{ }

مهاجرت به ترکیه و شرایط عمومی آن

ترکیه کشوری است که موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی دارد چرا که بخشی از آن در آسیا و بخشی دیگر در قاره اروپا قرار دارد و در طول تاریخ همواره به عنوان یک پل ارتباطی بین دو قاره اروپا و آسیا عمل کرده است. ترکیه از نظر قلمرو و مساحت در بین کشورهای بزرگ منطقه قرار دارد. این کشور از شمال با دریای سیاه، در شمال شرقی با جورجیا و ارمنستان،‌ از شرق با جمهوری آذربایجان و ایران، از جنوب شرقی با عراق و سوریه،‌ در جنوب غربی و غرب با دریای مدیترانه و در شمال توسط یونان و بلغارستان محدود می شود. آنکارا پایتخت ترکیه است در حالی که بزرگترین شهر و بندر آن استانبول است.

ترکیه در حال حاضر میزبان بیشترین جمعیت مهاجر است. تعداد مهاجران و پناهندگان ساکن ترکیه اکنون ۳.۹ میلیون نفر است که بیش از ۹۰ درصد آن ها سوری هستند و به دنبال درگیری های مداوم در سوریه به ترکیه مهاجرت نموده اند. از طرف دیگر وجود دانشگاه های معتبر بسیاری در ترکیه باعث شده است متقاضیان مهاجرت به ترکیه برای تحصیل نیز نرخ بالایی را به خود اختصاص دهند.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

یکی از بهترین روش های دریافت اقامت ترکیه، کار در این کشور است. متقاضیان مهاجرت به ترکیه از طریق کار در ابتدا باید بدانند با توجه به اینکه زبان رسمی مردم ترکیه، ترکی استانبولی می باشد تسلط به زبان ترکی استانبولی از جمله پیش نیازهای اصلی برای استخدام توسط کارفرمایان ترک می باشد. کلیه متقاضیان کار در ترکیه نیاز به دریافت مجوز کاری از وزارت کار و رفاه اجتماعی (MLSS) این کشور دارند. البته شایان ذکر است در اولین مرحله شخص متقاضی باید مراحل جستجوی شغل و مصاحبه را با موفقیت گذرانده و با یک کارفرمای ترک به توافق رسیده باشد. همزمان با دریافت مجوز کاری شخص، مدارک از سوی کارفرما نیز باید به اداره کار تحویل گردد. در این حالت ابتدا به فرد اقامت یک ساله اعطا می گردد که در صورت تمدید قرارداد کاری توسط کارفرما، مدت اقامت نیز تمدید می گردد.

 کلیه دانشجویان در حال تحصیل نیز تنها با ارائه مجوز کاری مجاز به کار پاره وقت در این کشور هستند. جالب است بدانید نرخ بیکاری کشور ترکیه در حدود ۱۱ درصد است و این عدد در مقایسه با کشورهایی مثل آلمان و اتریش که زیر 5 درصد آمار بیکاری دارند نشان از وضعیت نامساعد اشتغال در این کشور دارد. به همین دلیل به دانشجویان مقطع لیسانس در کشور ترکیه مجوز کاری اعطا نمی گردد و تنها دانشجویان مقطع فوق لیسانس و دکتری حق انجام کار پاره وقت را دارند. در نمودار زیر نیز می توانید روند تغییرات نرخ بیکاری در ترکیه در سال های اخیر را مشاهده نمایید.

 

از دیگر نکات مهم برای متقاضیان کار در ترکیه بررسی شرایط ویزای همراه است. شخص متقاضی پس از یک سال کار و پرداخت بیمه و مالیات به دولت ترکیه می تواند برای همراهان خود اعم از همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال درخواست ویزا نماید. به صورت کلی در حال حاضر کشورهای برتر اروپایی مانند آلمان واتریش در مقایسه با ترکیه از بهترین گزینه های مهاجرت کاری برخوردار هستند لذا توصیه می گردد با توجه به رزومه شغلی و تحصیلی خود،‌ ویزای کاری این کشورها را نیز بررسی نمایید.

