{ }

ابزار دفاع شخصی شامل ابزاری از قبیل شوکر، گاز اشک آور و اسپری فلفل می شود که در قانون قاچاق اسلحه ،مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز به آن پرداخته شده است.
در ماده ۱۲ قانون قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز به تفسیر برای نگهداری و استفاده از هر کدام از این ابزار، مجازاتی جداگانه از سوی قانون گذار تعیین گردیده است.
هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل کند و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد، مجازات خواهد شد. وی در پاسخ به سوال حمایت  مجرمانی که اعمال ذیل را انجام دهند به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می گردند:
الف ـ استفاده از مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از ۱۵ تا ۲۵ سال
ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از ۲ تا ۵ سال
پ ـ مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و جزای نقدی ۱ تا ۲ برابر ارزش مواد کشف شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه
ت ـ استفاده از گازهای بی حس کننده، بیهوش کننده و اشک آور، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال
ث ـ مواد محترقه و شوک دهنده ها (شوکرها)، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه
در قانون برای نگهداری این دسته از ابزار، مجازات تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شده است

البته در ارتباط با این موضوع رویه های مشخصی داریم که آن هم منوط به نظر قاضی است. البته باید گفت که این عمل دفاع مشروع تلقی نمی شود.در مورد دومی، دفاع مشروع تلقی نمی شود بدان جهت که خطر رفع شده است.
با توجه به آنچه که کارشناسان در گفت وگو با «حمایت» مورد تاکید قرار دادند، در صورتی که شخصی مورد هجوم دیگری قرار گیرد و از خود دفاع کند، مجرم نخواهد بود. البته باید شرایط دفاع مشروع وجود داشته باشد که این شرایط عبارتند از: باید دفاع با خطر و حمله متناسب باشد یعنی به عنوان مثال کسی که با چوب به پای دیگری می زند، مضروب نمی تواند اقدام به کشتن او کند، زیرا عرفا ایراد ضرب عمدی به پا به عنوان عمل کشنده محسوب نمی شود.
عمل ارتکابی نباید بیش از حد لازم باشد زیرا ارتکاب این عمل به منظور رفع خطر یا تجاوز است و بعد از اینکه در اثر اقدام متوسل به دفاع، تجاوز و خطر رفع شد، دیگر ادامه اعمالی که دارای وصف مجرمانه است لازم نیست.

نگهداشتن وسایلی که از آنها برای تهاجم استفاده می شود و سلاح سرد محسوب می شوند به بهانه دفاع نمی تواند بهانه ای برای فرار از مجازات باشد چرا که نگهداری بعضی از این سلاح ها جرم هستند و فرد با نگهداری یا استفاده از آنها مرتکب جرم می شود.

مدتی است افشانه‌های فلفلی یا همان اسپری‌های فلفلی به بهانه‌های مختلف فروخته می‌شود و قانون هم برای آن‌ها مجازات سختی را در نظر گرفته است.

مجازات استفاده این اسپری‌ها ۲ تا ۵ سال حبس است و از عوارض آنها می‌توان به سوختگی صورت، کوری مطلق و همچنین خفگی منجر به مرگ، اشاره کرد که متاسفانه بسیاری از جوانان از این مسئله بی‌اطلاع هستند.

(هرگونه حمل، استفاده و نگهداری از اینگونه تجهیزات ممنوعیت غیرقانونی دارد و استفاده‌کننده غیرمجاز مانند مصادیق استفاده‌کننده از سلاح سرد محاکمه و مجازات می‌شوند و استفاده‌کنندگان از گازهای اشک آور علاوه بر جزای نقدی به جزای کیفری نیز محکوم می‌شوند.)

اسپری‌های اشک‌آوری که در بازار سیاه به فروش می‌رسد برای بازدارندگی حیوانات وحشی  l می باشد  و سبب خفگی و سوختگی صورت و نابینایی فرد می‌شود.

