{ }

یکی از راه‌های پیشرفت در کسب‌وکار داشتن تجربه و دانش است. استفاده از یک بیزینس کوچ حرفه‌ای و موفق می‌تواند به روند رو به رشد سریع شما کمک شایانی نماید. در این مقاله سعی شده است تا در مورد ویژگی‌های بیزینس کوچ اطلاعاتی به شما داده شود تا بهترین را در راه پیشرفت خود انتخاب نمایید.

بهتر است قبل از پرداختن به ویژگی‌های یک کوچ موفق و حرفه‌ای، در مورد بیزینس کوچینگ و تأثیر آن بر روند رشد و موفقیت کسب و کار‌ها بدانیم.

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس چیست؟ فرقی نمی‌کند صاحب یک کسب و کار نه چندان بزرگ هستید یا قصد دارید یک شرکت چند ملیتی تأسیس کنید، بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را رشد و توسعه دهید، اما چگونه؟ برای دانستن مزایای این نوع بیزینس مقاله مزایا بیزینس کوچینگ را مطالعه کنید.

بیزینس کوچینگ یک ابزار قدرتمند است که به شما کمک می‌کند در کسب و کارتان به موفقیت برسید. بیزینس کوچ به صاحب کسب و کار کمک می‌کند تا به درکی عمیق‌تر از توانمندی‌ها و نقاط قابل بهبود خود دست یابند، نسبت به اهداف شخصی و کسب و کارشان آگاهی و بصیرت بیشتری کسب کنند.

با یک جستجوی ساده در اینترنت به چندین و چند سایت بر می‌خورید که ادعا می‌کنند می‌توانند کسب و کار شما را متحول سازند، اما بیشتر آن‌ها راهکارهایی بیش از حد کلی‌نگر و عمومی ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر منحصراً برای کسب و کار شما و نیازهای آن طراحی نشده‌اند، برای همین هم تأثیر و کارایی چندانی ندارند.

نمایشگر ویدیو
 

شرایط هر کسب و کار با کسب و کارهای دیگر متفاوت است، نمی‌توان یک فرمول جادویی نوشت و ادعا کرد که افزایش حجم فروش و سود دهی همه کسب و کارها و سازمان‌ها را در پی خواهد شد.
با ایجاد فرهنگ کوچینگ در کسب و کارتان می‌توانید پتانسیل رشد خود و کارکنانتان را به حداکثر برسانید تا عملکردشان بهبود یابد و در نتیجه راندمان کسب و کارتان بیش از پیش شود.

تاریخچه بیزینس کوچینگ

در دهه 70 میلادی، تیموتی گالوی نویسنده آمریکایی مجموعه‌ای از کتاب‌ها را به نام سری درونی (Inner Series) منتشر کرد. گالوی در این کتاب‌ها مجموعه‌ای از ایده‌های جدید در مورد کوچینگ (مربیگری) و دستیابی به موفقیت همه جانبه در ورزش‌هایی مثل اسکی، تنیس و دیگر حرفه‌ها مانند موسیقی را مطرح کرد که به قدرت درونی و نظم و انضباط فردی نیاز داشت.

مدل گالوی آنقدر محبوبیت پیدا کرد که بسیاری از غیر ورزشکاران هم در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود آن را پیاده‌سازی کردند. آمریکا آن روزها تشنه ایده‌های جدید تیموتی گالوی بود و از سراسر آمریکا او را برای سخنرانی‌های مشاغل تجاری و کسب و کارها دعوت می‌کردند.

سال‌ها بعد متفکران زیادی مانند ورنر ارهارد و توماس لئونارد (هردو آمریکایی) به گسترش ایده‌های گالوی در زندگی و کسب و کار پرداختند. با آن حال این “جان ویتمور” بود که تا حد زیادی از آموزه‌های تیموتی گالوی در بیزینس کوچینگ استفاده کرد.

 

بیزینس کوچ، مشاور کسب و کار نیست!

یک مربی فوتبال هیچ‌گاه همراه بازیکنان دور زمین نمیدود همین مورد در کوچینگ کسب و کار هم صدق می‌کند. اما یکی از تفاوت‌های عمده کوچینگ کسب و کار با سایر شاخه‌های کوچینگ در این است که بیزینس کوچ باید در زمینه تجارت و رهبری کسب و کار چندین و چند سال تجربه داشته باشد.