 

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

تحصیل در ترکیه از سطح مدارس شروع می شود و تا مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ادامه دارد. تحصیل در مدارس ترکیه به زبان ترکی استانبولی است. سن تحصیل در مدارس ترکیه از ۷ سالگی شروع می شود و تا ۱۸ سالگی ادامه دارد. در کلیه مدارس دولتی کشور ترکیه تحصیل به صورت رایگان است. تحصیل در دانشگاه های ترکیه به زبان های ترکی و انگلیسی امکان پذیر است. کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور را دارند باید به زبان ترکی تحصیل کنند اما در دانشگاه های خصوصی امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

 متقاضیان مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل باید در اولین مرحله نسبت به اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. افرادی که قصد ورود به دانشگاه های ترک زبان را دارند، باید مدرکی مبنی بر گذراندن آزمون Yos ارائه نمایند. این مدرک برای دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی فعالیت دارند Sat نام دارد. امکان دریافت بورس تحصیلی نیز در ترکیه وجود دارد که با توجه به رزومه تحصیلی فرد قابل اعطا می باشد. میانگین نمرات مقاطع تحصیلی قبلی و تسلط به زبان ترکی از موارد مهم در اخذ بورس تحصیلی به حساب می آیند.

 

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

 

سرمایه گذاری در ترکیه یکی از راه های مهاجرت به این کشور می باشد. سیاست های کشور ترکیه در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی بنا شده است. به صورتی که سرمایه گذاران علاوه بر اخذ اقامت این کشور می توانند به سود قابل توجهی نیز دست یابند. یکی از راه های مهاجرت به ترکیه سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت است. در این روش نیاز است که فرد متقاضی طی استخدام ۵ نفر نیروی ترک، بیمه و مالیات آن ها را به دولت بپردازد. از این طریق پس از ۵ سال شخص می تواند اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کند.

خرید ملک در ترکیه نیز یکی دیگر از روش های اخذ اقامت و تابعیت ترکیه می باشد. این شیوه علاوه بر سود حاصل از سرمایه گذاری شما را به سمت اخذ تابعیت نیز سوق خواهد داد. برای اینکه از طریق خرید ملک موفق به اخذ پاسپورت ترکیه شوید، باید ارزش ملک خریداری شده حداقل معادل ۲۵۰ هزار دلار آمریکا باشد. پس از خرید ملک به ارزش 250 هزار دلار طی 70 روز پاسپورت ترکیه را کسب می کنید. البته ملک خریداری شده به مدت 3 سال نباید فروخته شود.

برای خرید ملک در ترکیه وام نیز می توانید دریافت کنید. در برخی از پروژه های ملکی که توسط موسسه MIE معرفی می شوند شما تنها باید 150 هزار دلار از ارزش ملک را بپردازید و 100 هزار دلار باقی مانده توسط کمپانی ارائه دهنده پروژه پرداخت می شود. در واقع شما خانه ای به ارزش 250 هزار دلار را با مبلغ 150 هزار دلار خریداری می کنید. برای بازپرداخت وام دریافت شده، خانه خریداری شده به مدت 4 سال در اختیار فروشنده باقی می ماند و از محل اجاره بهای آن اقساط پرداخت می شود. پس از 4 سال می توانید ملک را به ارزش واقعی خود بفروشید. در 4 سالی که ملک در اختیار فروشنده است می توانید در سال 1 ماه را در آن اقامت داشته باشید یا هر سال 10000 دلار سود دریافت کنید. 

در صورتی که ملکی با ارزش کمتر خریداری کنید اقامت 3 ساله ترکیه به شما اعطا می شود که قابل تمدید است. حداقل مبلغ برای خرید آپارتمان در ترکیه جهت اخذ اقامت 60 هزار دلار آمریکا می باشد. این اقامت از نوع توریستی می باشد، بنابراین شما اجازه کار در ترکیه نخواهید داشت. البته در صورتی که بتوانید پیشنهاد کار مناسب بگیرید امکان دریافت مجوز کار وجود دارد. 

