{ }

قوانین افزایش سرمایه درشرکت سهامی خاص

افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص چگونه است و چجوری انجام میشود

سرمایه شرکت عبارت است از دارایی های یک شرکت که با کم کردن تمام بدهی های آن، می توان به سرمایه شرکت پی برد.

میزان سرمایه شرکت تجاری، بیانی از میزان توان آن شرکت می باشد. برای افزایش سرمایه شرکت، حداکثری تعریف نشده و به میزان دلخواه قابل افزایش است اما معمولاً سرمایه شرکت های سهامی دارای حداقل است.

هرگونه تغییری در سرمایه شرکت سهامی درمجمع عمومی فوق العاده انجام میشود و به 2 صورت انجام میشود:

1-افزایش سرمایه 

2-کاهش سرمایه.


نکته:
در حالت کلی به مجموع دارائی‌ هایی که یک شرکت از بدو تاسیس دارد و به مرور به این دارایی‌ها افزوده می‌شود، سرمایه شرکت گفته می‌شود.


سرمایه یک شرکت می‌تواند موارد زیر باشد:

  • دارایی و وجوه نقدی که اصطلاحاً به آن سرمایه نقدی گفته می‌شود.

  • دارایی غیر نقدی مانند زمین، آپارتمان، محل دفتر شرکت (اگر سند آن بنام شرکت باشد)، ماشین آلات و غیره که به آن اصطلاحاً سرمایه غیر نقدی گفته می‌شود

  • دارایی‌های دیگر شرکت مانند: روابط خاص سهامداران و مدیران شرکت، تخصص‌های علمی یا فنی اعضاء شرکت اعم از سهامدارن یا مدیران شرکت، علائم تجاری، اختراعات و یا طرح صنعتی که مالک آن شرکت باشد و...

به عنوان مثال حداقل سرمایه شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال و حداقل سرمایه در ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال می­باشد. منظور از سرمایه شرکت سهامی، مجموع قیمت اسمی سهام شرکت است.


چگونگی تصویب افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص:

ثبت افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص:

شرکت ها بنابر شرایط اجباری یا اختیاری بعد از ثبت شرکت به تغییر در مقدار سهام و سرمایه خود می شوند. منظور از ثبت افزایش سرمایه شرکت ها، بالا بردن میزان اسمی مبلغ سرمایه شرکت نسبت به زمان تاسیس آن و تائید در اساسنامه است.

اما هر گونه تغییر در میزان سرمایه باید در سامانه اداره ثبت ورود و سپس آگهی آن در روزنامه رسمی چاپ شود. در شرکت سهامی خاص بعد از تصمیم  در رابطه با افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید باید مراتب را از طریق نشرآگهی در روزنامه کثیرالانتشار که آگهی مربوط به شرکت درآن انتشار می یابد به اطلاع صاحبان سهام برسد. در این آگهی باید مواردی از قبیل افزایش سرمایه. مبلغ اسمی سهام جدید. مبلغ اضافه ارزش سهام و تعداد سهامی که سهام دار به نسبت سهام خود حق تقدم در خرید آن را دارد. نحوه پرداخت. مهلت پذیره نویسی ذکرشود و درانتها اگر برای سهام جدید شرایطی خاص را دارد باید چگونگی این شرایط درآگهی قیدشود.

یکی از مهم ترین نکاتی که گفتن آن خالی از لطف نمی باشد این است که ارزش یک شرکت با سرمایه آن شرکت یکی نیست بلکه ارزش شرکت شامل سود، تجهیزات، نیروی انسانی، خطوط تولید، ارزش برند و غیره را در بر دارد در حالی که سرمایه مقدار پولی است که برای استارت اولیه هر شرکتی مورد نیاز بوده و معمولا سهامداران در تهیه و مهیا کردن آن نقش اساسی را دارند.


دلایل مهم افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص چه دلایلی است؟

دلایل مهم افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص:

افرایش سرمایه شرکت به معنای افزایش اسمی سرمایه ثبت شده یا افزایش تعداد سهام­ های منتشر شده شرکت است. گاهی شرکت برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها، گرفتن یک پروژه، اخذ وام از بانکها، رتبه بندی شرکت و ... تمایل به افزایش سرمایه دارند.


افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص را میتوان به 2 روش انجام داد:

  • صدور سهام جدید.
  • بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود.

روش های افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص:

طبق ماده 158 قانون تجارت 4 روش برای افزایش سرمایه سهامی خاص از طریق راه های مذکور وجود دارد که این 4 روش را می توان به صورت زیر بیان نمود:

  1. تبدیل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید یا همان افزایش سرمایه از محل مطالبات.
  2. پرداخت مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی.
  3. تبدیل اوراق قرضه به سهام.
  4. انتقال سود تقسیم نشده حاصله از ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت.

البته اگر شرکا هنوز سرمایه قبلی را کامل پرداخت نکرده باشند؛ امکان افزایش سرمایه وجود ندارد. افزایش سرمایه از طریق افزایش قیمت اسمی سهام­ های پیشین فقط در صورتی ممکن است که کل سهامداران با این افزایش قیمت موافق باشند.

 

  1. تادیه تمامی سرمایه قبلی که در شرکت وجود داشته، یعنی سرمایه قبلی شرکت کاملا به حساب شرکت واریز شود.
  2. تادیه مبلغی که افزایش یافته است. ( حالا یا از طریق آورده نقدی، یا تجهیزات یا مطالبات حال شده و یا ... ).
  3. تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت.
  4. ثبت افزایش سرمایه در سامانه و درج در روزنامه رسمی.

     

مالیات افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص:

شما به هر میزانی که سرمایه شرکت را زیاد کنید با به اندازه نیم در هزار آن مالیات پرداخت کنید.

یعنی به طور مثال شما اگر سرمایه شرکت را از 1 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش دهید باید نیم در هزار 99 میلیون تومان را به عنوان تمبر سرمایه پرداخت کنید. به طور ساده تر یعنی یک دوهزارم.

99 میلیون تقسیم بر 2000 هزار = 49500 تومان مالیات افزایش سرمایه از 1 میلیون به 100 میلیون خواهد بود.


مدت زمان ثبت افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص:

مدت زمانی که برای ثبت صورت جلسه افزایش سرمایه ممکن است مد نظر قرار گرفته شود 10 الی 15 روز کاری است.


از چند روش میتوان سرمایه شرکت را افزایش داد:

  1. افزایش سرمایه شرکت از طریق افزایش مبلغ اسمی سهام امکان پذیر می باشد.
  2. مبلغ اسمی را به صورت نقدی می توان پرداخت کرد.
  3. تبدیل و تغییر اوراق قرضه به سهام
  4. مطالبات و پرداخت های نقدی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به شرکت وارد شده به سهام تبدیل شود.
  5. انتقال سود تقسیم نشده و عواید حاصل از آن با اضافه کردن ارزش های جدیدی که سهام بدست آورده.

     

صورت جلسه افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص چگونه است

 

برای افزایش سرمایه چه صورت جلسه ای لازم است؟

افزایش سرمایه شرکت تنها در اختیار مجمع فوق العاده سهامداران است. یعنی صورتجلسه مجمع عمومی به طور فوق العاده. مجمع فوق العاده سهامداران با گرد هم آمدن بیش از نیمی از سهامدارن دارای حق رای رسمیت می­یابد اما چنانچه تعداد شرکت کنندگان در مجمع به این حد نرسد در دور دوم تشکیل مجمع، حضور بیش از یک سوم سهامدارن دارای حق رای کفایت می­کند. یک تصمیم در صورتی تصویب می­شود که بیش از دو سوم سهامداران به آن رای مثبت بدهند.


چه شرایطی برای افزایش سرمایه درشرکت مد نظر است:

در تمام اساسنامه های شرکت های مختلف، بر میزان و مبلغ سرمایه به شکل دقیق اشاره می شود که طبق قانون 83 لایحه ی قانونی اصلاح، هرگونه تغییر در مواد اساسنامه قبل از موعد منحصرا در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.