به علاوه بیزینس کوچ می‌تواند توصیه‌هایی کاملاً اختصاصی برای کسب و کار شما ارئه دهد؛ توصیه‌هایی مختص شما، مشتریان، محصولات، خدمات و موقعیت تجاری شما. در واقع بیزینس کوچ یک منبع اطلاعاتی و غنی از تجربه است که به شما می‌گوید چه باید بکنید.

بیزینس کوچ به مانند سایر کوچ‌ها به شما کمک می‌کند تا استعدادها و قابلیت‌های خود را ارتقا دهید، اهدافی برای خود مشخص کنید، به این اهداف متعهد باشید، در تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت‌ ساز یاری‌تان خواهد کرد، می‌کوشد تا موفقیت کسب و کار شما را مخصوصاً از لحاظ مالی تضمین کند. بیزینس کوچ تمام اطلاعات مربوط به کسب و کار شما را به دست می‌آورد تا چشم‌انداز شما را به خوبی درک کند. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله کوچینگ سازمانی چیست را مطالعه کنید.

 

چرا بیزینس کوچینگ؟

فرقی نمی‌کند که صاحب کسب و کاری هستید که مشکلات زیادی دارد یا یک کسب و کار موفق که قرار است از این هم موفق‌تر شود، مهم نیست که کارتان را تازه شروع کرده‌اید یا در میانه راه هستید و چندان هم بی‌تجربه نیستید، یک شرکت کوچک و نوپا هستید یا یک برند بزرگ و خوش آوازه، بیزینس کوچینگ به رشد و ارتقای روز افزون کسب و کار شما کمک خواهد کرد. بیزینس چیست؟

اریک اشمیت مدیرعامل اسبق گوگل می‌گوید؛ استخدام بیزینس کوچ بهترین تصمیم حرفه‌ای من بوده، البته اعتراف می‌کنم که کار دشوار و چالش‌برانگیزی بود چرا که به عنوان مدیرعامل یک شرکت موفق که روز به روز در حال پیشرفت و بزرگ‌تر شدن بود، نیازی به یک بیزینس کوچ نمی‌دیدم تا این که یکی از اعضای هیئت مدیرۀ گوگل مرا متقاعد کرد و در نهایت از نتیجه شگفت‌ انگیز کوچینگ کسب و کار مرا شگفت‌زده کرد.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای رشد و توسعه کسب و کارتان به یک بیزینس کوچ نیاز دارید؟

اریک اشمیت در مصاحبه با مجله Fortune به نقل از بیل گیتس گفت؛ همه انسان‌ها به یک کوچ نیاز دارند. بیل گیتس و استیو جابز از دیگر صاحبان کسب و کار بسیار موفق هستند که از خدمات بیزینس کوچینگ بهره گرفته‌اند.

 

 

بیزینس کوچینگ چه مزایایی دارد؟

نمی‌توان بیزنس کوچینگ را در مشخص کردن و رسیدن به اهداف خلاصه کرد، کوچینگ کسب و کار شما را در مسیر رسیدن به اهداف یاری می‌کند، انگیزه دادن و تشویق از مهم‌ترین عناصر بیزینس کوچینگ به شمار می‌رود. بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا؛

  • نقشه راه موفقیت را ترسیم کنید.
  • مناسب‌ترین افراد را انتخاب و استخدام کنید
  • یک محیط ایده‌آل برای رشد و ترقی کارکنا‌ن‌تان مهیا کنید.
  • باورهایی را شناسایی کنید که شما را محدود کرده و از حرکت باز می‌دارند.
  • این باورها و هر مانع دیگری را از سر راهتان بردارید.
  • متناسب با فرصت‌هایتان یک برنامه استراتژیک بنویسید.
  • مهارت‌های رهبری خود را ارتقا دهید.
  • به دیدگاه بهتر و واضح‌تری از کسب و کار خود برسید.
  • کسب و کار خود را مطابق با ارزش‌ها و اهداف شخصی‌تان پیش ببرید.
  • کارمندانی پرورش دهید که عملکرد و بازدهی بالایی دارند، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو هستند.