 

  • متاسفانه و اخذ اقامت و تابعیت این کشور از طریق ازدواج، قوانینی مشابه سایر کشورها دارد. به این ترتیب که شخص الزاما باید اقامت دائم یا پاسپورت ترکیه را داشته باشد تا پس از ازدواج همسر وی بتواند اقامت دائم دریافت نماید. اقامتی که در ابتدا اعطا می گردد ۳ تا ۵ سال است و در صورت تداوم ازدواج به اقامت دائم منجر می گردد. نکته مهم در خصوص اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج  این است که طرفین باید اثبات نمایند که ازدواج آنان حقیقی است و هدف آن ها از ازدواج اخذ اقامت نمی باشد، بلکه ازدواج بر پایه علاقه و تفاهم بنا شده است. ازدواج صوری با هدف اخذ اقامت در ترکیه، جرم تلقی می شود و برای می تواند برای طرفین جریمه های مالی یا زندان به همراه داشته باشد.
 

مهاجرت به ترکیه و اخذ تابعیت از طریق تولد

 

در حقوق بین الملل، قوانین تولد در کشورها از دو سیستم پیروی می کند، سیستم خاک و سیستم خون. تولد فرد در خاک کشورهایی که از طریق سیستم خاک تابعیت خود را اعطا می نمایند برای اخذ پاسپورت آن کشور کافی است. اما در کشورهایی که از طریق سیستم خون اقدام به اعطای تابعیت می نمایند، لازم است پدر یا مادر فرد تابعیت کشور مذکور را داشته باشند. کشور ترکیه نیز از جمله کشورهایی است که در اعطای تابعیت خود از سیستم خون پیروی می کند. در نتیجه متقاضیان مهاجرت به ترکیه که قصد تولد فرزند در کشور ترکیه را دارند، ابتدا باید از طریق روش سرمایه گذاری، خرید ملک و کار در ترکیه پاسپورت این کشور را دریافت نمایند تا فرزند ایشان نیز تابعیت ترکیه را دریافت نماید. در صورتی که والدین اقامت موقت یا اقامت دائم ترکیه را داشته باشند در صورت تولد فرزند در ترکیه ، فرزند آن ها نیز همان نوع اقامت را در ترکیه خواهد داشت.

 

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

 

پناهنده شخصی است که به دلیل مسائل سیاسی، مذهبی، عقیدتی، عضویت در گروه های خاص و جنگ و مواردی از این قبیل در کشوری که زندگی می کند از امنیت جانی برخوردار نیست و تحت شکنجه و آزار قرار دارد، بر همین اساس به یکی از کشورهای عضو کنوانسیون ژنو پناه می برد تا در امان باشد و از او حمایت شود. کشور ترکیه از جمله اعضای کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو است که مفاد آن را با شرط محدودیت جغرافیایی پذیرفته است. بدین صورت که تنها از پناهندگان کشورهای عضو شورای اروپا به صورت کامل حمایت می کند.

کسانی که روش پناهندگی را برای مهاجرت به استانبول یا ترکیه انتخاب می کنند باید بدانند دولت ترکیه در قبال سایر پناهجویان وظیفه حمایت موقت را دارد و بعد از مدتی به کشور دیگری هدایت می شوند. در این راه قاچاقچیان انسان به شیوه هایی کاملا نا امن اقدام به جا به جایی افراد می نمایند که در این مسیر بسیاری از پناهجویان جان خود را از دست می دهند. از سوی دیگر با توجه به جایگاه اجتماعی پایین پناهجویان در این کشور، آمار خودکشی در بین پناهجویان به علت لطمات اجتماعی قابل توجه است. شایان ذکر است موسسه حقوقی ملک پور هیچ گونه خدمات مشاوره ای در زمینه پناهندگی ارائه نمی دهد.

