{ }



 

وكيل : كسي است كه به موجب عقد وكالت و از جانب موكل خود ، نايب انجام امري مي شود.

وكالت : معني لغوي وكالت ، تفويض و واگذار نمودن است و در اصطلاح حقوقي ، وكالت عقدي است كه به موجب آن يكي از طرفين ، طرف ديگر را براي انجام امري نايب (وکیل) خود مي نمايد .

موكل : شخصی است كه به دیگری وكالت انجام امري را مي دهد . موکل می تواند شخص حقیقی و یا حقوقی باشد .

مورد وكالت : امر و يا اموراتي است كه وكيل به موجب عقد ( قرارداد ) وكالت و به نيابت ( نمايندگي ) از طرف موكل خود مي بايست انجام دهد ، مورد وكالت بايد از اموراتي باشد كه خود موكل بتواند آنرا انجام دهد و مانع قانوني در اين زمينه وجود نداشته باشد ، و وكيل هم براي انجام آن امر اهليت قانوني داشته باشد .
تعهدات وكيل : هرگاه از تقصير وكيل خساراتي به موكل متوجه شود كه وكيل مسبب آن باشد ، مسئول خواهد بود ، وكيل مي بايست در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موكل را مراعات نموده و از اختيارات داده شده تجاوز نكند ، آنچه را به جاي موكل خود دريافت مي كند به او رد كند ، در صورتيكه براي انجام امري دو يا چند وكيل معين شده باشد هيچ نمي تواند بدون ديگري و يا ديگران در امري دخالت نمايد و اگرر وكيل وكالت در توكيل نداشته باشد نمي تواند انجام امري را به ديگري واگذار كند .
تعهدات موكل : موكل بايد تمام تعهداتي را كه وكيل در حدود وكالت خود كرده است انجام دهد ، موكل بايد تمام مخارجي كه وكيل براي انجام وكالت نموده است را بدهد ، موكل بايد اجرت وكيل را بدهد مگر  اينكه در عقد وكالت طور ديگري مقرر شده باشد .

وکیل در توکیل : وکیلی است که از طرف موکل خود اختیار تعیین وکیل دیگر را برای او داشته باشد .

وکالت بلاعزل : وکالتی است که وکالت وکیل یا عدم عزل وکیل ضمن عقد لازمی شرط شده باشد .
طرق انقضاي وكالت : با عزل موكل ، با استعفاي وكيل ، با فوت يا جنون موكل و يا وكيل .
طرق منفسخ شدن وكالت : با از بين رفتن متعلق وكالت ، با انجام مورد وكالت توسط خود موكل و با انجام عملي از سوي موكل كه منافي با وكالت وكيل باشد .
وكالت در دادگاهها : با توجه به اينكه اقامه دعوي حقوقي و يا كيفري نسبت به هر موضوعي معمولاً يكبار قابليت طرح را دارد مگر موضوعات و يا مواردي كه از اين قاعده مستثني هستند لذا كسب اطلاعات لازم از طريق مشاوره حقوقي و يا انتخاب وكيل دادگستري در اقامه دعوي و يا دفاع در قبال دعوي مطروحه مي تواند در حل مشكلات بوجود آمده مفيد باشد ، البته مشاوره با وكيل فقط مختص بروز مشكلات حقوقي نبوده و حتي قبل از اقدام به امري و پيش آمدن مشكلات ، مي توان با وكيل دادگستری مشاوره داشته و علاج واقعه را قبل از وقوع نمود .

وکیل و وکالت در دادگاهها : وکالت در دادگاهها و دادسرا ها توسط وکیل دادگستری انجام می شود ،وكيل دادگستری در کلیه مراحل رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری می تواند حضور داشته باشد و هر شخص می تواند با مراجعه به وكيل دادگستری در هر یک از مراحل اعم از شورای حل اختلاف ، دادسرا، دادگاه کیفری ، دادگاه حقوقی ، دادگاه خانواده ، اجرای احکام حقوقی ، اجرای احکام کیفری ، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور ، به وکیل دادگستری وکالت اعطا نماید. با توجه به اينكه اقامه دعوي حقوقي و يا كيفري نسبت به هر موضوعي معمولاً يكبار قابليت طرح را دارد مگر موضوعات و يا مواردي كه از اين قاعده مستثني هستند لذا كسب اطلاعات لازم از طريق مشاوره حقوقي و يا اعطای وکالت به وكيل دادگستري در اقامه دعوي و يا دفاع در قبال دعوي مطروحه مي تواند در حل مشكلات بوجود آمده مفيد و یا مؤثر باشد .

محاکم و دادسراها مکلفند حق دفاع متهمان و مشتکی عنهم را رعایت نموده و فرصت استفاده از وکیل دادگستری و کارشناس را برای آنان فراهم نمایند و کلیه دادگاهها و دادسرا ها مکلف به پذیرش وکیل دادگستری می باشند و وکیل دادگستری در موضع دفاع از احترام و تأمینات شغل قضا بر خوردار می باشند .

حق الوکاله وکیل : چنانچه خواهان در پرونده حقوقی دارای وکیل باشد ، حق الوکاله وکیل طبق تعرفه و به موجب مواد 515 و 519 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی از خوانده قابل مطالبه بوده و در صورت صدور حکم قطعی به نفع خواهان ، محکوم به و خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل از محکوم علیه قابل وصول خواهد بود .

وکیل حقوقی ، وکیل کیفری و وکیل خانواده : منظور از وکیل حقوقی ، وکیل کیفری و یا وکیل خانواده وکیلی است که بر اساس تجربه و علاقه ، حسب مورد بیشتر تمایل به وکالت و مشاوره در مورد پرونده های حقوقی یا کیفری و یا خانواده را دارد اگرچه وکیل می تواند در هر سه موضوع حقوقی ، کیفری و یا خانواده قبول وکالت نموده و یا مشاوره ارائه نماید .

وکیل ملکی : منظور از وکیل ملکی و یا وکیل پرونده ملکی ، وکیلی است که بر حسب تجربه و علاقه به پرونده های ملکی ، وکالت و یا مشاروه در خصوص پرونده های ملکی و املاک را بر عهده می گیرد .

درجه بندی وکلا : وکلای دادگستری به وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو تقسیم می شوند ، کارآموزان وکالت نیز می توانند با توجه به مقررات کارآموزی و تحت نظارت وکیل سرپرست در برخی پرونده ها اعلام وکالت نمایند .

وکیل تهران : منظور از وکیل تهران و یا وکیل در تهران وکیلی است که محل فعالیت و دفتر وکالت او بر اساس پروانه وکالت تهران بوده و در تهران مشغول به وکالت و مشاور حقوقی می باشد و تمرکز او در تهران می باشد اگرچه می تواند در سایر شهرها نیز انجام وکالت نموده و مشاوره حقوقی ارائه نماید .

 


نظرات