 

فرآیند بیزینس کوچینگ

فرآیند بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا ببینید امروز در چه جایگاهی قرار دارید، می‌خواهید در آینده به چه جایگاهی برسید و برای رسیدن به این جایگاه چه اقداماتی باید صورت دهید. فرآیند کوچینگ کسب و کار 4 مرحله دارد؛

  • اولین گام در بیزینس کوچینگ مشخص کردن هدف است.
  • سپس باید در پی یافتن نقاط قوت و نقاط قابل بهبود کسب و کارتان باشید تا به چشم‌انداز واضح‌تری از رشد سازمان و نیازهای آن دست یابید.
  • حال باید برنامه‌ای طراحی کنید و ببینید برای رسیدن به اهدافتان چه اقداماتی صورت دهید.
  • در پایان می‌بایست میزان پیشرفت‌تان را در راه رسیدن به هدف ارزیابی کنید.

بیزینس کوچ و صاحب کسب و کار طبق یک برنامه منظم با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا؛

  • تمامی تکالیف یا توافق‌هایی که در جلسه پیش تعیین شده بررسی شود.
  • اهداف و آرمان‌های صاحب کسب و کار برای خودش و تجارتش در دوره بعدی کوچینگ مشخص شود.
  • برنامه‌ای برای محقق شدن اهداف در دوره بعدی کوچینگ طراحی شود و ببیند چه اقداماتی باید صورت بپذیرد.
  • بین کار و زندگی تعادل و توازن برقرار شود.

همچنین بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله کوچینگ شغلی را مطالعه کنید تا بتوانید در کسب و کار خوب استفاده کنید

 

بیزینس کوچینگ چه کمکی به صاحبان کسب و کار می‌کند؟

خیلی‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که بیزینس کوچینگ فقط به درد کسب و کارهایی می‌خورد که با مشکل مواجه شده‌اند و برای عبور از بحران به کمک نیاز دارند. این در حالی است که بیزینس کوچینگ فضایی را فراهم می‌کند که صاحب کسب و کار بتواند چالش‌ها و مشکلات موجود را به فرصتی برای ارتقای عملکرد سازمان تبدیل کند.

صاحب کسب و کار به دنبال توصیه‌هایی کاملاً تخصصی است، می‌خواهد دیدگاهی واضح‌تر و واقع‌گرایانه نسبت به آینده کسب و کارش داشته باشد و برای از میان برداشتن موانع و مشکلات موجود راهکاری پیدا کند.

می‌توانید اطمینان داشته باشید که یک بیزینس کوچ حرفه‌ای قادر است مشکلات منحصر به فرد و سیستماتیک کسب‌و‌کار شما را شناسایی کند، اما چه کسی این توانایی را دارد که منتظر بماند تا شما خود به یک راهکار مناسب برسید و از همان ابتدا خودش راهکار و ایده‌هایش را پیشنهاد ندهد.

 

کوچ کسب و کار چه کمکی به سازمان شما می‌کند؟

بیزینس کوچ کیست؟

در حالت کلی یک مربی کسب‌وکار یا همان بیزینس کوچ متخصصان و کارآفرینانی هستند که در آن زمینه تجربه بسیار دارند و با انتقال تجربه به سایر کارآفرینان و شما می‌توانند در موفقیت نقش اساسی داشته باشند. این افراد با دارا بودن چندین کسب‌وکار موفق به شما کمک می‌کنند تا:

  • یک چشم‌انداز خوب و جامع برای زندگی و کسب و کارتان تعریف کنید.
  • شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید مهارت‌های حرفه‌ای خود را تقویت کرده و ذهن و نگرشتان را رشد و توسعه دهید.
  • به شما درباره خودتان، نقاط قوت و نقاط قابل بهبودتان بازخورد می‌دهد.
  • به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های کسب و کارتان را شناسایی کنید.
  • شما را با سازمان‌ها و متخصصینی ارتباط می‌دهد که می‌توانند در حل مشکلات و مسائل به شما کمک کنند.
  • در زمان تغییر و تحول به شما کمک می‌کنند یک بنگاه اقتصادی تأسیس کرده و آن را توسعه دهید.
  • به شما کمک می‌کنند تا میان زندگی و کسب و کارتان تعادل و توازن برقرار کنید.
  • به مشکلات شما گوش می‌دهد، کمک می‌کند تا برای خود اهدافی مشخص کنید، برنامه‌ای برای اقدامات لازم برای محقق ساختن این اهداف طراحی کنید و شما را ملزم می‌کند این برنامه ها را اجرا کرده و اقدامات لازم را صورت دهید.
  • به شما انگیزه می‌دهد و تشویق‌تان می‌کند تا اعتماد به نفس داشته باشید و برای خودتان ارزش و احترام قائل شوید.