 

مهاجرت به ترکیه برای هنرمندان و افراد فوق موفق

 

سیستم مهاجرت به ترکیه برای هنرمندان و افراد فوق موفق کمی متفاوت است. ترکیه از جمله کشورهایی است که تجار مشهور، ورزشکاران، هنرمندان، دانش آموزان و دانشجویان تیزهوش و افراد موفق را برای اخذ تابعیت با روش های ویژه ای می پذیرد. افرادی که دارای رزومه های قوی و معتبر در سطح فعالیت های جهانی و بین المللی هستند در این گروه جای دارند. به عنوان مثال ورزشکارانی که در مسابقات جهانی دارای مدال هستند و یا هنرمندانی که در فستیوال ها و نمایشگاه های بین المللی جایزه دریافت کرده اند. البته سایر کشورهای جهان نیز مانند کشورهای برتر اروپایی، آمریکا و کانادا نیز از این سیستم پذیرش مهاجر حمایت می کنند. یکی از محبوب برنامه های اقامتی برای هنرمندان در دنیا،ویزای هنرمندان اتریش می باشد که مؤسسه MIE از معدود موسساتی است که در این زمینه فعالیت دارد و می تواند راهنمای هنرمندان در اخذ اقامت باشد.

 

مهاجرت به ترکیه و هزینه های زندگی در ترکیه

 

به عنوان بخشی از هزینه مهاجرت به ترکیه، باید هزینه های زندگی در این کشور را هم در نظر بگیرید. هزینه زندگی متقاضیان مهاجرت به ترکیه بسته به سبک زندگی افراد متفاوت است. همانند سایر کشورها اقامت در شهرهای بزرگ و سکونت در محل های نزدیک به مرکز شهر،‌ هزینه های بالاتری را در بر دارد. هزینه اجاره منزل در ترکیه از ۱،۰۰۰ لیر شروع می شود و در برخی مناطق به ۳۵،۰۰۰ لیر نیز می رسد. به صورت متوسط هزینه های زندگی در ترکیه برای یک نفر از ۸۰۰ لیر تا ۲،۰۰۰ لیر در ماه متغیر است. با توجه به بالا بودن هزینه سوخت در ترکیه،‌ استفاده از وسایل نقلیه شخصی هزینه زیادی به دنبال دارد در حالیکه با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توان هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

مهاجرت به ترکیه و اخذ تابعیت ترکیه

 

مهاجرت به ترکیه با هدف اخذ تابعیت برای افرادی که پدر یا مادر آنها تابعیت کشور ترکیه را ندارد از طریق کار و سرمایه گذاری امکان پذیر است. همان طور که در قوانین سایر کشورها نیز بررسی نموده ایم، اقامت تحصیلی هیچ گاه به اقامت دائم و تابعیت منتهی نمی گردد. افراد برای دریافت تابعیت از دولت یک کشور لازم است که در مدت مشخصی به دولت کشور مورد نظر بیمه و مالیات پرداخت نمایند، با فرهنگ کشور ادغام شوند و به زبان، تاریخ و آداب و رسوم آن به صورت کامل مسلط گردند. بدین ترتیب دیگر نیازی به تمدید ویزا، اقامت و مجوز کار نخواهید داشت و با توجه به اینکه دولت ترکیه تابعیت دوگانه را می پذیرد نیازی به لغو تابعیت قبلی خود نخواهید داشت. به طور کلی برای کسب تابعیت ترکیه شما باید به مدت 5 سال و در هر سال حداقل 6 ماه در ترکیه در این کشور زندگی کرده باشید. در صورتی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده باشید یا در خاک ترکیه متولد شده باشید این زمان به 3 سال کاهش می یابد. در اقدام برای اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه گذاری نیز سه راه پیش روی شما قرار دارد.

  •  

    خرید ملک به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار که بین ۳ تا ۶ ماه منجر به اخذ پاسپورت می گردد.

  •  

    سپرده گزاری به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا یا سایر ارزهای موجود در بانک های ترکیه یا خزانه داری و یا صندوق سرمایه گذاری ترکیه به مدت ۳ سال

  •  

    ثبت شرکت در ترکیه و استخدام ۵۰ نفر نیروی ترک در آن


نظرات