یکی از مهمترین ملزومات دیگر در افزایش سرمایه، حق تقدم با سهامداران قدیمی است بدین منظور که اگر شرکتی به دنبال افزایش سرمایه باشد، اولویت اصلی برای خرید سهام، با سهامداران قدیمی می باشد.

البته این حق قابلیت نقل و انتقال دارد و سهامداران جدید می توانند با خرید این حق از سهامداران قدیمی آن را به دست بیاورند.

 سرمایه قبلی شرکت ها بایستی تمام تادیه شود چرا که در غیر اینصورت افزایش سرمایه از هیچ طریقی امکان پذیر نخواهد بود.

روند افزایش سرمایه شرکت بدین صورت است که تمام اعضای هئیت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را اعلام می کنند و مجمع نیز با انجام بررسی های مختلف؛ نظر خود را در مورد افزایش سرمایه شرکت اعلام کنند.


مدارک لازم جهت افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص:

  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده، امضا شده توسط سهامداران.
  • لیست سهام داران و میزان سهام قبل و بعد از افزایش همراه با امضا.
  • نسخه ای از گزارش بازرس قانونی.
  • اساسنامه شرکت.
  • مشخصات عمومی اعضا جهت ثبت در سامانه.

نحوه افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص:

تمام سهامداران شرکت های سهامی با مسئله افزایش سرمایه روبه رو هستند چرا که این موضوع می تواند مزایا و فواید بسیار زیادی را برای شرکت ها داشته باشند که در بسیاری از موارد افزایش سرمایه ضروری و اجباری می باشد.

برای مثال اگر شرکت شما بعد از گذشت زمان به شرکت مادر تبدیل شود بایستی مقدار سرمایه را افزایش داد که مقدار سرمایه برای این گونه شرکت ها در حدود یک صد میلیارد ریال می باشد که اگر سرمایه یک شرکت مادر کمتر از این مقدار باشد بی شک، بایستی در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدام به افزایش آن داشته باشند.

نوع، اندازه و فعالیت تمام شرکت ها می تواند بر مقدار و میزان سرمایه اولیه و افزایش سرمایه شرکت تاثیر مستقیمی داشته باشد.

طبق ماده ۱۶۱ ل.ا. قانون تجارت و تبصره های آن، مجمع عمومی فوق العاده به پیشنهاد هیئت مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان شرکت در مورد افزایش سرمایه شرکت اتخاذ تصمیم می کند.
مجمع عمومی فوق العاده که در مورد افزایش سرمایه اتخاذ تصمیم می کند شرایط مربوط به فروش سهام جدید و تأدیه قیمت آن را تعیین یا اختیار تعیین آن را به هیئت مدیره واگذار می کند.

پیشنهاد هیئت مدیره راجع به افزایش سرمایه باید متضمن توجيه لزوم افزایش سرمایه و نیز شامل گزارشی درباره امور ثبت شرکت از بدو سال مالی در جریان و اگر تا آن موقع، مجمع عمومی نسبت به حساب های سال مالی قبل تصمیم نگرفته باشد،
حاکی از وضع شرکت از ابتدای سال مالی قبل باشد، گزارش بازرس یا بازرسان باید شامل اظهار نظر درباره پیشنهاد هیئت مدیره باشد.
مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیئت مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی که نباید از پنج سال تجاوز کند، سرمایه شرکت را تا میزان مبلغ معینی به یکی از طرق مذکور در قانون تجارت، افزایش دهد.
اساسنامه شرکت نمی تواند متضمن اختيار افزایش سرمایه برای هیئت مدیره باشد.
مادام که سرمایه قبلی شرکت تماما تأدیه نشده است افزایش سرمایه شرکت تحت هیچ عنوانی مجاز نخواهد بود.

هیئت مدیره در هر حال مکلف است در هر نوبت پس از عملی ساختن افزایش سرمایه حداکثر ظرف یک ماه مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه در قسمت مربوط به مقدار سرمایه ثبت شده شرکت به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند.


 

لطفا برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

ثبت شرکت سهامی خاص

 

 


جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد

 


نظرات




مطالب مرتبط