مهم‌ترین عناصر یک رابطه کوچینگی چیست؟

یک عنصر کلیدی در برقراری یک رابطه مؤثر میان مراجع و بیزینس کوچ متعهد بودن هر دو طرف است. هر دو باید مشتاق باشند و زمان کافی صرف کنند تا اعتماد طرف مقابل را به دست آورند و یک رابطه خوب برقرار کنند. از دیگر ویژگی‌های ضروری که کیفیت یک رابطه را بهبود می‌بخشد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت؛

  1. احترام: این احترام در نتیجه تشخیص دانش، مهارت و توانمندی‌های کوچ و خواست مراجع برای توسعه دادن توانمندی‌ها و تجربیاتش به دست می‌آید.
  2. اعتماد: اعتماد در نتیجه ارتباط، در دسترس بودن، قابل‌پیش‌بینی بودن و وفاداری میان کوچ و مراجع پدید می‌آید.
  3. شکل گیری همکاری و شراکت: کوچ و مراجع باید به این موضوع پی ببرند که هر دو همچون شرکای حرفه‌ای و تجاری نیستند.
  4. انتظارات و توقعات واقع‌گرایانه: کوچ شما را تشویق می‌کند برای خود اهدافی مشخص کنید که واقع‌بینانه و دست یافتنی و مرتبط با کسب و کار شما باشند.
  5. زمان: در رابطه میان کوچ و صاحب یک کسب و کار، زمان یکی از مهم‌ترین عناصر است هر دو یک زمان خاص را برای ملاقات‌هایتان در نظر می‌گیرید، در ابتدا این ملاقات‌ها باید یک یا دو بار در هفته باشد؛ شکل‌گیری این رابطه زمان کمتری باید صرف کنید.

 

نقطه شروع کوچینگ کجاست؟

بیزینس کوچینگ با یک جلسه معارفه آغاز می‌شود که در آن کوچ با صاحب کسب و کار و تجارت او آشنا می‌شود. سپس بر اساس یک برنامه منظم با او جلسه می‌گذارد. این جلسات می‌توانند به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی برگزار شوند.
در این جلسات تغییرات حاصل بررسی و ارزیابی می‌شوند، استراتژی‌هایی طراحی خواهند شد، مشکلات موجود شناسایی و شفاف‌سازی خواهند شد، اهدافی معین می‌شوند.

مخاطبان بیزینس کوچینگ چه کسانی هستند؟

بیزینس کوچینگ به درد کسانی می‌خورد که می‌دانند چه می‌خواهند و با آغوش باز به استقبال تغییر می‌روند. در این صورت بیزینس کوچ به آن‌ها کمک می‌کند تا برای خود اهدافی بهتر و عالی‌تر تعریف کنند، بهتر تصمیم بگیرند، عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند و روابط‌شان را بهبود بخشند. ببیزنس کوچینگ برای؛

  • مدیران عامل
  • مدیران ارشد
  • صاحبان کسب و کار
  • کارآفرینان
  • و همه کسانی که قصد توسعه سازمانشان را دارندمناسب است.

 

 

ویژگی‌های مهم در انتخاب یک بیزینس کوچ

نبود سازمان متحد و ناظر بر انتخاب کوچ موجب شده تا هر فردی با هر سطحی از دانش و تجربه ادعای کوچ بودن داشته باشد و در هنگام کار عملاً هیچ کارایی نداشته باشد. به همین علت در هنگام انتخاب کوچینگ داشتن اطلاعات در مورد بهترین ویژگی‌های بیزینس کوچ می‌تواند تا مقدار زیادی به شما کمک نماید. در ادامه به ویژگی‌های بیزینس کوچ خواهیم پرداخت.

1. اعتماد
داشتن اطلاعات جامع و کامل کوچینگ از موکل خود می‌تواند به او کمک کند تا بهترین خدمات و راهکار‌ها را در جهت پیشبرد و موفقیت کسب‌وکار ارائه دهد.
به همین دلیل داشتن اعتماد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیزینس کوچ عالی است تا فرد مراجعه‌کننده بتواند به راحتی و بدون احساس ترس، اضطراب و شرم سؤالات خود را از کوچ بپرسد.

