{ }

- قانع نشدن آفیسر پرونده دلیل اصلی رد شدن ویزا

بنابر اعلام  شاید مهم‌ترین دلیل قانع نشدن آفیسر پرونده در خصوص دلایل سفر و یا قطعی بودن بازگشت متقاضی به کشور مبدأ پیش از پایان اعتبار ویزا باشد. در بیش از ۹۰ درصد ریجکتی‌های شینگن و در شرایطی که تمامی مدارک ارائه‌شده به سفارت ظاهراً مشکلی ندارند، تردید افسر پرونده دایر بر احتمال ماندن متقاضی در اروپا پس از پایان برنامه سفر ارائه‌شده و اعتبار ویزا، اصلی‌ترین عامل ریجکت ویزای شینگن است. در پی مهم‌ترین دلایل رد ویزای شینگن را به ترتیب اهمیت بررسی خواهیم کرد.

۲- ارائه توضیحات ناکافی در خصوص هدف و نحوه اقامت

همان‌طور که اشاره شد یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل رد شدن ویزای شینگن ارائه توضیحات ناکافی و قانع‌کننده در خصوص هدف، شرایط و نحوه اقامت برنامه‌ریزی‌شده است. درواقع متقاضی سفر به اروپا باید بتواند با ارائه اسناد و مدارکی متقن در رابطه با هدف از سفر، برنامه سفر و وضعیت مالی و شغلی خود آفیسر پرونده را به این جمع‌بندی برساند که دلیل سفر همان است که ارائه‌شده.

۳- دلایل اثبات بازگشت متقاضی به کشور مبدأ

اگر متقاضی بتواند با ارائه مدارکی همچون سند ملکی، نامه اشتغال به کار، روزنامه رسمی و پیوندهای قوی خانوادگی در کشور مبدأ این اطمینان را ایجاد کند که پس از پایان برنامه سفر به کشور خود بازخواهد گشت، احتمال ریجکت ویزای شینگن وی تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

۴- ارائه برنامه سفر مبهم

بر اساس قوانین شینگن برای درخواست ویزای شینگن برنامه سفر تعیین‌کننده سفارتی خواهد بود که متقاضی می‌بایست از طریق آن برای اخذ ویزا اقدام نماید. اگر برای مثال قصد سفر به فرانسه را دارید نمی‌توانید از سفارت آلمان برای وقت سفارت و دریافت ویزای شینگن اقدام نمایید، هرچند کشور آلمان نیز عضو اتحادیه اروپا و عضو پیمان شینگن باشد. یا حتی اگر در برنامه سفر ۶ روزه خود علاوه بر فرانسه می‌خواهید برای مثال ۲ یا حتی ۳ روز هم در آلمان اقامت داشته باشید (ورود به اروپا از طریق فرانسه) بازهم درخواست وقت سفارت باید از طریق سفارت فرانسه صورت گیرد. بنابراین اقدام از طریق سفارت اشتباه، ارائه ندادن محل اقامت (برای تمامی شب‌هایی که در منطقه شینگن خواهید بود) و ارائه ندادن رزرو بلیط همگی در زیرمجموعه برنامه سفر مبهم قرارگرفته و به‌راحتی به ریجکت ویزای شینگن خواهند انجامید.

۵- فقدان و یا ناکافی بودن مدارک مالی لازم برای تأمین هزینه‌های سفر

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند به‌سادگی به ریجکت ویزای شینگن بیانجامد، نبود مدارک کافی مالی برای پوشش هزینه‌های سفر به اروپا است. به این منظور هر متقاضی به‌صورت مجزا یا سرپرست خانواده به نمایندگی از تمامی اعضا می‌بایست گزارش گردش مالی کافی و مربوط به بیش از یک ماه گذشته ارائه دهد. همچنین موجودی فعلی حساب متقاضی نیز یکی دیگر از مواردی است که مورد توجه افسر پرونده قرار خواهد گرفت.

۶- ارائه ندادن مدارک اقامت و یا مدارک متناقض

متأسفانه بسیاری از کارگزاران اخذ ویزای شینگن با وعده‌هایی صوری و با انگیزه‌هایی صرفاً سودجویانه مدارک اقامت جعلی در پرونده متقاضی قرار می‌دهند تا بدین ترتیب در هزینه‌های اخذ ویزا به‌ اصطلاح صرفه‌جویی کنند. برای مثال اگر آفیسر پرونده شک کند مدارک رزرو هتل، رزرو بلیط (حتی بلیط پروازهای بین‌شهری در اروپا و منطبق بر برنامه سفر) و فیش‌های پیش‌پرداخت تور مسافرتی متناقض و حتی مبهم است به‌راحتی می‌تواند درخواست ویزا را رد کند.

۷- فعالیت‌های مجرمانه درگذشته یا حال حاضر

هرگونه سابقه کیفری (حتی کوچک) در گذشته و یا فعالیت‌های مجرمانه فعلی به‌طور قطع به ریجکت ویزای شینگن خواهد انجامید. درواقع برای افسر پرونده بسیار مهم خواهد بود فردی که برای سفری توریستی به اروپا سفر می‌کند، به قوانین و استانداردهای زندگی اروپایی احترام گذاشته و به آن‌ها پایبند باشد.

