{ }

گام اول: ثبت‌نام کامل در اداره خدمات پناهندگی

از شما دعوت به عمل خواهد آمد که ثبت نام کامل درخواست خود را شخصاً در یکی از اداره‌های پناهندگی منطقه‌ای یا واحدهای مستقل آن تکمیل نمایید. همچنین می‌توانید درخواست پناهندگی برای دیگر اعضای خانواده‌تان، چنانچه با شما در یونان هستند و نیز مایل به این کار می‌باشند را ارائه نمایید

جهت ارائه درخواست برای حمایت بین المللی ، حق کمک گرفتن از مترجم ارائه شده توسط مقامات را دارید.

هنگام ارائه درخواست‌تان، می‌بایستی شما با صداقت کامل به تمامی سوالات کارمند اداره خدمات پناهندگی که از شما پرسیده می‌شود پاسخ دهید. ارائه مدارک و شواهد کذب یا بیان ادعاهای نادرست می‌تواند اثر منفی بر روی قضاوت در پرونده‌تان داشته باشد.

در زمان ارائه درخواست‌تان برای حفاظت بین‌المللی، از شما و خانواده‌تان عکس گرفته خواهد شد. ازشما و افراد بالای ۱۴ سال در خانواده‌تان نیز اثرانگشت گرفته خواهد شد. اثر انگشت‌تان وارد پایگاه مرکزی داده‌های اروپا                    (EURODAC)خواهد شد، درخواست‌تان ممکن است توسط یک  دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بررسی گردد. بخش دوبلین ۳ (“Dublin III”)  را در زیر ملاحظه نمایید.

جواز سفر(پاسپورت) و هر مدرک دیگری که در اختیارتان بوده و مربوط به بررسی پرونده‌تان، تایید هویت شما و اعضای خانواده‌تان، کشور مبدأ و همچنین وضعیت خانوادگی‌تان باشد را باید به اداره خدمات پناهندگی ارائه نمایید.

ثبت نام کامل درخواست شما شامل جزییات مشخصات، کشور مبداء، نام پدر، نام مادر، نام همسر، نام فرزندان، آدرس الکترونیکی ایمیل (در صورت وجود)، مشخصات ظاهری تشخیص هویت، اعلام دقیق تمامی دلایلی که چرا درخواست حمایت بین المللی دارید، آدرس محل سکونت یا اقامت، زبانی را که قصد بررسی تقاضای خود را با آن دارید و همچنین  تقاضای نماینده ی واجد شرایط با ارائه ی وکالت نامه به وی، می باشد.

درشرایطی که شما فرزند بی سرپرست هستید، شما در مورد مصاحبه خود توسط سرپرست تعیین شده خود مطلع خواهید شد. از سرپرست شما (آقا / خانوم) نیز برای مصاحبه دعوت به عمل خواهد آمد و ممکن  است در زمان مصاحبه شما را همراهی کند. برای رفع هر گونه ابهام در خصوص سن شما ممکن است مقامات دستور آزمایش پزشکی صادر کنند. شما و سرپرست شما باید در هر مرحله از این روند مطلع شوید و باید رضایت داشته باشید.

اگر شما بچه ی بی سرپرست هستید میتوانید اطلات بیشتری در اینجا پیدا کنید.

اگر شما تابعیت دارید و یا بدون تابیعت با اجازه ی اقامت از یکی از کشورهای زیر (غنا، سنگال، توگو، گامبیا، مراکش، الجزایر، تونس، آلبانی، گرجستان، اوکراین، هند، ارمنستان، پاکستان و بنگلادش را دارید، باید از موارد زیر مطلع باشید:

  • کشور شما در لیست کشورهای مرجع امن قرار دارد بنابرین توسط اداره ی پناهندگی  تصور می‌شود که شما در خطر جانی و آزار و اذیت جدی در صورت بازگشت قرار ندارید و مقامات کشور از شما حفاظت خواهند کرد
  • و فقط  در صورتی که دلایل جدی دارید که خلاف موضوع را اثبات می کند باید به آن‌ها ارائه دهید و
  • در خواست شما به سرعت بررسی خواهد شد و در صورتی که نتوانید آنرا در مصاحبه خود به خوبی شفاف، قابل فهم و خاص مطابق با دلیل ترس خود از آزار اذیت احتمالی یا خطر جانی بیان کنید در خواست شما به دلیل عدم شواهد کافی رد شده و شما به کشور مبداء خود برگشت داده خواهید شد.