2. سطح دانش و اعتبار
یکی دیگر از ویژگی‌های بیزینس کوچ داشتن آگاهی، توانمندی و میزان تأثیرگذاری آن در راه موفقیت است. بررسی توانمندی‌ها و موفقیت‌های کوچ در زمینه‌های مختلف، کسب‌وکار‌ها و افرادی که با هدایت کوچ به موفقیت دست‌یافته‌اند، می‌توانند پارامتر‌هایی برای انتخاب کوچ باشند. شما می‌توانید با بررسی نظرات مشتریان قبلی شخص کوچ، انتخاب خود را عاقلانه‌تر انجام دهید.

3. راه برقراری ارتباط
یکی از عوامل تأثیر‌گذار در انتخاب بیزینس کوچ، نحوه برقراری ارتباط آن با فرد مراجعه‌کننده است. چنانچه کوچ از شیوه ارتباطی مؤثری استفاده کند می‌تواند در سایه اعتماد، تمامی اطلاعات مورد نیاز را از فرد مراجعه‌کننده دریافت نماید. در دسترس بودن کوچ در تمام زمان‌ها و نه تنها در جلسات حضوری به فرد این اطمینان را می‌دهد تا در هر لحظه بتواند سؤالات خود را با او در میان بگذارد.

4. شنونده خوب
شنونده خوب بودن یکی از لازمه‌های موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای است. شنونده خوب بودن به معنای درک کردن کامل تمامی پیام‌های کلامی و غیرکلامی شخص مراجعه‌کننده است. رفتار یک کوچ موفق باید به نحوی باشد که فرد متوجه شود پیام به صورت کامل از جانب کوچ درک و رسیدگی می‌شود.

 

5. اهداف
دستیابی به اهداف در بازه‌های زمانی مختلف (کوتاه‌مدت، می‌ان‌مدت و بلندمدت) در هر کسب‌وکاری دارای اولویت است. استفاده از یک بیزینس کوچ موفق این امکان را می‌دهد تا با کمک دانش و تجربه خود، امکان رسیدن به هدف را در بازه زمانی مشخص شده تخمین بزنند.

6. ارائه بازخورد
یکی دیگر از ویژگی‌های بیزینس کوچ عالی، ارائه بازخورد به فرد مراجعه‌کننده به جهت تعیین میزان پیشرفت است. رشد و موفقیت یک کسب‌وکار در گرو بازخورد‌های داده شده توسط بیزینس کوچ است. بازخورد‌ها باید شفاف و به صورتی باشد که از طرف موکل قابل درک باشد.

7. صداقت و درستکار بودن
یکی از بالاترین ارزش‌های اخلاقی که یک بیزینس کوچ باید داشته باشد، صداقت و درستکاری فرد است. چنانچه کوچ با موکل خود صادق نباشد، فرد هرگز نقاط ضعف خود را متوجه نخواهد شد و دستیابی به موفقیت برای او امکان‌پذیر نخواهد شد.

8. علاقه‌مندی به یادگیری
یکی از وظایف مربی کسب‌وکار، میزان علاقه‌مندی او به درک و دریافت و یادگیری مسائل جدید است. علاوه بر یادگیری تکنیک‌های به روز مربیگری باید نسبت به هر اتفاق جدید در دنیا واکنش نشان دهد و در صدد کسب اطلاعات باشد تا بتواند با علایق موکل خود مرتبط نموده و راه‌های مناسب را ارائه دهد.

9. به چالش انداختن فرد
یک بیزینس کوچ حرفه‌ای خوب می‌داند با ایجاد چالش‌های مختلف و دادن سختی به فرد مراجعه‌کننده می‌تواند نقاط ضعف آن را تشخیص و شناسایی کند. بیزینس کوچ موفق، فرد را در رسیدن به هدف و نقاط بالاتر تشویق می‌کند.

10. توانایی حل مسأله
یکی از بهترین ویژگی‌های بیزینس کوچ موفق، تشخیص مسائل و تفکیک آن‌ها از یکدیگر است. در واقع یک کوچ حرفه‌ای باید راهکار‌های مختلفی برای ایجاد تغییرات مثبت و سازنده ارائه دهد.