۸- پاسپورت مخدوش، آسیب‌دیده و یا نامعتبر

گذرنامه یکی از مهم‌ترین مدارکی است که برای اخذ ویزا به سفارت تحویل داده می‌شود. بنابراین اگر پاسپورت شما مخدوش و یا حتی جلد رو آن آسیب‌دیده باشد احتمال ریجکت ویزای شینگن وجود داد. در مواردی حتی خود متقاضی خبر ندارد که صفحه‌ای از پاسپورت وی گم شده است و پس از بررسی‌های انجام‌شده در سفارت متوجه این موضوع می‌شود. زمانی که کار از کار گذشته است. همچنین پاسپورتی که کمتر از ۶ ماه (برای برخی سفارت‌ها کمتر از ۳ ماه) از اعتبار آن باقی‌مانده باشد و یا دست‌کم ۲ صفحه خالی در آن نباشد، امکان دارد مسئول پرونده را به رد ویزای شینگن سوق دهد.

۹- ارائه مدارک جعلی

هرگونه مدرک جعلی حتی یک برگ نیز بدون تردید به ریجکت ویزای شینگن خواهد انجامید. به‌هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی سعی نکنید با ارائه مدارک جعلی برای ویزای شینگن اقدام کنید. سفارت‌های اروپایی با مدارک جعلی به سخت‌ترین شکل ممکن برخورد می‌کنند و در مواقعی حتی با ثبت تخلف صورت گرفته در پرونده نه تنها در درخواست بعدی متقاضی نیز سخت‌گیری بسیاری را در قبال آن پرونده اعمال خواهند کرد بلکه با قرار گرفتن پرونده مذکور در سیستم یکپارچه سفارت‌های اروپایی باقی سفارت‌خانه ها هم در جریان تخلف صورت گرفته قرار خواهند گرفت.

۱۰- سایر عوامل

علاوه بر موارد اشاره‌شده در بالا که مهم‌ترین و شایع‌ترین دلایل ریجکت ویزای شینگن محسوب می‌شوند مواردی دیگر همچون سن (زیر ۳۰ سال و مجرد)، حساب‌سازی بانکی، دعوت‌نامه، سابقه سفر ضعیف و نامه مرجع نامعتبر را نیز می‌توان از موارد دیگری دانست که در رد ویزای شینگن تأثیرگذار خواهند بود. بسیاری از سفارت‌خانه‌های اروپایی به افراد مجرد زیر ۳۰ سال که به‌طور انفرادی سفر می‌کنند ویزا نمی‌دهند یا سخت‌گیری می‌کنند که دلیل اصلی آن‌هم تردید در خصوص بازگشت متقاضی به کشور مبدأ پس از پایان سفر است.

یا اگر مسافر حسابی را به سفارت اعلام کند که در کمتر از یک ماه ناگهان مبلغ قابل ‌ملاحظه‌ای به آن واریزشده است، از نظر افسر پرونده حساب‌سازی تلقی می‌شود و جالب اینکه گاها دعوت‌نامه خویشاوندی و پیوندهای قوی خانوادگی در اروپا موجب می‌شود افسر پرونده شک کند درخواست‌کننده ویزا قصد اقامت دائم در اروپا را داشته و مهر ریجکت ویزای شینگن پایان پرونده خواهد بود.

مراقب باشید: بار سومی وجود ندارد

مهر ریجکت ویزا، اساساً لکه ننگی است در پاسپورت! چه این مهر برای ویزای کانادا باشد و چه برای ویزای شینگن. فرقی نمی‌کند، مهر ریجکت ویزا در پاسپورت واقعاً کلافه کننده است. یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص ریجکت ویزای شینگن باید به آن توجه داشت این است که وجود ۲ مهر ریجکت ویزا در یک پاسپورت کار را برای اخذ این ویزا در آینده حتی از سفارتی دیگر بسیار دشوار خواهد کرد. بنابراین بسیار مهم است در صورت درج مهر ریجکت ویزای شینگن در پاسپورت برای بار اول، حتماً با بررسی دلایل قیدشده در نامه ریجکتی با رعایت برخی ریزه‌کاری‌های مهم و رفع نواقص پرونده بار دیگر، در زمان مناسب و از سفارت مناسب برای ویزای شینگن اقدام کنید.

می‌توان گفت مدارکی که به سفارت برای اخذ ویزا ارائه می‌دهید سرنوشت پرونده شما را تعیین خواهند کرد. بنابراین اولاً فریب تبلیغات سودجویانه و غلط آژانس‌ها و مؤسساتی که شما را ترغیب به سندسازی و ارائه مدارک جعلی می‌کنند را نخورید و ثانیاً پیش از اقدام به تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن و تکمیل مدارک حتماً با کارشناسان و مؤسسات باتجربه و معتبر در این زمینه مشورت کنید تا شانس موفقیت و ویزا شدن درخواست به حداکثر برسد.