درصورتی که شما قربانی شکنجه، تجاوز، یا هر گونه خشونت جدی هستید باید مقامات مسئول را به ترتیب از           موضوع مطلع کنید که بتوانند برای شما کمک های لازم فراهم کنند.

اداره ی پناهندگی زمانی را برای انجام مصاحبه ی شما تعیین خواهد کرد و شما کارت متقاضی حمایت بین‌المللی خود را دریافت خواهید کرد که به مدت ۶ ماه اعتبار خواهد داشت.

کلیه اطلاعاتی که در رابطه با پرونده تان می دهید محرمانه می باشند. اعضای کارکنان خدمات پناهندگی وظیفه راز نگهداری را دارند و هرگونه اطلاعاتی که شما در طول بررسی درخواست خود به سرویس پناهندگی ارائه می دهید، برای کسی که شما به عنوان عامل آزار و اذیت یا آسیب جدی معرفی می کنید ، اعلام نخواهد شد.

 شما ممکن است درخواست تماس با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل یا هر سازمانی که از نظر حقوقی ، پزشکی و روانی را پشتیبانی می‌ کند، بکنید.

در طول این مراحل شما حق دارید از وكیل یا مشاوری  كه انتخاب كرده اید كمك بگیرید (بدون هیچگونه مداخله ای توسط سرویس پناهندگی). در این صورت ، شما باید کتباً اجازه دهید (تأیید اعتبار امضای شما لازم است) تا او بتواند در طول مصاحبه شما را همراهی کند یا شما را قبل از خدمات پناهندگی آماده کند. هزینه های وکیل یا مشاور بر عهده ی شما خواهد بود. در ضمن سازمان هایی وجود دارند که کمک حقوقی رایگان ارائه می دهند .

 برای اطلاعات بیشتر لطفا اینجا را ببینید:  

ممکن است بخواهید مصاحبه  شخصی شما توسط یک مترجم از جنسیت مورد نظر شما انجام شود ، مشروط بر اینکه دلایل جدی برای چنین درخواستی وجود داشته باشد. درخواست شما توسط سرویس دفاتر پناهندگی ارزیابی می شود و در صورت امکان پذیرفته می شود.

شما همچنین باید در تاریخ مصاحبه خود شخصاً برای بررسی پرونده تان به اداره پناهندگی مراجعه کنید، در غیر این صورت بررسی پرونده شما قطع می شود و کارت شما دیگر معتبر نخواهد بود.

گام دوم: مصاحبه با اداره خدمات پناهندگی

در تاریخ مصاحبه با جزئیات می‌بایستی به اداره پناهندگی بروید. در طول این مصاحبه، کارمند اداره خدمات پناهندگی از شما سوالاتی درباره با اطلاعاتی که در درخواست‌ تان ذکر شده شامل اطلاعات هویتی ‌تان، چگونگی آمدن‌ تان به یونان، دلایل ترک کشور خود، یا کشوری که پیش از این در آن ساکن بودید و دلایلی که چرا نمی‌توانید و یا نمی‌خواهید به آن کشور بازگردید خواهد پرسید. در طول مصاحبه، می‌توانید هر مدرک دیگری که لازم می‌دانید را نیز ارائه نمایید.     اداره خدمات پناهندگی می‌تواند تصمیم بگیرد که چنانچه مدارکی برای تصمیم‌ گیری‌شان نیاز داشته باشند را نزدشان نگه دارد و رسید امضاء شده‌ای را برای هر مدرک ارائه شده‌ به شما خواهند داد.

برای هر یک از اعضای بزرگسال خانواده یک مصاحبه جداگانه انجام می شود همچنین برای هر یک ازاعضای خانواده که زیر سن هستند با توجه به سطح بلوغ آنها و شرایط ذهنی وهر تجربه و حوادثی که تجربه کرده اند.

در هنگام مصاحبه شما یک مترجم نیز حضور خواهد داشت. ترجمه به زبانی که شما درک می کنید ارائه می شود. مترجم بصورت رایگان ارائه می شود.

در طول مصاحبه مترجم وجود خواهد داشت. ترجمه به زبانی که شما درک می کنید، انجام خواهد شد.

ارائه ی ترجمه رایگان خواهد بود.

شما ممکن است بخواهید با UNHCR یا هر سازمانی که پشتیبانی حقوقی ، پزشکی و روانی دارد تماس بگیرید. می توانید با همراهی یک وکیل یا مشاور دیگر (کارشناس حقوقی ، پزشک ، روانشناس یا مددکار اجتماعی) در مصاحبه شرکت کنید.