11. داشتن مهارت اجتماعی
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیزینس کوچ عالی که می‌تواند حتی از عامل دانش و تجربه بالاتر نیز باشد، داشتن مهارت اجتماعی کوچ است. شناخت و درک افراد با طبقه‌های اجتماعی متفاوت و نحوه برخورد و ایجاد ارتباط با افراد گوناگون یکی از ویژگی‌های بیزینس کوچ موفق است.

12. شناخت محدودیت‌ها
شاید از نظر شما این مورد نمی‌تواند یکی از ویژگی‌های بیزینس کوچ حرفه‌ای باشد اما این قابلیت می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. شناخت توان دانشی و علمی خود یکی از عامل‌های موفقیت کوچ است. او خوب می‌داند که نباید در مورد زمینه‌هایی مانند اقتصاد، حسابداری و … که اطلاعاتی ندارد هرگز اظهارنظر نکند و از یک کارشناس حرفه‌ای و متخصص در این زمینه کمک بخواهد.

 

سوالات متداول درباره بیزینس کوچینگ

  1. بیزینس کوچینگ چه تفاوتی با منتورینگ دارد؟ منتورینگ به فرآیند استاد شاگردی گفته می‌شود که فرد برای افزایش مهارت و کسب و تجربه در کنار فرد باتجربه (استاد) قرار می‌گیرد. درحالی که کوچینگ مراجع با کوچ خود همراه می‌شود تا طی فرآیندی پتانسیل های خود را شناسایی و بهبود بخشد. ممکن است در رسیدن به اهداف باهم تشابه داشته باشند اما مسیر و عملکرد آنها متفاوت است.
  2. آیا واقعاً بیزینس کوچینگ به رشد کسب و کارم کمک میکند؟ چطور؟

    کوچینگ کسب و کار با تحلیل سازمان شما و اعضای آن و همینطور تنظیم اهداف سازمانی و فردی به رشد حداکثری کسب و کار شما کمک می‌کند و این محدود به مدت همکاری و حضور بیزینس کوچ در کسب و کار شما نیست. ارزشی که کوچینگ به هریک از اعضای گروه اضافه می‌کند که در نهایت تاثیرات مثبت بلند مدتی (مانند مهارت های موثر فردی) برای سازمان ایجاد می‌کند.

  3. آیا صاحبان کسب و کارهای کوچک هم می‌توانند از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده کنند؟فرقی نمیکند کسب و کارتان چقدر بزرگ یا کوچک و نوپا باشد بیزینس کوچینگ به شما در تسریع روند پیشرفت کمک خواهد کرد. مشکل اینجاست که اغلب شرکت‌های کوچک حاضر به پرداخت هزینه های یک بیزینس کوچ نیستند یا آن را کاربردی نمی‌پندارند. اما این را بدانید که نرخ بازگشت سرمایه کوچینگ 700٪ بوده و رضایت مشتریان آن نزدیک به 98٪ می‌باشد.
  4. در اولین جلسه بیزینس کوچینگ چه می‌گذرد؟

    بیزینس کوچ ترتیب یک جلسه معارفه را می‌دهد و در آن سؤال‌های مفصلی درباره کسب و کار و زندگی مراجع می‌پرسد. این جلسه چیزی در حدود 2 ساعت طول می‌کشد. برخی بیزینس کوچ‌ها پیش از شروع جلسه معارفه یک پرسش‌نامه و یک قرارداد تهیه می‌کنند و از صاحب کسب و کار می‌خواهند به این پرسش‌ها پاسخ داده و قرارداد را امضا کنند. این جلسه معارفه اهمیت بسزایی دارد چرا که سبک و لحن جلسات کوچینگ و نحوه همکاری بیزینس کوچ و صاحب کسب و کار را مشخص خواهند کرد.

 

نتیجه‌گیری

با کوچینگ و بخصوص بیزینس کوچینگ و کاربرد آن در سازمان‌ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک آشنا شدیم و آموختیم تسهیلگری توسط یک کوچ در سازمان اهمیت بالایی دارد و اکثر سازمان‌های موفق و برندهای نام آشنا، رشد خود را مدیون حضور کوچ‌های حرفه‌ای‌ (که سازمان آنان را آنالیز و توسط خودشان رشد داده‌اند) هستند.


نظرات