم هر شریک، جداگانه محاسبه و ابلاغ می‌شود.

۴. مبنای محاسبه نرخ مالیاتی خانه‌های خالی بر اساس «جدول املاک مشابه» که سازمان امور مالیاتی هر سال تدوین می‌کند، خواهد بود.

۵. مأخذ محاسبه مالیات واحدهای خالی از سکنه، ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم است که پس از کسر ۲۵ درصد هزینه استهلاک واحد مسکونی، برآورد خواهد شد.

۶. نرخ‌های ۱۲ و ۱۸ برابر برای سال‌های دوم و سوم خالی از سکنه بودن، صرفاً در صورت توالی خالی بودن مسکن است و اگر در فاصله بین سال‌ها، واحد مسکونی پُر شود، در صورت خالی شدن در سال‌های بعد، مجدداً به نرخ سال نخست محاسبه خواهد شد.

۷. مالکان بیش از ۵ خانه خالی بدون احتساب متراژ (مالک بیش از ۳۰ دانگ مسکن خالی باشد)، مشمول دو برابری نرخ‌های مذکور است.

۸. مهلت ارسال برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی در سال ۱۴۰۰، پایان تیر ماه سال بعد خواهد بود. اوراق مذکور هم در سامانه مؤدیان مالیاتی قابل دسترسی است و هم برای مالکان این واحدها، به صورت پیامک ارسال خواهد شد.

۹. جریمه مالیاتی خانه‌های خالی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، معادل ۲۰ درصد مالیات مذکور در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است.

۱۰. امکان اعتراض به مالیات‌های متعلقه طبق قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد.

۱۱. در صورت عدم پرداخت مالیات خانه‌های خالی، جریمه در نظر گرفته شده همراه با اصل مالیات در زمان انتقال سند ملک مورد نظر، از مالک اخذ می‌شود.

 

مالیات خانه خالی چقدر است:

بر اساس قوانینی که در زمینه خانه های خالی در مجلس تصویب شده، اگر خانه ای بیش از چهار ماه خالی باشد، بعد از آن مهلت چهار ماه به او مالیات تعلق می گیرد و باید به پرداخت مالیات بپردازد به این صورت که در سال اول به ازای هر ماه 6 برابر، در سال دوم 12 برابر و در سال سوم 18 برابر.

در ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می شوند، تعریف شده و در آن بیان شده که نحوه محسابه مالیات خالی به این گونه است که 25 درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره از کل ما ‌الاجاره که اعم از نقدی و غیر نقدی می باشد، کسر می شود.

البته خوب است بدانید که بر طبق قانون مالیات های مستقیم در تهران به ملک های کمتر از 150 متر و در شهرستان ها به مالک ها یا واحد های کمتر از 200 متر تعلق نمی گیرد اما این معافیت در مالیات خانه خالی حذف شده و تمام خانه هایی که خالی از سکنه باشند مشمول مالیات می شوند.

اگر میخواهید مالیات کمی برای خانه خالی خود بپردازید بهتر است از کارشناسان مالیاتی که در این حوزه خدمات رسانی میکنند کمک بگیرید.

 

 

 

 

 

 

WWW.ILSAFIR.COM

 

 

 

در مقاله ی زیر به صورت کامل تر مطالعه کنید:

 

مالیات بر درآمد چیست؟
به کدام خانه‌های خالی مالیات تعلق می‌گیرد؟
انواع مالیات های تکلیفی

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد

 

 

 

 

 


نظرات