شما می توانید در مصاحبه خود با یک وکیل یا مشاور دیگر (پزشک ، روانشناس یا مددکار اجتماعی) که باید کتباً مجوز دهید  تا بتواند در مصاحبه شما شرکت کند یا از جانب شما در سرویس پناهندگی نمایندگی کند. هزینه آن و سایر هزینه ها یا وکیل یا هر مشاور دیگر باید توسط شما تأمین شود.

مصاحبه شما ممکن است بصورت صوتی  ضبط شود. مسئول پرونده متنی (صورت جلسه) را که شامل تمام سوالات و پاسخ های مصاحبه است ، تهیه می کند. اگر مصاحبه به صورت صوتی ضبط نشده باشد ، باید متن را با کمک مترجم مطالعه و صحت همه مطالب را تأیید کنید یا اصلاحاتی را درخواست کنید و سپس آن را امضا کنید. ممکن است پس از انجام درخواست مربوطه ، نسخه ای از متن و یا فایل ضبط صدا از مصاحبه خود را دریافت کنید.

.

اگر زن هستید، می‌توانید درخواست کنید که در صورت دسترس و امکان، مصاحبه ‌تان با یک کارمند خانم اداره خدمات پناهندگی و یک مترجم خانم انجام گردد. در هر صورت، شما می‌توانید درخواست کنید که مسئول مصاحبه و مترجم‌ شفاهی ‌تان از هر جنسیتی با انتخاب خودتان باشد، ولی برای این درخواست باید دلیل جدی داشته باشید. درخواست شما توسط اداره خدمات پناهندگی ارزیابی خواهد شد.

هرچیزی که در هنگام مصاحبه بگویید محرمانه می‌ماند. این اطلاعات در اختیار کسانی که شما را تحت تعقیب قرارداده‌اند گذاشته نخواهد شد، اما ممکن است در اختیار مقامات یونانی قرار گیرد.

گام سوم: مقامات یونانی در مورد درخواست شما تصمیم می‌گیرند

پس از مصاحبه ، خدمات پناهندگی پس از در نظر گرفتن اظهارات شما در طول مصاحبه شخصی ، شواهدی که برای توجیه ادعای خود ثبت کرده اید ، اطلاعات مرتبط با کشور مبدا و همه عناصر موجود در مورد درخواست شما ، تصمیم گیری خواهد کرد. پس از مصاحبه، اداره خدمات پناهندگی تصمیم خواهد گرفت که آیا به شما وضعیت پناهندگی یا پناهندگی یا حمایت جانبی، اجتماعی اعطا کند، و یا درخواست شما را رد کند.

اگر درخواست حمایت بین المللی شما رد شود ، تصمیم برای اخراج شما از کشور صادر می شود.

سند تصمیمی که برای شما ارسال می شود به همراه یک سند اضافی به زبانی که شما درک می کنید و به روشی ساده و آسان برای درک مطالب و نتایج تصمیم صادرمیشود.

شما می توانید تصمیم خود را شخصاً یا از طریق نامه ای دریافت کنید که از طریق نامه سفارشی برای شما (یا وکیل) ارسال می شود.

شما این امکان را دارید که از طریق برنامه بازگشت داوطلبانه سازمان بین المللی مهاجرت (Δ.Ο.M) به کشور مبدا خود برگردید.

چنانچه انچه آدرس یا شماره تماس ‌تان را عوض کرده‌اید، می‌بایستی فوراً به اداره خدمات پناهندگی اطلاع دهید.

در حالی که بررسی درخواست شما معلق است ، در صورت تمایل می توانید آن را پس بگیرید. در چنین شرایطی ، درخواست شما دیگرمورد بررسی قرار نمی گیرد و اقامت شما در این کشور مجاز نیست و در صورت نداشتن اجازه اقامت  ، مجبور به ترک یونان هستید.

در صورت دریافت پناهندگی توسط جمهوری یونان ، شما مجاز به دریافت اجازه اقامت سه ساله هستید که به مدت سه (۳) سال معتبر خواهد بود و در صورت تمایل به عنوان ذینفع ، می توانید یک سند مسافرتی صادر شده توسط جمهوری یونان بدست آورید که به شما اجازه می دهد برای مدت زمان حداکثر نود (۹۰) روز از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا بازدید کنید. اجازه اقامت برای ذی نفعان  حمایت فرعی(اجتماعی) برای یک (۱) سال اعطا می شود و پس از بررسی مجدد برای دو (۲) سال دیگر تمدید می شود.

