{ }

- شاید شما قصد داشته‌ باشید در آینده با مجموعه‌ها و ارگان‌های دولتی کار کنید، در این حالت بهتر است آگاه باشید که مجموعه‌های دولتی اولویت خیلی بالایی دارند تا حتما با اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) کار کنند.

2- شاید قصد داشته باشید در مناقصات و مزایدات شرکت کنید که در این حالت هم لازم است تحت عنوان یک شخص حقوقی باشید.

3- شاید شما قصد داشته باشید از تسهیلات بانکی با مبالغ بسیار بالا استفاده کنید، در این حالت معمولا بانک‌ها اعتبار بیشتری برای اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) قائل خواهند شد.

4- شاید نوع فعالیت شما به‌گونه‌ای باشد که برای کسب مجوز فعالیت خود حتما ضروری باشد که با عنوان شخص حقوقی شروع به فعالیت کنید.

5- فارغ از چهار مورد یاد شده قبلی شاید شما قصد داشته باشید در نگاه مشتریان کالا یا خدماتتان از اعتبار ویژه‌ای که از نظر شما فقط شرکت‌ها آن‌را دارا هستند برخوردار باشید، که البته این موضوع  را درک می‌کنم چراکه ممکن است نوع مشتریان شما به‌گونه‌ای باشند که کار کردن با یک شرکت را ترجیح دهند که در این حالت هم چاره‌ای نیست که به سمت شروع کار با عنوان شخص حقوقی بروید و شرکت ثبت کنید.

در تمامی مواردی که در بالا قید شد حاکی از الزام و ضرورت قانونی یا عرف شما به شروع فعالیت با عنوان شخص حقوقی بود که در این‌صورت چاره‌ای جز این اقدام نیست.

و اما اگر هیچ یک از موارد بالا شامل حال شما نمی‌شود توصیه و پیشنهاد من شروع فعالیت با عنوان شخص حقیقی است چرا که به لحاظ مالیاتی مزایایی قابل تامل برای شما و کسب و کارتان دارد.

 

و اما یک نکته اساسی: یاد آور می‌شوم که این پیشنهاد من عموما با در نظر گرفتن جنبه‌های مالیاتی و قوانین مربوط به حوزه مالیات است.

بهتر است هرچه زودتر برویم سراغ اصل مطلب و دلایل خود را مبنی بر این پیشنهادم ارائه کنم.

به چه دلیل پیشنهاد می‌کنم با عنوان شخص حقیقی فعالیت خود را آغاز کنید؟

01

1- محاسبه نرخ مالیات به‌صورت پلکانی:

بر اساس ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی به‌صورت پلکانی می‌باشد به این نحو که درآمد مشمول مالیات آن‌ها در طی سال به هر میزان که باشد به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • تا 50 میلیون تومان درآمد مشمول مالیات سالانه با نرخ 15 درصد
  • از 50 تا 100 میلیون تومان درآمد مشمول مالیات سالانه با نرخ 20 درصد
  • بالاتر از 100 میلیون تومان درآمد مشمول مالیات سالانه با نرخ 25 درصد

بهتر است بدانید که این نرخ پلکانی در مورد اشخاص حقوقی با نرخ ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌شود و به‌صورت ثابت با نرخ 25 درصد قابل محاسبه است.

02

2- استفاده از تبصره ماده 100:

هرساله توسط سازمان امور مالیاتی گروه‌هایی از مودیان مالیاتی که با عنوان اشخاص حقیقی هستند تعیین می‌شوند که نیازی به ارسال اظهارنامه عملکرد ندارند و براساس نرخی مقطوع با افزایش درصدی از مالیات سال قبل آن‌ها بدون نیاز به رسیدگی، مالیاتشان مشخص می‌شود که این شرایط هم فوق‌العاده خوب است و به‌عنوان یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

03

3- استفاده از معافیت معیشتی ماده 101:

هرسال بر اساس قانون تا میزان مشخصی از درآمد اشخاص حقیقی از مالیات بر درآمد معاف می‌شود و مازاد بر آن مشمول مالیات با نرخ ماده 131 خواهد بود که این موضوع هم نهایتا منجر می‌شود تا اشخاص حقیقی مالیات کمتری را پرداخت کنند. به‌عنوان مثال معافیت ماده 101 که در سال 98 برای هر شخص حقیقی مشخص شده به میزان 25 میلیون و 800 هزارتومان بوده است و چنانچه شخصی مازاد بر این مبلغ درآمد داشته باشد مشمول مالیات می‌شود و تا این مبلغ از مالیات معاف است.

04

4- عدم تکلیف به نگهداری دفاتر قانونی و اسناد و مدارک در گروه دوم و سوم اشخاص حقیقی:

بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقیقی به سه گروه، اول و دوم و سوم تقسیم می‌شوند. گروه اول اشخاصی هستند که میزان فروش کالا یا خدمات آن‌ها بالاتر از مبلغ 3 میلیارد تومان در سال باشد یا در مشاغلی نظیر هتل‌ها، بیمارستان‌ها، صرافی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صاحبان کارخانه‌ها یا واردکنندگان و صادر کنندگان باشند. اگر شخص حقیقی در زمره گروه اول نباشد در گروه دوم یا سوم خواهد بود که در این حالت نیز نیازی به نگهداری و تکمیل دفاتر قانونی و ارائه اسناد و مدارک ندارد که این موضوع بار سنگینی از میزان فعالیت‌ها و تکالیف مالیاتی اشخاص بر می‌دارد و یک دلیل خیلی خوب است که کسب و کارها با عنوان اشخاص حقیقی تشکیل پرونده مالیاتی دهند.

05

5- نگرش سهل‌گیرانه‌تر ممیزین مالیاتی:

از آنجایی‌که تکالیف مالیاتی کمتری بر عهده اشخاص حقیقی گذاشته شده است لذا به‌صورت معمول نگاه اداره مالیات و ممیزین مالیاتی در رسیدگی‌های مالیاتی نگرشی آسان‌گیرتر است و به اصطلاح خودمان بهتر با اشخاص حقیقی راه می‌آیند همچنین در مراحل دفاعیات مالیاتی هم این امر صدق می‌کند و نگاهی سهل گیرانه‌تر به اشخاص حقیقی وجود دارد البته این مورد یک اصل نانوشته است ولی بر اساس تجربیات فعلی تاکنون این موضوع صدق می‌کرده.

با جمع‌بندی نکاتی که مطرح شد باز هم یادآور باشم که در ابتدا پاسخ این سوال اساسی را بدهید که آیا ضرورت قانونی یا عرف دارید که با عنوان شخص حقوقی شروع به کار نمایید که پاسخ این سوال در بخش اول مقاله آمده است و هیچ‌یک از موارد مذکور شامل حال شما نبود پیشنهادم را با دلایلی که در بخش دوم مقاله عنوان کردم مورد ارزیابی قرار دهید و در نهایت، خودتان راه را انتخاب کنید.


نظرات