نحوه اعتراض و رفع ریجکت ویزای شینگن

اگر به هر دلیلی درخواست شما برای ویزا رد شد، نحوه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن به چه ترتیب است؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از متقاضیان سفر یا کار در اروپا را به خود مشغول کرده است. اینکه بدانیم به چه دلیلی سفارت درخواست ما برای ویزا را رد کرده است شاید نخستین قدم برای اعتراض به ریجکت ویزای شینگن باشد. با اطلاع از دلیل و یا دلایل رد درخواست ویزا می‌توان با ارسال نامه‌ای به سفارت مربوطه موسوم به نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن اعتراض خود را اعلام کرد. البته این نامه چه از نظر فرم و چه از نظر محتوا ویژگی‌هایی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

نگارش صحیح و دقیق نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن درواقع تمام کاری است که از دست شما برای اعتراض به رد درخواستتان برمی‌آید. پس باید در استفاده از این آخرین و تنها شانستان کمال دقت را داشته باشید. مواردی که باید در نگارش نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن رعایت شوند به شرح زیر هستند:

  • اطلاعات فردی: شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، شماره پاسپورت، آدرس پست و ایمیل
  • تاریخ ریجکت ویزای شینگن: که باید در ابتدای نامه و بعد از درج اطلاعات شخصی قید شود
  • دلیل رد ویزای شینگن: که باید صراحتاً و دقیقاً همان موردی باشد که در نامه ریجکتی سفارت آمده
  • دلایل و توضیحات شما در خصوص بروز اشتباه در ریجکت ویزای شینگن: درواقع مهم‌ترین بخش‌نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن است. در این بخش باید با ارائه دلایل، توضیحات و یا مدارک لازم توضیح دهید چرا رد درخواست شما اشتباه بوده و چرا باید با بررسی مجدد پذیرفته شود.

مراحل رفع ریجکتی ویزای شینگن

بند (۳)۲۳ توافقنامه شینگن به‌صراحت اعلام می‌دارد تمامی افرادی که با رد ویزای شینگن مواجه شده‌اند این حق را خواهند داشت تا به این رأی اعتراض کنند و همان‌طور که اشاره شد نگارش دقیق و اصولی نامه اعتراض به رد ویزای شینگن تنها راه موجود است. برای این منظور ابتدا نامه ریجکتی ارسال‌شده از سفارت را به‌دقت مطالعه کنید تا از دلیل و یا دلایل ارائه‌شده برای ریجکت ویزای شینگن خود مطلع شوید.

سپس اگر مطمئن هستید مدارکی که برای دریافت ویزا به سفارت ارائه داده‌اید درست بوده‌اند و دلایل اشاره‌شده برای رد درخواست شما را پوشش می‌دهند با توضیح مجدد آن‌ها در نامه اعتراض و برجسته کردن آن‌ها برای تغییر رأی صادرشده  اقدام کنید. همان‌طور که اشاره شد این نامه تنها شانس شما برای تغییر ریجکت ویزای شینگن است پس حتماً پیش از نگارش آن با کارشناسان رفع ریجکتی ویزای شینگن مشورت کنید.

بهترین زمان اقدام مجدد پس از ریجکت ویزای شینگن

بنا بر قوانین شینگن، برای اقدام مجدد پس از ریجکت ویزای شینگن محدودیت قانونی وجود ندارد. بدان معنی که حتی می‌توان دو روز پس از دریافت نامه ریجکتی سفارت با ارائه مدارک جدید به رد ویزا اعتراض کرد و در صورت دقیق بودن توضیحات و مدارک ارائه‌شده موفق به دریافت ویزا شد. اما اگر موارد اشاره‌شده در نامه ریجکتی سفارت درست بوده باشند و کوتاهی و اشتباه از طرف متقاضی و یا آژانس اقدام کننده باشد، بنا بر قانونی نانوشته در ایران بهتر است دست‌کم ۶ ماه صبر کرد و بار دیگر برای اخذ ویزای شینگن اقدام نمود. بدیهی است در درخواست مجدد می‌بایست با بازنگری در مدارک موردنیاز، نسبت به رفع نواقص درخواست قبلی اقدامات لازم صورت گیرد.

سخن آخر پیش از مواجهه با رد شدن ویزای شینگن

همانطور که در این مطلب متوجه شدید رد شدن ویژای شینگن هزینه‌های سنگینی مثل از دست دادن زمان و از دست دادن اعتبار را در پی دارد. برای همین بهترین راه اقدام از طریق کارشناسانی است که با سالها تجربه و مواجهه با انواع دلایل ریجکتی مسیر دریافت ویزا و یا رفع ریجکتی را بلد هستند. اما پیدا کردن کارشناس و موسسه‌ای معتبر هم خود نیاز به دقت فراوان دارد.

 


نظرات