شورای امنیت کشور به منظور سامان‌ دهی و سازمان‌ دهی استفاده، فروش، خرید، توزیع و نگهداری تجهیزات مانند شوکر، افشانه و … مقرر نموده است، توزیع و فروش این تجهیزات از سوی نیروی انتظامی صورت گیرد که به طبع آن مرکز انتظام پلیس پیشگیری مسئولیت این مهم را به تعدادی از موسسات خدمات حفاظتی – مراقبتی در سطح کشور واگذار نمود.

نیروی انتظامی به صنوف و سازمان‌هایی که درصد بیشتری در بحث وقوع جرم دارند از جمله جواهر فروشان طلا و جواهر، صرافان، داروخانه‌ها به خصوص شبانه‌روزی، وکلا، دادگستری، جامعه‌پزشکی، پرستاری، افشانه داده است.

اعضای صنوف عنوان‌شده می‌توانند از طریق اتحادیه مربوطه درخواست خود را برای دریافت افشانه اعلام نمایند .

افرادی می‌توانند از طریق حراست سازمان‌های مربوطه درخواست خود را برای دریافت تجهیزات اعلام کنند.

این افراد از طریق رده‌های حفاظت اطلاعات سازمان متبوع خود به مرکز انتظام متصل می‌شوند.


  شما واجد شرايط هستيد؟

درست است كه نيروي انتظامي به كساني كه به‌خاطر حفظ جان و مال‌شان نيازمند دريافت تجهيزات دفاع شخصي باشند، مجوز اين اقدام را مي‌دهد اما دريافت اين وسايل، كار ساده‌اي نيست. اگر شما در گروه طلافروش‌ها، صراف‌ها، متصديان جايگاه‌هاي عرضه سوخت، جامعه پزشكان، كانون وكلا و رانندگان وسايل نقليه درون و برون شهري تحت نظارت اتحاديه مربوطه باشيد، يا جزو فروشندگان سلاح، مهمات و متصديان داروخانه‌هاي شبانه روزي به حساب بياييد، مي‌توانيد با دريافت مداركي از موسسات گفته شده مجوز حمل و نگهداري اين تجهيزات را دريافت كنيد. گذشته از صاحبان اين مشاغل، خبرنگاران هم مي‌توانند با دريافت مجوز از اداره ارشاد اسلامي استان خود براي دريافت اين تجهيزات اقدام كنند.
اگر ‌دنبال دريافت اين وسايل هستيد و در گروه شغل‌هاي گفته شده هم جا مي‌گيريد، بدانيد كه نيروي انتظامي تنها مرجعي است كه مي‌توانيد مجوز دريافت اين تجهيزات را از آن دريافت كنيد؛ پس به دام فروشندگان غيرقانوني نيفتيد و براي خودتان دردسر درست نكنيد. اگر شما در يكي از گروه‌هاي گفته شده باشيد و سن‌تان از 18 سالگي گذشته باشد، مي‌توانيد با داشتن برخي شرايط ديگر چنين مجوزي را دريافت كنيد. از نظر نيروي انتظامي، براي دريافت اين سلاح‌ها، بايد ثابت كنيد جان‌تان با تهديداتي روبه‌روست يا ممكن است از نظر مالي با تهديد‌هايي روبه‌رو باشيد. در ضمن دريافت‌كنندگان اين تجهيزات بايد سلامت جسمي و رواني و توانايي به كارگيري اين تجهيزات را هم داشته باشند. البته براي دريافت اين تجهيزات، نداشتن سوء پيشينه و فساد اخلاقي هم لازم است و بايد چنين موضوعاتي با استعلام از پليس امنيت اثبات شود. پس بهتر است اگر جان و مال‌تان با خطر جدي روبه‌روست، براي دريافت اين وسايل اقدام كنيد و بدون داشتن دلايل محكم، از اين هفت خان رستم نگذريد.


امتیاز مقاله: 1

نظرات




بهنام درغ

واقعا اگه بشه با حكم حمل گرفت

@ilsafir

سلام وقت بخیر متوجه سوالتون نشدم لطفا کامل تر توضیح بدین