در صورت رد درخواست شما ، یا در صورت اعطای وضعیت حمایت فرعی که فکر می کنید از حق پناهندگی برخوردار هستید ، حق تجدیدنظر در دادگاه تجدید نظر (مرحله دوم) را دارید. شما باید در مهلت مقرر مطابق با تصمیمی که دریافت کرده اید ، درخواست خود را به اداره پناهندگی منطقه ای یا واحد پناهندگی که جواب منفی را صادر کرده است، ارائه نمایید.

در صورت اقامت درمکانی که دور از اداره پناهندگی منطقه ای (یا واحد پناهندگی) واقع شده است و تصمیم شما را صادر کرده است ، می توانید درخواست تجدیدنظر خود را در نزدیکترین دفتر خدمات پناهندگی ارائه دهید. در این صورت ، درخواست تجدید نظر شما در همان روز از طریق پست الکترونیکی ایمیل به اداره پناهندگی یا واحد پناهندگی که تصمیم را صادر کرده است، ارسال می شود. برای ارائه درخواست تجدیدنظر، باید شخصاً به دفتر خدمات پناهندگی مراجعه کرده و مدرک مربوطه (تجدیدنظر) را که به امضای شما یا وکیل شما رسیده ، به همراه داشته باشید. در صورت بازداشت ، باید درخواست تجدیدنظر خود را به رئیس بازداشتگاه یا مرکز خود بسپارید و او درخواست تجدید نظر شما را با نمابر یا از طریق دیگر به صورت الکترونیکی به دفتر پناهندگی منطقه ای یا واحد پناهندگی صادر کند.

با ارسال درخواست تجدیدنظر، کارت جدید متقاضی حمایت بین المللی به شما تعلق می گیرد.

سرویس پناهندگی دارای لیستی از وکلا است که ممکن است در مدت زمان ارائه درخواست تجدید نظر شما و بررسی در مرحله دوم ، از شما رایگان حمایت کنند.:

درخواست تجدیدنظر شما توسط کمیته مستقل تجدیدنظر بررسی خواهد شد. کمیته مستقل استیناف معمولاً درخواستهای تجدیدنظر را براساس اسناد موجود در پرونده شما بررسی می کند و برای مصاحبه با شما تماس نمی گیرد. با این حال ، در صورت تمایل به ارائه شواهد اضافی به منظور در نظر گرفتن درخواست تجدید نظر شما در مورد تاریخ رسیدگی به درخواست تجدیدنظر و همچنین مهلت مقرر به شما اطلاع داده خواهد شد .

در صورت تصمیم کمیته ی استیناف تجدید نظربرای تماس با شما برای مصاحبه ، حداکثر ده (۱۰) روز کاری قبل از تاریخ مصاحبه به شما اطلاع داده می شود. شما حق دارید برای حضور در کمیته استیناف توسط یک وکیل یا مشاور دیگرهمراهی شوید.

کمیته استیناف تصمیم خواهد گرفت که یا به شما پناهندگی اعطا کند ، یا از وضعیت حمایتی جانبی(اجتماعی) برخوردار شوید و یا درخواست تجدید نظر شما را رد کند.

در صورت رد درخواست تجدیدنظر شما ، یا اعطای وضعیت حمایت فرعی که فکر می کنید حق داشتن  پناهندگی را دارید ، می توانید درخواست ابطال این جواب را به دادگاه اداری محلی که به مدت (۳۰) روز از روز بعد ازتحویل جواب به شما داده میشود می شود، ارائه دهید. درخواست ابطال اثر تعلیق خودکار ندارد ، به این معنی که در صورت رد درخواست تجدیدنظر ، اخراج شما از کشور امکان پذیر است.

در صورت رد درخواست شما ، در یک بازداشتگاه پیش از عزیمت تا زمان ابطال شدن و یا تایید نهایی درخواست شما در مکانی قبل از خروج از کشور، بازداشت می شوید. شما در بازداشتگاه پیش از عزیمت حبس خواهید شد حتی در صورت ارائه درخواست از نو (درخواست مجدد) و یا درخواست ابطال آن، اگر درخواست تجدید نظر شما دوباره رد شود، شما حق دارید به دادگاه بروید. اگربعد از رای دادگاه درخواست شما دوباره رد شود، کمیته مستقل تجدید نظر جواب بازگردانده شدن به کشور خود را صادر خواهد کرد .


نظرات